Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.15:59:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

221. ülésnap (2001.09.04.), 175. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:18


Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Amint azt bizonyára a képviselő úr is jól ismeri, a tisztelt Házban is többször elhangzott, a kormányprogram célul tűzte ki az autópályadíjak mérséklését, az autósok számára megfizethető díjrendszer kialakítását.

Ugyanakkor nyilván emlékszik még arra, hogy az előző kormány idején európai összehasonlításban is többszörös díjat kellett fizetniük az autópályát használóknak. Az akkori úthasználati díj alapján, példaként havi húsz oda-vissza utazást figyelembe véve, éves szinten akár 700 ezer forintba is kerülhetett egy sztráda igénybevétele. Ezzel szemben a jelenleg korlátozás nélkül igénybe vehető éves matrica személygépkocsira vonatkozóan 23 300 forint. A különbség tehát szembetűnő.

Azt is hozzá kell tennem, hogy az M7-es autópálya díjasítása sem eredményez majd alapvető változást. Félelmei az M7-es díjasításától nyilván akkor lennének igazak, ha az előző kormány díjait kellene figyelembe venni, azonban a matrica jelenlegi díjai ilyen félelemre nem adhatnak okot. A terveink szerint a matrica díja akkor sem emelkedik, ha több autópályára lesz érvényes.

A parlamentben tavaly júniusban lezajlott politikai vitanapon tényszerű adatokkal is részletesen bemutattuk, hogy mi minden történt a díjasítás terén, és azok milyen kedvező következményekkel jártak az autópálya használatára és a környező településekre, úgyhogy engedje meg, hogy idő hiányában ettől most eltekintsek. De valóban az mondható, hogy a tapasztalatok igazolták az elképzelésünket. Az autópályadíj megfizethető, hiszen az autósok több mint 90 százaléka dönt úgy, hogy felhajt az autópályára, és megveszi a matricát.

 

 

(15.00)

 

Így most már több év után az egységes használati díj bevezetésének tapasztalatainak összegzése megtörtént, és valóban megállapíthattuk, hogy autópályákon zajlik a forgalom, nem az alsóbb rendű utakon úgy, mint korábban.

A magas autópályadíj képzete nyilván azért él még bennünk, mert kétségtelen, hogy az előző kormány által megállapított M5-ös díjakat még nem tudtuk megváltoztatni, de erről is folynak a tárgyalások. Ugyanakkor a kormány ez év júliusi határozata szerint a díjfizetési rendszer további finomítása megtörtént. Itt nem elsősorban a jármű-kategóriák szerinti díjmérséklést céloztuk meg, hanem mindenekelőtt azon települések helyzetét kellett javítani, amelyeket kedvezőtlenül érintett az autópálya díjasítása, és lehetőség volt bizonyos szakaszok - így például Hatvan és Tata környékén - ingyenessé tételére, ami a jövő évtől történik meg.

Ettől függetlenül nyilvánvaló, hogy újra át kell gondolni minden évben, a díjas autópálya-hálózat bővülésével a díjak szerkezetét, de az eddigi tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy ez kedvező, és az autósok ezt igénybe is veszik.

Így engedje meg, hogy a képviselő urat és a tisztelt Házat is arra kérjem, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. (Szórványos taps a Fidesz és az MDF soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  175  Következő    Ülésnap adatai