Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.16.03:55:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

35. ülésnap (2022.11.02.), 283. felszólalás
Felszólaló Dr. Pósán László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:24


Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A magyar oktatási rendszer szörnyűséges állapotáról hallottunk itt az elmúlt, nem is tudom, hány percben, mindenféle felvetést. Tisztelt Ház, ha abból indulunk ki, amit hallhattunk Fekete-Győr Andrástól, hogy a házak tetejére szerelt napelemek kis nukleáris erőművek, akkor a megállapítást még igaznak is vehetnénk, de azért a magyar oktatási rendszer ennél sokkal összetettebb, sokkal szélesebb körű.

Azt gondolom, hogy azok az eredmények, amelyekről egyébként az előttünk szólók már többször említést tettek, az magáért beszél, és mégiscsak azt mutatja, hogy a pedagógusok igenis jó munkát végeznek, igenis megtanítják a gyerekeket arra a tudásra, ami fontos számukra. Hiszen mondhatjuk itt, idézhetnénk a TIMSS-eredményeket, a PISA-méréseket, az országos kompetenciaméréseket, a diákolimpia-eredményeket, idézhetnénk akár a felsőoktatásban bekövetkezett nagyon gyors és nagyon látványos minőségi változásokat, ami nemzetközi rangsorok oldaláról nézve egyértelműen visszaigazolódik, de azért azt is tegyük hozzá, hogy vannak olyan kérdések, természetesen, és ezekre megint csak érdemes lenne egy olyan közös pontként tekinteni, amiben érdemes lenne együttműködni, és érdemes lenne közös álláspontot elfoglalni. Ez valóban a pedagógus-utánpótlás kérdése. Ez tény és való, hogy  ahogy Dúró Dóra is említette  a korfa hosszú távon nem kedvező.

Az is tény és való, hogy a pedagógustársadalmat jelentősen megroppantotta a 2002-2008 közötti baloldali kormányzás, szó volt arról, hogy 15 ezer pedagógust elbocsátottak, ez a létszám jelentős hiányt okozott, és ehhez képest kell megnézni azokat a számokat egyébként, amelyek, ha tetszik, ha nem, de mégiscsak tények. Óriási erőfeszítésekbe került, de mégiscsak az a helyzet, hogy a 2009-10-es pedagóguslétszám 74 241 volt  általános iskola, gimnázium, bocsánat, így korrekt, ha ezt hozzáteszem , 2021-22-ben 74 481. Tehát annak ellenére, hogy önök 15 ezer pedagógust elbocsátottak, sikerült mégiscsak szinten tartani ilyen értelemben ezt a létszámot, nem volt könnyű. De ugyanakkor az igaz, hogy a jövőt illetően sok mindenben kell gondolkodnunk, hogy hogyan és miképpen lehet ezt javítani és biztonságosabbá tenni.

Magyarországon a pedagógus és diák, tanulói arány egyébként valamelyest jobb is, mint az európai uniós átlag, ami nem azt jelenti persze, hogy akkor most hátradőlünk a karosszékben, csak jó, ha ezt is konstatáljuk és látjuk. Az ezer tanulóra jutó pedagógus 2010-ben 87 volt, 2021-ben 96, ez egyébként a demográfiai helyzetet is visszatükrözi, amivel megint csak jó tisztában lenni.

Én azt gondolom, hogy az ösztönző rendszerek szempontjából meg az okok feltárása szempontjából érdemes lenne a tényekhez ragaszkodni. Azon túlmenően, hogy valóban sok iskola megszűnt a baloldali kormányzás időszakában, de volt még egy, azt kell mondanom, hogy komoly sebet ejtő dolog, ez pedig nem más, mint a bolognai típusú képzés bevezetése a pedagógus-utánpótlás szempontjából. Katasztrofális volt, még az iskolabezárások előtt jelentős mértékben visszavetette a pedagógus-utánpótlási létszámot. Volt olyan esztendő, amikor olyan nagy egyetemről is, mint a debreceni, összesen, minden létező pedagógusképzési területről 15 ember végzett mint tanár. Ezt nagyon nehéz utána pótolni.

Tehát nyilvánvalóan jó néhány szerkezeti változtatást is meg kellett csinálni, nem véletlenül lett ismét a pedagógusképzés egy osztatlan képzés, nem véletlen az, hogy ösztönző jelleggel bevezettük a Klebelsberg-ösztöndíjat. Csak zárójelben megjegyzem egyébként, hogy a parlamentben önök ezt nem szavazták meg, de hát, szívük-lelkük rajta. És nem véletlen az sem, hogy a szakképzésben egyébként megjelenik egy olyan új képzési terület, amit úgy hívunk, hogy pedagógiai technikum, mert ha a pedagógusok leterheltségéről beszélünk, akkor ezen leterheltségnek van egy olyan vetülete, amit úgy hívunk, hogy adminisztratív kötelezettségek, és a pedagógiai technikummal lehet előmozdítani azt, hogy nagyobb arányban legyenek és álljanak rendelkezésre például pedagógiai asszisztensek, akik szintén az adott rendszernek egy fontos pillérei tudnak lenni. Én azt szeretném kérni önöktől, hogy a későbbiekben, ha ilyen természetű törvények, jogszabályok kerülnek a tisztelt Ház elé, akkor ne dafke elutasító legyen a hozzáállás, hanem mérlegeljék, és az ügyet nézvén, támogassák azokat. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai