Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.05:15:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

49. ülésnap (2018.12.11.), 130. felszólalás
Felszólaló Dr. Orbán Balázs
Beosztás Miniszterelnökség államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 5:34


Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ORBÁN BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Engedelmükkel egy picit hosszabban beszélnék, mert ez a törvényjavaslat számomra rendkívül fontos, és sajnálattal hallom, hogy a többi véleményt nem tudjuk itt meghallgatni. A jelen törvényjavaslat ugyanis a kormány építésügyi bürokráciacsökkentési intézkedéseinek újabb mérföldköve. Még 2015-ben jelölte ki a kormány azokat a feladatokat, amelyek hozzájárulnak az építésügyi bürokrácia egyszerűsítéséhez, egyben a minőségi építészet fejlesztéséhez. A törvényjavaslatnak az egyik legfontosabb pontja, hogy a korábban három törvényben elfogadott területrendezési terv, az országos, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet, valamint a budapesti agglomerációról szóló területrendezési terv helyett egy, a jelen tervtörvény születik, így az összhang mindig biztosított lesz a különböző területrendezési tervi elképzelések között.

A 43 darab, balatoni vízpart-rehabilitációs miniszteri rendeletet e törvény elfogadását követően kivezetjük, helyette egy miniszteri rendelet fog születni, meghatározva a turizmushoz és a rekreációhoz szükséges közcélú területhasználatokat. Ez is az egyszerűsítés, az átláthatóság és a normavilágosság, pontosabban a jogbiztonság követelményét segíti.

A törvényjavaslat legfontosabb szabályozási elemei, hogy az egyes infrastruktúra-elemek elhelyezésével kapcsolatos szabályok rugalmasabbakká válnak, ezzel erősödik a tervek készítői és az ágazatok közötti párbeszéd, tehát könnyebben elkészíthetőek lesznek a települési tervek, amelyek a beruházások, köztük a számunkra kiemelten fontos „Modern városok” program elemeinek egyik alapját is jelentik.

Fontos, hogy a természetvédelmi, környezetvédelmi, épített környezeti értékek védelme nem gyengül, sőt a legtöbb esetben erősödik is, ugyanis a védelmi szabályok egyértelműbbek lesznek. A kevésbé értékes területeken viszont a fejlesztések támogatása prioritást élvez.

A törvényjavaslatból kikerült egyes szakmai részletszabályok rendeleti szinten fognak megjelenni, amelyek továbbra is kötelezőek lesznek valamennyi jogalkalmazóra, így az önkormányzatokra nézve is. Azt gondoljuk, hogy ez egyensúlyban van, és ez megfelel az Alaptörvény és a jogalkotásról szóló törvény rendelkezéseinek.

A megyei önkormányzatok településkoordináló szerepét is erősíteni kívánjuk fejlesztési övezetek kijelölésének lehetőségével, így ugyanis a fejlesztési források felhasználása is hatékonyabbá válik. Az agglomeráció esetében a hatályos szabályozáshoz képest egy mérsékelt fejlesztési lehetőséget még biztosítunk a volt zártkerti területeken. A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet esetében pedig továbbra is elsődlegesnek tartjuk a hagyományos tájhasználat megőrzését, a part esetében pedig a közcélú rekreációs funkciók megőrzését. Erre tekintettel szigorítaná a javaslat a kempingek és a strandok átsorolását és beépíthetőségét is.

A környezet- és természetvédelmi, épített környezeti érdekeket a lehető legteljesebben és szigorúan kívánjuk képviselni, és teljes egyensúlyban szeretnénk ezeket kezelni a fejlesztési lehetőségekkel; és egyébként, ahogy a képviselő úr is említette, szerzett jogokat, tulajdonhoz való jogot nem kívánunk elvonni, mivel ez alkotmányos érdeket sértene, erre nem is tesz javaslatot a törvényjavaslat.

(12.10)

Mivel ez a területrendezési terv nagy időhorizonton, akár 20-25 évre előre is meghatározhatja hazánk területi jövőképét, azt, hogy gyermekeink és unokáink milyen környezetben fognak élni, fontos a mi megítélésünk szerint, hogy pártérdeken felülemelkedve konszenzusra jussunk a legfőbb kérdésekben.

Én úgy érzékelem, hogy az általános vitában és a bizottsági tárgyalásokon is képviselőtársaim konstruktív javaslatokkal éltek jórészt, amelyekkel kapcsolatban ezúton is szeretnék köszönetet mondani.

A módosítások bizottsági módosító javaslatokon keresztül nagy százalékban épültek be a törvényjavaslatba. Így például a védelmi szintek csökkenésének elkerülése miatt visszakerültek az úgynevezett százalékos szabályok, amelyek a termőföld, az erdők mennyiségi védelmét szolgálják. Hasonló módon visszakerült az a szennyvízkezeléssel kapcsolatos alapvető szabály is, amit egyébként más módon egyértelművé tesz a jogrendszer, de nem baj, ha itt is kimondásra kerül, hogy Balatonba szennyvizet nem lehet engedni. Az építésügyi törvény módosításával rendezni kívánjuk a tetőterek beépíthetőségének a kérdését, valamint az ingatlan-nyilvántartási és egyéb közhiteles nyilvántartások közötti ellentmondások feloldását.

A törvényjavaslat tárgyalása során mi mindvégig a kormány részéről arra törekedtünk, hogy megegyezésen alapuló, az építésügyi szabályoknak és a területfejlesztési, területrendezési szabályoknak megfelelő és a környezetvédelmi alkotmányos alapelveknek is megfelelő, megegyezésen alapuló, mindenki számára elfogadható törvény szülessen. Én azt hiszem, hogy sikerült ezeket a célrendszereket teljesíteni. Ebből következően szeretném kérni, hogy szavazataikkal támogassák a törvényjavaslat elfogadását. Köszönöm szépen a szót. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai