Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.10:05:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

170. ülésnap (2020.11.20.), 50. felszólalás
Felszólaló Harrach Péter (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:50


Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HARRACH PÉTER, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mielőtt még a módosításra térnék, engedjenek meg egy megjegyzést a szociális területen dolgozók áldozatos munkájáról. Különösen most, a pandémia idején az ő munkájuk tiszteletet és elismerést érdemes.A két törvénymódosítás előtt még arról szeretnék szólni, hogy mi az a rendkívül fontos, a két törvény szellemiségét megfogalmazó néhány mondat, aminek meg kell hogy feleljen természetesen minden módosítás. Amikor a gyermekvédelmi törvényről szólunk, talán azt a mondatot kell kiemelni, hogy minden gyermeknek családban kell felnőnie. Amikor pár évvel ezelőtt módosítottuk a törvényt, bevettünk egy gondolatsort, amely így kezdődött, hogy mindenekelőtt az örökbefogadást kell megvalósítani, ha ez nem sikerül, nevelőszülőhöz helyezni a gyermeket, hisz az is család, ha ez sem, akkor kislétszámú, 10-12 fős családotthonba. Tehát a cél az volt, hogy a gyermek családba kerüljön. Azért első helyen az örökbefogadás, mert ott a véglegesség szándéka jelenik meg, vagyis azt mondja a család, a szülő a gyermeknek, hogy közénk tartozol, bármi történjék, itt a helyed, nekünk fontos vagy és megbízunk benned. Természetesen ennek meg kell jelennie a nevelőszülőnél is, de az a dolog természetéből adódóan mégsem egy ilyenfajta családba fogadás, és ott nem jelenik meg ilyen markánsan a véglegesség szempontja. Ennek ellenére nagyon fontos, hogy a törvény módosításai most a nevelőszülőkkel is foglalkoznak.

Mit tudunk mondani a szociális törvényről, annak szelleméről? Nyilvánvaló, hogy a tehetősebbeknek az a feladatuk, hogy támogassák a rászorulókat. Ez nemcsak az egyéni életben, de a társadalom életében is fontos. Ennek megvan a technikája és megvannak az eszközei. Úgy gondolom, hogy az önerő felkeltése mindenképpen hozzátartozik a segítségnyújtáshoz. Úgy is fogalmazhatnék, hogy munkalehetőség biztosítása, szemben a krízishelyzet kivételével nyújtott segélyezéssel, hiszen segélyezésre szükség van a krízishelyzetben. Egy permanens krízishelyzetnek kell tekinteni például a fogyatékosok ügyét.

(11.10)

De nem tudunk egyetérteni azzal a felvetéssel, ami a liberális oldalról az alapjövedelem címén megjelenik, hiszen ez már egy olyan segélyezési forma, ami nem szolgálja a munkavállalási kedvet, tehát a társadalom egészének az egészségét nem szolgálja.

Ez a két törvény, mint ahogy a legtöbb törvény szintén, egy olyan karbantartást igényel, amely a végrehajtás során megjelenő igényekre épül. Ha megnézzük ezeket a címszavakat, amik itt a törvénymódosításban előkerültek, akkor ennek a feltételnek felel meg például az adatkezelés utcai szociális munka esetén; nyilván a szociális munkások igénye juttatta ide ezt a módosítást; vagy a már említett „gyermekeink védelmében” elnevezésű informatikai rendszerből történő adatigénylés bővítése.

De nemcsak a karbantartás szempont ennél a két törvénynél, hanem az a különbség, ami például az előző kereskedelmi törvény kapcsán nem felmerülő sajátosság, hogy ez az emberről szól minden esetben. És megint csak néhány példát hadd mondjak erre! Ilyen például a települési támogatás összegére vonatkozó módosítás, amely a település által fizethető támogatást az ápolási díj alapösszegéig emeli fel. De ilyen például a nevelőszülői ellátást támogató és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt pontosító módosítás, amiről képviselőtársam az előbb már említést tett. Vagy például az utógondozói ellátás meghosszabbítása a tanulmányukat folytató fiatal felnőtt esetében, ez is az emberről szóló humánus módosítás.

Ha megengedik, én két témát emelnék ki a módosításból, és ezen két téma egyike az ápolási díjjal és környékével foglalkozik. Három fontos kategóriája van ennek a területnek a családban ápolt beteg vagy tartósan fogyatékos személy esetében. Az egyik az előbb említett települési támogatásban részesülő beteg hozzátartozó felnőttnek az ápolását jelenti. Itt bizony egy komoly emelés történt: 39 ezer forint fölött van ez az összeg, ami az alapösszegű ápolási díjnak felel meg.

A másik kategória a 18 év alatti hozzátartozó, akinek az ápolása már direkt ezzel a névvel, az ápolási díj juttatásával valósul meg, és itt három tételt kell említenünk, az alapösszegű, az emelt összegű és a kiemelt ápolási díjat. Ez 39 365-től 70 860-ig terjed, ami jövőre mindegyik esetben emelkedni fog.

És itt kell szólnom arról, ami az elmúlt évben, mármint 2019-ben bevezetett új támogatás, a gyermekek otthongondozási díja, a gyod. Ez 100 ezer forint volt kezdetben. Ebben az évben ez 123 900 forint, jövőre pedig 140 680 forint lesz egy gyermek ápolása esetén. Ez azért egy jelentős változás, mert minden gyermekre vonatkozik, nemcsak a kiskorúakra, hanem akinek a szülei kénytelenek otthon, munkavállalás nélkül ápolni gyermeküket, azok, függetlenül attól, hogy a gyermek hány éves, megkapják ezt a támogatást.

A másik terület, amire érdemes felfigyelni a módosításnál, a nevelőszülőkkel foglalkozik. Elhangzott már, hogy a foglalkoztatási jogviszony esetében, ha a szülő a betegsége miatt átmenetileg nem tudja ellátni a feladatát, akkor a módosítás szerint már nem vonják meg a foglalkoztatási jogviszonyt. Ez egy humánus intézkedés, ami természetes egy családban nevelt gyermek és a nevelőszülő esetében. És itt kell szólnom még nemcsak a szülőkről, hanem az állami gondoskodásban részesülő fiatalokról. Meghosszabbítja a törvénymódosítás az utógondozói ellátást abban az esetben, ha a fiatal tanulmányokat végez, ezt 30 éves koráig támogatja.

Még egy ilyen, az állami gondoskodásban részt vevő fiatalokra vonatkozó módosítást szeretnék kiemelni, ami a támogatott lakhatásnak az igénybevételét jelenti az otthonteremtési támogatás felhasználásával. Ezek az intézkedések tehát, amik itt megjelennek a módosításban, minden esetben a gyakorlat igényeit jelenítik meg, illetve azokat a humánus intézkedéseket tartalmazzák, amiket az érintettek részére, legyen az nevelőszülő vagy legyen állami gondoskodásban élő gyermek, biztosít ez a módosítás. Természetesen ezek ismeretében frakciónk is támogatja az előterjesztést. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai