Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.08:52:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

139. ülésnap (2020.06.11.), 24. felszólalás
Felszólaló Dr. Kállai Mária (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:19


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÁLLAI MÁRIA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Immár harmadik esztendeje szólhatok néhány gondolatot a készülő költségvetésről. Ha picit visszatekintünk 2020-ra, a 2020. évi költségvetésnek, amelyet tulajdonképpen most élünk, három alappillére volt: a családok támogatása, a magyar gazdaság eredményeinek megtartása, további gyarapítása, valamint a biztonság megőrzése. Azt gondolom, hogy az a költségvetési tervezés nagyon jó alapot ad a 2021. esztendőhöz, és úgy korrekt minden költségvetési témához szólni, ha adott esetben belehelyezünk egy évet egy folyamatba. Különösen igaz ez a 2010-es esztendő óta, hiszen az eltelt tíz esztendő eredményei, amelyből számost az előbb államtitkár úr is újra megerősített, közös eredménye a magyar gazdaságpolitikának, a magyar embereknek, a magyar kormányzásnak.

Az elmúlt tíz év gazdaságpolitikájának, a magyar emberek munkájának köszönhetően  hallottuk már most a költségvetés tárgyalásánál több alkalommal  4,5 millió ember dolgozott a veszélyhelyzet előtt; megbecsülendő a gazdasági növekedésünk; 3,3 százalékos volt a munkanélküliségi ráta a 2010-es 12 helyett; csaknem teljes foglalkoztatás; 80 százalék felettiről 66 százalékra csökkent államadósság. Európai mércével mérve is jó ütemű gazdasági fejlődés és alacsony államháztartási hiány igazolják azt, hogy a járványhelyzet egy jó gazdasági kondícióval rendelkező országot ért el. Képzeljük el a baloldali kormányok által vezetett, csőd szélén tántorgó ország és a koronavírus-járvány találkozását. A stabil, a fejlődő gazdaság, ahonnan a veszélyhelyzet indult, jó alapot adhat a válságból való kilábaláshoz és a vírus adta nehézségek leküzdéséhez is.

Határozott kormányzati szándék, hogy ugyanannyi munkahelyet teremtünk, amennyi a vírus miatt megszűnt. Jó irány a munkahelyteremtés, a munkahelyek megvédése, a munkahelyek teremtésének támogatása, bértámogatás, hiteltámogatás, adócsökkentés, vállalkozások támogatása. Mindezt egyéni körzet képviselőjeként a vállalkozókkal való személyes találkozással is tudom erősíteni, nem pedig, amit képviselőtársunk fogalmazott, hogy a bankokban nem áll rendelkezésre például hitel.

(10.30)

Nagyon fontos az, hogy a fókuszban nem a segélyezések, a munka nélküli jövedelem van, ahogy azok a képviselőcsoportok gondolják, amelyek jelesül tegnap részt sem vettek az ülésszak legfontosabb témájának tárgyalásán. Mindez a logika lehetővé teszi a munkahelyek megőrzését, újak teremtését, és a legfontosabb fókusz az, hogy mindezzel a magyar családoknak ad lehetőséget, a cégeknek pedig további fejlődést és talpra állást.

A fentiekből következően természetesen nem is lehet a ’21-es költségvetésnek a fókusza más, mint a gazdaságvédelem, a gazdaság újraindítása, a járványügyi készültség fenntartása mellett. Mindezzel együtt természetesen fontos az, hogy Magyarország továbbra is egy családbarát hely legyen, ezért a gyermekek, a gyermekeket nevelő családok támogatása a 2021-es költségvetésben továbbra is teljes mértékben fókuszban van, és ezt biztosítja is. A kormány 2010 óta két és félszeresére emelte a családok támogatását, ami arányaiban egész Európában az egyik legmagasabb: 4,5 százaléka a GDP-nek. Jövőre a költségvetésben 2295 milliárd forint áll rendelkezésre a magyar családok támogatására.

Tisztelt Országgyűlés! A családok életében természetesen kiemelt szerepet játszik a gyermekek intézményes nevelése, bölcsődéskortól az óvodán keresztül egészen a felsőoktatásig.

A köznevelésre fordított költségvetési források, ha a rendszer eredményesen, hatékonyan működik, minden esetben megtérülő befektetések. A család, a köznevelés, a tehetségfejlesztés számos közös metszésponttal bíró fókusz. Itt egy mondat kitérővel nagyon nagy tisztelettel köszönjük a pedagógusoknak, a családoknak a digitális átállás során tanúsított együttműködést.

Néhány kiemelés a 2021-es tervezetből a köznevelést illetően: az oktatási kiadások jövőre megközelítik a 2230 milliárd forintot, ami közel 784 milliárd forintos növekedést jelentene 2010-hez képest; ez százalékos arányban kifejezve 54 százalék, forintosítva pedig majdnem 80 milliárd, 78 milliárd forint többletet jelent az idei esztendőhöz képest. De ha a családok támogatása közül néhányat kiemelünk, amik szorosan csatlakoznak az iskola világához, akkor további növekedést, további összeget tudunk ide érteni: jövőre tovább nő a gyermekétkeztetésre fordítható támogatás, 2021-ben már több mint 86 milliárd forint áll rendelkezésre, ez 177 százalékos növekedés 2010-hez képest; teljeskörűvé válik  a rendszer kiépült  az ingyenes tankönyvellátás, ami, azt gondolom, szintén komoly segítség a családoknak.

A 2021. esztendőben az alábbi kiemelt feladatai megvalósítását tervezi a köznevelési terület. További fejlesztése a köznevelési infrastruktúrának; ha bárki körbenéz az egyéni körzetében, látja azt, hogy a bölcsődéktől, óvodáktól az iskolákon keresztül, de ha csak a köznevelést nevezzük, az óvodák, iskolák, középiskolák jelentős része megújult. Nagyon fontos cél a pedagógus I., pedagógus II. és a mesterpedagógus, kutatótanár fokozatba átlépő minősítések folytatása; a költségvetés teljes mértékben támogatja ennek a fedezetét. Fontos a pedagógus szakképzettséggel vagy szakképesítéssel rendelkező, nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő foglalkoztatottak minősítésének folytatása; a tankönyvek állami fejlesztésének folyamatos bővítésének biztosítása; a zenei nevelés fejlesztése; az óvodai nevelés támogatása, fejlesztése eszközök biztosításával, tartalomfejlesztéssel; az iskolai bántalmazást hatékonyan megelőző, illetve kezelő iskolai programok alkalmazásának támogatása; a nyelvtanárok és középiskolai tanulók idegen nyelvi környezetben történő nyelvtanulásának támogatása; a pedagógusilletmény-növekedés 10 százalékos folytatása természetesen, és az iskolaigazgatók bérrendezése, beleértve az ösztönzést is. Minden tételről, ha csak kiemelten is, egyenként is meg lehet találni a költségvetésben azt a növekvő ütemet és azt a felelősséget, amellyel ez a költségvetés-tervezet ez iránt az ágazat iránt is viseltetik.

A jövő évi költségvetés közel 1162 milliárd forintot biztosít az oktatásban dolgozók  óvoda, általános, középiskola, felsőoktatás  bérére. Ez összességében átlagszinten 2010-hez képest 43 százalékos emelést jelent, de képzeljük el egy-egy konkrét példán keresztül: mondjuk, egy pályakezdőnek a bére egyetemi végzettséggel 2010-ben 130 ezer forint volt, idén 231 ezer forint  ez 78 százalékos emelkedést jelent. Nézzünk még egy példát: egy húsz éve dolgozó, egyetemi végzettséggel rendelkező pedagógus bére 2010-ben 173 ezer forint volt, ez az idén 368 ezer forint  ez 113 százalékos fizetésemelést jelent. Nyilvánvalóan ezekhez járulhatnak még jövedelmi elemek egyrészt, másrészt meg nyilvánvalóan lépésről lépésre a növekedés tovább is szükséges, de ennek a ritmusa, azt gondolom, jól érzékelhető.

Tisztelt Országgyűlés! Ha a köznevelést nagyon tágan értelmezzük, akkor ehhez a területhez pályázatok, tehetségprogram, szociális támogatás, kultúrafinanszírozás, civil szervezetek finanszírozása, és sorolhatnám azokat a költségvetési fejezeteket, amelyek a koherencia jegyében ezt az életkort célozzák meg akár az intézményes nevelésen keresztül, akár a családokon keresztül, és azt gondolom, hogy ilyen módon erősítik az iskola eredményességét is.

Végül, nagyon röviden néhány gondolat egy másik nagyon fontos területről, a kultúráról. A gazdasági eredményeknek is komoly következménye az, hogy az utóbbi esztendőkben, azt gondolom, Magyarország kulturális fejlődése látványában, tartalmában, minőségében, dinamikájában elismerésre méltó, hiszen Európában Magyarország költi a legtöbb pénzt GDP-arányosan a kultúrára. Kulturális intézmények, közösségi terek újultak meg úgy a fővárosban, mint a megyeszékhelyen, de azt is tanúsíthatjuk jó érzéssel, hogy kistelepüléseken is tartalmas kulturális élet gazdagítja az ott élőket különböző programokon keresztül  nyilván ezzel élni kell. Egy gyarapodó, a kultúra számos területén kiemelkedő teljesítmény közepette jött a járványhelyzet, amely nagyon komoly nehézség és kihívás elé állította ezt a területet. A pandémiás helyzetben Magyarország Kormánya volt az első, amely a kata fizetésétől eltekintett, a járulékfizetést elengedte, és azonnali hatállyal egymilliárd forintot csoportosított át a kulturális ágazatban előleg kifizetésére azoknak a művészeknek, akik a járványhelyzet okán nehéz helyzetbe kerültek.

A 2021-es költségvetés tervezetéből csak néhány kiemelés. Szóltak már a képviselőtársaim a nemzet megtartó erejéről, ezért nagyon fontosak azok a nemzetpolitikai projektek, amelyeket a kulturális tárca finanszírozásában élhetünk meg. A teljesség igénye nélkül akár az Irodalmi karaván, a Művészeti karaván, a Hétköznapi hősök, az Írjunk történelmet projektek mind-mind a magyar-magyar kapcsolatokat, a nemzeti összetartozást, a nemzeti értékek megtartását szolgálják. Továbbra is meghatározóak a kulturális fejlesztések; biztosak lehetünk abban, hogy minden összeg, minden forint jól hasznosul, akár  csak néhány kiemelés  az „Árpád-ház” programra gondolunk, vagy a székesfehérvári Szent István Király Múzeum rekonstrukciójára, ezen belül a zebegényi Millenniumi Pavilonra, a „Debrecen 2030” koncepció kulturális beruházásaira, vagy  nyilván szűkebb lakóhelyemről is kell szólni  a szolnoki Szigligeti Színház befejezésére. A könyvtári, levéltári, közművelődési, múzeumi terület finanszírozását is tartalmazza a javaslat.

Kiemelendő a közművelődési területen az intézményfinanszírozás: Hagyományok Háza, Csoóri Sándor Alap, Nemzeti Művelődési Intézet, de jut forrás a művészeti együttesekre, a művészeti együttesek finanszírozására, a kulturális, társadalmi, civil szervezetek, szövetségek, egyesületek támogatására is, és növekszik az előadó-művészeti támogatás is.

Tehát összességében elmondhatjuk azt, hogy a költségvetés a kultúra területén is biztosítja a fenntartói, működtetői felelősséghez szükséges forrásokat, nagyon gazdag finanszírozási palettát vonultat fel, ugyanakkor teljesen természetesen, a dolog természetéből adódóan számít adott esetben a kulturális élet bevételi oldalára is, lehetőséget teremtve a kreatív szervezésre, és számít a helyi közösségek támogatására is.

Tisztelt Ház! Összességében a 2021-es költségvetés főbb irányvonalait tekintve, ahogy tegnap a miniszter úr fogalmazta, Magyarország 2021-es költségvetése a gazdaságvédelem költségvetése, amely a járványügyi készültség fenntartása mellett is tartalmazza a szükséges forrásokat a gyermekeket nevelő családok támogatására, a nyugdíjasok megbecsülésére, az új munkahelyek megteremtésére, létrehozására, és minden kiemelt terület 2021-ben több forrással rendelkezik. Ahogyan a Költségvetési Tanács is megállapította: a költségvetés hiteles, megbízható, betartható, ezért komolyan elgondolkodtató, hogy milyen gondolatvilág kell ahhoz, hogy bárki ezt lesújtónak nevezze, viszont megerősítést nyert a mai délelőtt folyamán  mindezek mellett, hogy hiteles, megbízható, betartható , hogy határozott, bátor, és mindenki számára bizalommal kínálja azt a lehetőséget, felelősséget, hogy igennel szavazva járuljon ilyen módon is hozzá a 2021-es esztendő gazdasági és teljes társadalmi eredményességéhez. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(10.40)




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai