Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.02:37:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2012.11.13.), 104. felszólalás
Felszólaló Szabó Timea (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:39


Felszólalások:  Előző  104  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ TIMEA (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az LMP meggyőződése, hogy az oktatási vitanapon külön is kell beszélnünk a magyarországi roma lakosság többségét érintő, siralmasan rossz iskolázottsági helyzetről, illetve a kormány kudarcáról, amikor ezen az állapoton vagy nem kíván, vagy nem is tud javítani, sőt továbbmélyíti az egyenlőtlenségeket. Az egyenlőtlenségekről Révész Máriusz képviselőtársam is beszélt korábban (Révész Máriusz: Miről beszélsz?), illetve Ferenczi Gábor is említette ezt a témát, de nyilván arra a minősíthetetlen szintre az LMP nem kíván lemenni.

Amiről viszont szeretnék beszélni, az az, hogy a különböző kutatások alapján tudható az, hogy a magyarországi aktív korú cigányság alig egynegyedének van munkahelye. A megdöbbentően alacsony foglalkoztatottság legfőbb oka egyértelműen a cigányság alacsony képzettsége és iskolázottsága, az olyan iskolai képzés, ami a legalapvetőbb készségeket sem segít elsajátítani ezeknek a gyerekeknek. Elfogadhatatlan az LMP számára az, hogy a rendszerváltás utáni kormányok nem tudtak, és nem is nagyon akartak vagy akarnak mit kezdeni ezzel a súlyos társadalmi problémával.

Elfogadhatatlan, tisztelt képviselőtársaim, hogy egy-egy családban már akár a harmadik nemzedék is felnőhet úgy, hogy nem jár megfelelő iskolába, és nem sajátítja el azokat az alapkészségeket, amelyekkel minimális esélye lenne arra, hogy elhelyezkedhessen a munkaerőpiacon. A romák nyomasztó munkanélküliségének egyik oka a nem megfelelő vagy nem elégséges képzés. Bár az utóbbi tíz évben nőtt a 8 általános iskolai osztályt elvégzők romák aránya, roma honfitársaink mégis kimaradtak az időközben lezajló középiskolai és felsőoktatási expanzióból. Míg a magyar fiatalok közel háromnegyede érettségit szerez, az érettségizett cigányok aránya a népcsoporton belül mindössze 5-10 százalék közé tehető. A szakmunkás-bizonyítványig egyötödük jut el. A felsőfokú végzettségűek aránya ijesztően alacsony, tisztelt képviselőtársaim, az 1 százalékot is alig haladja meg.

Ezzel párhuzamosan az iskolákban megvalósuló elkülönítés gyakran még a lakóhelyi szegregációnál is súlyosabb. Hiába van erre jogszabály, még mindig több mint 700 szegregált iskola működik az országban, ahol homogén cigány osztályokat működtetnek, és közel 170 olyan település van, ahol cigány iskolákat tartanak fenn. Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, mennyire káros úton jár akkor a kormány, amikor a szegregációt és a lemaradást drámaian tovább fokozó Híd-programokba tereli a lemaradókat a valódi integráció és felzárkózás helyett.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az integrált iskolai oktatásnak nincs alternatívája. A felmérések szerint ugyanis az elkülönített roma tanulók eredményei mindenütt rosszabbak nem roma társaikénál. Az integrált oktatás viszont javítja az eredményeket, és nem mellesleg növeli a romák társadalmi elfogadottságát a nem roma tanulók körében is. Az oktatási intézmények tudatos, jól szervezett, hátránykompenzáló tevékenységét erősíteni kell, mindezt a családdal, a szülőkkel együttműködésben. Számos javaslatot nyújtottunk be korábban ezzel kapcsolatban mi is, legutóbb a 2013-as évre vonatkozó alternatív költségvetésünkben, a "Zöld fordulat" programjában.

Tisztelt Képviselőtársaim! Hadd emeljek ki ezek közül néhányat! Az óvodáztatási támogatással segíteni kell a hátrányos helyzetű szegény családokat abban, hogy gyermekeiket már 3 éves kortól óvodába járassák. Tovább kell fejleszteni a tanodaprogramot olyan közösségi házak irányába, ahol a gyerekek az iskolai oktatást kiegészítő ismeretekre tehetnek szert, megismerkedhetnek a digitális kultúrával, ahová akár a szülők és nagyszülők is eljárhatnak tanulni, megismertetni a gyerekekkel saját kultúrájukat. Támogatni kell az integrált oktatást, minden azzal kapcsolatos kísérletet, miközben határozottan el kell utasítani az iskolai szegregáció minden formáját.

Ahogy sokan nevezik, a vágóhídprogram helyett fejlesztőpedagógusok, iskolapszichológusok alkalmazására kell forrásokat elkülöníteni, ami a gyerekek egyéni és folyamatos fejlesztését garantálja. Ezt az igényt országjárásom során egyébként sok fideszes polgármester is megerősítette. Lokális szinten a kereslet és kínálat összhangjára épülő felnőttképzési programok elindítása és koordinálása szükséges véleményünk szerint, amelynek célja, hogy a nyílt munkaerőpiacra integrálja a képzésben részt vevőket. Az elkövetkező években növelni kell a felsőfokú végzettséggel rendelkező romák arányát. Különösen fontos a roma pedagógusok számának növelése és a közoktatásba való bevonása.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök pontosan tudják azt, hogy Magyarországon a roma lakosság aránya folyamatosan növekszik. Azt is pontosan tudják, hogy roma honfitársainknak az oktatásba és a munkaerőpiacra való integrálása lekerülhetetlen, és enélkül elképesztő társadalmi feszültségek alakulnak már és fognak kialakulni a közeljövőben. Az emberiességi mutatókon túlmenően, amire önök általában sajnos kevésbé fogékonyak, mindannyiunk érdeke az, hogy minél többen tanuljunk ebben az országban, minél többen vegyünk részt a közteherviselésben, és mindannyian együtt dolgozzunk egy élhető Magyarországért. Enélkül, tisztelt képviselőtársaim, nagyon nagy társadalmi feszültségek lesznek, nagyon nagy problémák várnak ránk.

Köszönöm. (Osztolykán Ágnes tapsol.)




Felszólalások:  Előző  104  Következő    Ülésnap adatai