Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.10:33:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2017.10.03.), 138. felszólalás
Felszólaló Hollik István (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:25


Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOLLIK ISTVÁN, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Általánosságban véve elmondhatjuk, hogy ha a szolgáltatási szektort, ami a mai gazdaságban a legnagyobb szektor, ennek a fejlődési irányát megnézzük, akkor azt láthatjuk, hogy a szolgáltatási szektoron belül sokkal kevésbé jelentkezik az az egy vagy másfél évtizede jelentkező folyamat, hogy a szolgáltatási szektoron belül teljesen új iparágak, szektorok jönnek létre. Sokkal inkább azt láthatjuk, hogy a már meglévő szolgáltatások tekintetében a digitalizáció irányába mozdulnak el, illetve úgynevezett ügyfélélmény fókuszú szolgáltatási fejlesztéseket hajtanak végre a már meglévő szolgáltatásokon.

Tehát például hogyha megnézzük, jó példája ennek a közösségi közlekedés, ezen belül is például a budapesti közösségi közlekedés. Tehát ami most megvalósult az elmúlt években ott, hogy most már jegyeket lehet venni automatán keresztül, vagy a saját telefonunkról tudjuk megnézni egy buszmegállóban állva, hogy mikor és melyik buszra tudunk felszállni, vagy éppen a megállóban állva van egy tábla, amely mutatja számunkra, hogy hány perc múlva melyik busz érkezik, nos, ezek mind ilyen ügyfélélmény fókuszú szolgáltatásfejlesztések. És ha megnézzük, hogy a digitalizáció és az ügyfélélmény fókuszú szolgáltatásfejlesztés melyik szolgáltatási szektorban fejlődött leginkább, akkor eljuthatunk éppen a pénzforgalmi szolgáltatásokhoz leginkább, de a biztosítási értékesítésekhez is.

Éppen ezért már nagyon is időszerű volt egy európai uniós szabályozás, hiszen azt láthattuk, hogy egyszerűen a digitalizáció, illetve a fintech-fejlesz­té­sek egyszerűen lehagyták az európai uniós és értelemszerűen a magyar szabályozást is. Tehát ez az előttünk fekvő uniós irányelv, illetve annak a jogharmonizációja nem tesz mást, mint hogy behozza a digitális világot, hiszen azok már előrébb futottak. Sőt, azt kell látnunk, hogy ez majd további kihívások elé állítja a törvényhozást, hiszen már láthatók azok a fejlesztések, amelyek a digitális, illetve a pénzügyi forgalmi, illetve a pénzügyi szolgáltatási szektorban már megjelennek, itt elég csak például a peer-to-peer bankolásra gondolni, amelyre majd a törvényhozónak valamilyen módon reagálnia kell.

Az nyilvánvaló, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslatnak a célja az, hogy egyrészt a fogyasztók pénzügyi tudatosságát erősítse, a fogyasztók pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését erősítse, és ezáltal hozzájáruljon ahhoz, hogy ezekben a szolgáltatási szektorokban, pénzforgalomban, biztosítási szektorban a díjak csökkenését elősegítse.

Emellett nyilvánvalóan az is célja, hogy azokat a cégeket, amelyeknek eddig a pénzforgalmi szolgáltatási piacra nem volt lehetőségük belépni - hiszen mindannyian tudjuk, hogy ezt a piacot alapvetően a klasszikus nagy bankok uralták -, erre a piacra be tudjanak lépni más szolgáltatók is.

 

(17.40)

 

Azt gondolom egyébként - zárójelet nyitva -, hogy a magyar IT-piac szempontjából ez kifejezetten üdvözlendő, hiszen éppen ebben az iparágban, tehát a pénzforgalmi szolgáltatások digitalizációjában, illetve a pénzügyi szolgáltatások digitalizációjában, tehát összességében a fintech ágazatban a magyar startupok nagyon előremutatóak, és nagyon sok ígéretes cég van. Tehát azt gondolom, hogy egy támogató szabályozási környezet elfogadása tulajdonképpen segíti nemcsak az Európai Uniót, hanem kifejezetten a Magyarországon erre specializálódó startup cégeket is.

Pontosan milyen szolgáltatásokról beszélünk? Alapvetően két olyan típusú szolgáltatás van, amit korábban, ahogy mondtam, csak bankok végeztek, ez az account information services providers, ami tulajdonképpen arról szól, hogy egy ügyfél banki adatait, tranzakcióit, folyószámla-utalásait elemzi egy központi rendszer, és ennek segítségével az adott felhasználó pénzügyi döntéseit segíti. Ez egy fontos és előremutató szolgáltatás. Nyilvánvalóan az adott felhasználónak, az állampolgároknak a pénzügyi tudatosságát ez segíti. Ezek a rendszerek egyébként képesek arra, hogy az ügyfél célokat is be tudjon állítani, tehát hogy én 10 év múlva szeretnék egy házat vásárolni, akkor ha ezt beállítom, akkor egyszerűen nem fog engedni egy olyan, számára feleslegesnek megítélt utalásokat, vagy fel fogja hívni a figyelmemet, hogy ha ezeket az utalásokat, költéseket megteszem, akkor egyébként a hosszú távú célom veszélybe kerül. Szóval, ez nagyon nagy részben segíti egyébként a pénzügyi tudatosságot.

A másik típusú szolgáltatás, ez a payment initia­tion services providers, amikor a fogyasztói felhatalmazással a fogyasztó helyett annak bankszámlájáról intézi az adott szolgáltató a fizetési megbízásokat, egyébként akár több folyószámlát is összevonva, meghatározva, hogy melyik folyószámláról történjen az utalás.

Ezek fontos szolgáltatások és előremutató, korszerű, az ügyfeleknek gyors és kényelmet adó szolgáltatások, de arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy ennek a piacnak a megnyitásával, illetve szabályozásával nem zárul le a törvényhozók számára, illetve a felügyelet számára a történet, hiszen azért lehet hallani olyan piaci híreket is, hogy erre a piacra például olyan óriási IT-szereplők, mint a Facebook vagy a Google akarnak belépni.

És ha belegondolunk abba, hogy milyen személyes adatok összpontosulnak ezeknél a cégeknél, akik ismerik egy adott magánszemély közösségi szokásait, facebookozási szokásait, de egyébként a pénzügyeivel kapcsolatos legfontosabb információkat, akkor azt gondolom, hogy ez azért új kihívásokat állít elénk.

Fontos része ennek a szabályozásnak - hogy áttérjek a pénzforgalmi szolgáltatásokról egy szó erejéig a biztosítási értékesítésre -, hogy ennek a törvényjavaslatnak köszönhetően az autósok örülhetnek Ma­gyarországon, hiszen a kötelező gépjármű-felelős­ség­biztosítási szerződések felmondása és megkötése most már elektronikus úton is lehetővé válik. Erre korábban nem volt lehetőség.

Ezenkívül, mint mondtam, azért itt teljesen új szereplők tudnak belépni e piacra, és ez nyilvánvalóan piaci kockázatot is jelent, ezért nagyon támogatandó az, hogy szerepel az előterjesztésben az, hogy az Európai Bankhatóságnál egy regiszter is lesz, ahova ezeknek az új szolgáltató cégeknek be kell regisztrálniuk. Ez segíti az átláthatóságot, hiszen lehet látni, hogy ezek a cégek az Európai Unió mely tagállamaiban folytatnak ilyen típusú tevékenységet, és csökkenti a velük kapcsolatos kockázatokat. Úgyhogy ez a regiszter egy előremutató rész, arról nem is beszélve, hogy ebbe a regiszterbe a szolgáltatói adatokat a tagállami felügyeletek töltik fel, és maga a regiszter validálja ezeket az adatokat.

Az nagyon fontos az ügyfelek szempontjából, fogyasztók szempontjából, hogy ezek az adatok, amelyeket az Európai Bank­hatóság számára ebbe a regiszterbe föl kell tölteni, ez publikusan és ingyenesen hozzáférhető lesz. Tehát mielőtt az ember egy ilyen szolgáltatást igénybe vesz, elég egyszerűen és könnyen utána tud annak nézni, hogy az adott szolgáltató megbízható-e, illetve hogy már más tagállamban végzi-e ezt a tevékenységet.

Tehát alapvetően mi az előttünk fekvő törvényjavaslatot előremutatónak, mondom, a magyar fintech startup cégek szempontjából kifejezetten támogatandónak tartjuk. Azt gondolom, hogy a magyar gazdaság számára az egyik kitörési pont éppen ez a szektor, ez az ágazat lehet, és ebben a magyar cégek jól teljesítenek. Ebben a tekintetben, ha a szabályozás végre behozza a digitális világot, az kifejezetten előnyös a magyar vállalkozások számára.

Azonban szeretném fölhívni a kormányzat, illetve a törvényhozás meg a felügyelet figyelmét is, hogy ez azért jelentős kockázatokkal jár, tehát a személyes adatok védelme szempontjából majd résen kell lenni. Még egyszer mondom: most megnyitjuk a lehetőséget, ha elfogadjuk a törvényjavaslatot a pénzforgalmi szolgáltatásokkal kapcsolatos piac kinyitására, de egyébként ott kopogtat az ajtón már a pénzügyi szolgáltatások piacának is a teljes digitalizációja. Ebben a tekintetben is majd előre kell lépnünk, de ez a jövő problémája.

A Kereszténydemokrata Néppárt az előttünk fekvő javaslatot - még egyszer - előremutatónak tartja, kellő garanciális elemet látunk benne, éppen ezért támogatni fogjuk. Köszönöm szépen.

 




Felszólalások:  Előző  138  Következő    Ülésnap adatai