Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.11:12:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

122. ülésnap (2004.02.16.), 40. felszólalás
Felszólaló Dr. Botka László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:05


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BOTKA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindenki ismeri a régi viccet. Két csiga áll egy forgalmas főút mentén. Átmegyünk? - kérdezi az egyik. Á, dehogy, oda születni kell - feleli a másik, reménytelenül. (Derültség az MSZP padsoraiból.) Reménytelenül - tíz év óta ezt érezhették az 5-ös főút mellett élők, hiszen a méregdrága autópályadíjat megfizetni nem tudó autósok és kamionok folyamatosan veszélyeztették a biztonságukat, megkeserítették az életüket. És így voltak vele, így voltunk vele szegediek, Csongrád megyeiek, akik autópálya hiányában úgy éreztük, az ország szerencsétlenebb felébe születtünk.

Ez az ország ebből a szempontból is ketté volt szakítva: olyan településekre és régiókra, ahol van autópálya, és olyanokra, ahol nincs. Most kétmillió ember fellélegezhet. A Medgyessy-kormány megállapodott a matrica bevezetéséről és az M5-ös Szegedig való továbbépítéséről. Európa legmagasabb útdíja tíz éven keresztül óriási terhet jelentett a lakosságnak, pluszköltséget a vállalkozóknak, távol tartotta a befektetőket. (Domokos László közbeszól.) Ennek van most vége. Ennek van most vége, tisztelt képviselőtársaim, de mégis, néhány ellenzéki megnyilatkozás kapcsán úgy érezzük, mintha ebben az országban nem lehetne felhőtlenül örülni.

Először is, szeretném emlékeztetni ellenzéki képviselőtársaimat, hogy az Európa legdrágább autópályájáról szóló koncessziós szerződést az első jobboldali kormány kötötte. És arra is szeretném emlékeztetni ellenzéki képviselőtársaimat, hogy önöknek négy évük lett volna módosítani ezt a szerződést, bevezetni a matricát és rendelkezni a továbbépítésről. Ehhez képest egy hónapot tárgyalgattak, majd bejelentették, hogy túl drága (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Az ország fizette meg!), és nem tettek semmit - ennyit ért önöknek kétmillió ember érdeke, ennyit ért önöknek Szeged város fejlődése. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban, közbeszólás ugyanonnan: Úgy van!)

Tisztelt Képviselőtársak! A Medgyessy-kormány tíz év után megoldást talált kétmillió ember problémájára. (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Miért?) Az M5-ös a matricás rendszer része lesz március 12-étől, és a sztráda 2005 végére eléri Szegedet. Őszintén remélem, hogy az ellenzéknek lesz mersze úriemberként viselkedni. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Dehogy!) Az úriember ugyanis elismerően biccent, ha a másiknak sikerül valami.

A politikai buldózerek helyett most már át kell adnunk a terepet az útépítő buldózereknek. Félre ne értsék, semmi bajom a vizsgálóbizottsággal, nyugodtan vizsgálódjanak, azt azonban elvárom, és minden szegedi és dél-alföldi elvárja, hogy ne veszélyeztessék a megállapodás végrehajtását. Könnyebb ugyanis kritizálni, mint megoldást találni, főleg egy ilyen bonyolult ügyre.

Tisztelt Képviselőtársak! A jólét kulcsa: a megfelelő infrastruktúra. A megfizethető autópálya összeköti az ország polgárait, lehetőséget teremt a befektetőknek. Csökkennek a földrajzi távolságok, de nem csak a határokon belül, a fejlődés milliókat érint; Erdély, Bánát, Kárpátalja és a Felvidék is közelebb kerül hozzánk. Higgyék el, határon túli honfitársaink is hálásak lesznek az erőfeszítésekért; csakúgy, mint a Csongrád megyei lakosok, akik azért szavaztak bizalmat a szocialista-szabad demokrata koalíciónak, mert bíztak a cselekvőképességében. Szeged polgármestereként kijelenthetem, térségünk megérdemli azt, hogy esélyt kapjon a fejlődésre. Senki se sajnálja Szegedtől ezt a pénzt. A szegediekben van annyi tehetség és szorgalom, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel: a lehetőséggel, amely az utolsó pillanatban érkezett ahhoz, hogy versenyhátrány nélkül, egyenlő esélyekkel csatlakozhassunk az Európai Unióhoz.

Tisztelt Országgyűlés! A jelenlegi kormány felismerte az infrastrukturális beruházások jelentőségét; továbbépíti az M35-öst, az M6-ost és az M5-öst is. A tervezett beruházásokkal a regionális központjaink összekapcsolódnak.

Az autópálya-építéssel mindenki nyer, ez alapozza meg az ország hosszú távú jövőjét, ez valamennyiünk érdeke - legalább ebben egyet kellene érteni.

Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai