Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.13:53:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2019.03.19.),  229-256. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:04:41


Felszólalások:   215-228   229-256   257-278      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Farkas Sándor államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőségünk. Soron következik a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület tevékenységével érintett egyes állami tulajdonú ingatlanok vagyonkezelésének rendezéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A Harrach Péter és Nacsa Lőrinc KDNP-s képviselők által benyújtott előterjesztés T/5166. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Harrach Péter frakcióvezető úrnak, a napirendi pont előterjesztőjének, 30 perces időkeretben.

HARRACH PÉTER (KDNP), a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat lehetőséget ad arra, hogy néhány mondattal bemutassam a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatot, annak tevékenységét, ezen belül a lovasterápiás szolgáltatását, illetve a vagyonkezelés rendezéséről szóló törvényjavaslatnak azt a célját, hogy eddigi tevékenységét tovább tudja folytatni. A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat gyökerei 1989-ig nyúlnak vissza, amikor az erdélyi csengődi árvaház meglátogatása történt, és ott látták az alapítók, hogy milyen helyzet uralkodik, éhező, nyomorgó, beteg gyermekeket gondoztak ott. Először Hannoverben a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat jött létre, majd egy fél év múlva a magyar egyesület is. A magyar egyesület védnökei között találjuk a magyar köztársasági elnököt, illetve három volt köztársasági elnököt, Heinz Fischer osztrák, Horst Köhler német és Sólyom László volt magyar köztársasági elnököt. Az elnökségben pedig több politikai és világnézeti oldal képviselői vesznek részt, ez biztosítja azt a semleges tevékenységet, amit az egyesület folytat. Célja a fizikailag, értelmileg sérült, szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek részére orvosi segítségnyújtás, illetve az életkörülményeik javítása. 12 program keretében valósítja meg az egyesület ezt a célkitűzését.

Ki kell emelnünk az egészségügyi programot, amelynek keretében nagyrészt erdélyi és kárpátaljai gyermekeknek nyújt orvosi és itteni kórházi kezelést, többek között műtétek költségeit fedezi, illetve az elhanyagolt egészségi állapotban szenvedő gyermekek kivizsgálásának költségeit is. Orvosi rendelőt is működtet az egyesület, gyermekneurológiai és gyermekgyógyászati szakrendelést. Ennek a tevékenységnek a keretében valósul meg a lovasterápiás foglalkozás is, amely a fóti Lovasterápiás és Oktató Központban történik. Itt gyógypedagógiai lovaglás, lovas torna, hippoterápia és pszichológiai lovasterápia folyik.

Azt is meg kell említenem  ha már számokat is kell mondani , hogy az elmúlt évben a foglalkozások száma meghaladta a háromezret, sok olyan gyermek, aki visszatérő vendége, és talán még azt is mondhatjuk, hogy élvezője ezeknek a foglalkozásoknak, hiszen itt azok a fogyatékkal élő, autista, viselkedészavaros gyerekek vesznek részt, akiknek az állatokkal való kapcsolat élményt is jelent.

Húsz éve folyik Fóton ez a tevékenység, a fóti kastélypark egy félreeső részében, amit régebben szemétlerakónak is használtak, és az egyesület hozta helyre ezt a területet. Mindez érintkezik a fóti gyermekvárossal, de nem része annak, hanem szomszédja.

Meg kell említenünk, hogy a képzési és továbbképzési program keretében létrehozta, közreműködésével, támogatásával jött létre a Magyar Lovasterápia Szövetség, amelynek keretében elméleti és gyakorlati képzést végeznek lovasterápiás szakemberek számára.

Az egyesület más szervezeteknek is szívesen nyújt segítséget, illetve együttműködést. Ennek keretében több nyugat-európai szervezet segélyszállítmányához teremtettek megfelelő kapcsolatot, kórházak, gyermekotthonok átépítésének, átszervezésének a terveit, illetve logisztikai hátterét teremtették meg. Különböző rendezvények szervezésében is részt vesz az egyesület. Említhetjük minden évben a gyermekek világnapján a Parlament Felsőházi termében rendezett eseményt, vagy az országházi gyermekkarácsonyt, ahol 800 hátrányos helyzetű gyermek vesz részt. De a városligeti gyermeknapi eseményt és sok minden mást is említhetnénk.

Végül a törvényjavaslatról annyit hadd mondjak, hogy célja az eddig is használt ingatlanok tekintetében a rendezetlen használati viszonyok megfelelő tisztázása, az állami tulajdonú ingatlanok jogviszonyainak hosszú távú rendezése.

(22.20)

A Nemzeti Vagyonkezelőtől és a Nemzeti Földalapkezelőtől kapott állami területeket használatba kapta, és ez a kezelői jog már hosszú évekkel ezelőtt bejegyzésre került a telekkönyvbe. Most azért került újból elő a kezelői jog kérdése, mert a megváltozott törvényi háttér miatt ezeket a szerződéseket meg kell újítani.

Az egyesület vagyonkezelővé való kijelölése a törvényjavaslat mellékletében felsorolt ingatlanok vonatkozásában a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint történik. Az ellátott vagyonkezelési tevékenység mint közfeladat indokolja a vagyonkezelés gyakorlásának teljes körű ingyenességét.

Meg kell említenem még a törvénytervezettel kapcsolatban, hogy a 7. § biztosítja, hogy az egyesület a vagyonkezelésébe kerülő ingatlanokon beruházásokat, felújításokat végezhessen.

Összefoglalóan megállapíthatjuk, hogy a javaslat biztosítani kívánja, hogy az egyesület a professzionális módon végzett, terápiás feladatait kiszámítható, rendezett feltételek között tudja végezni és beruházásokkal magasabb szintre emelni azt. Az egyesület nyilatkozata szerint ezt a tevékenységet úgy kívánják folytatni, hogy közben senkinek az érdekét nem sértik. Azok a területek, amiket húsz éve használ az egyesület, most a megújítandó szerződés kapcsán újabb húsz évre adnak lehetőséget ennek a gyermekek számára fontos tevékenységnek a folytatására. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Harrach Péter frakcióvezető úr. Megkérdezem, hogy a kormány nevében kíváne felszólalni államtitkár úr. (Jelzésre:) Jelzi, hogy igen. Fónagy János államtitkáré a szó.

DR. FÓNAGY JÁNOS, a Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány elkötelezett abban, hogy a fogyatékkal élő és beteg gyermekek számára preventív, hiánypótló egészségfejlesztő szolgáltatást biztosítson. Célunk, hogy elősegítsük a fiatalok egészségi állapotának javulását, a befogadás és integráció erősítésével pedig későbbi önálló életvitelük kialakítását. Az egészségfejlesztő ellátások közé tartozik a lovasterápia is, amely a hozzá kapcsolódó, egyéb kiegészítő terápiákkal együtt a fogyatékkal élő gyermekek és felnőttek közel 70-80 százalékának javasolható. Az ennek biztosítása érdekében Harrach Péter képviselőtársam által benyújtott, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület tevékenységével érintett egyes állami tulajdonú ingatlanok vagyonkezelésének rendezéséről szóló T/5166. számú törvényjavaslatban megfogalmazott célokkal egyetértünk. Tisztelt Országgyűlés! Mint ahogy az előterjesztő felvezetőjében volt róla szó, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület 1990-től nyújt segítséget számos szakmai program keretében többek között fogyatékos vagy sérült gyerekeket nevelő család- és gyermekintézmények részére az általa biztosított lovasterápiás fejlesztési lehetőséggel. Az egyesület a lovasterápiás központ alapjait már 2001-ben megteremtette Fóton. Az épületek felújítása és a központ fejlesztése jelenleg is zajlik, amelyre a kormány 2017-ben jelentős anyagi támogatást is biztosított.

Az egyesület egyébként 2007 óta  ismétlem, 2007 óta  rendelkezik vagyonkezelési szerződéssel a javaslatban is szereplő, Fót külterületén a 0242 és 0204/1 helyrajzi számú ingatlanok tekintetében, amelyet még a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet kötött a magyar állam képviseletében eljárva. Szeretném megemlíteni, hogy a törvény erre a két helyrajzi számra vonatkozik, más helyrajzi szám tekintetében törvényi rendezésre nincs szükség.

A nemzeti vagyonról szóló törvénynek a vagyonkezelők lehetséges személyére vonatkozó korlátozó rendelkezése, illetve a Nemzeti Földalapról szóló törvény állami földterület vagyonkezelésére vonatkozó szabályai nem tették lehetővé a vagyonkezelési szerződés érdemi módosítását. A jelen javaslat ugyanakkor igazodik ahhoz a kormányzati elképzeléshez, miszerint törvényi kijelöléssel kerüljön sor az érintett földrészletek vagyonkezelői helyzetének rendezésére, ezáltal a vagyonkezelési jogviszony a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően megújítható, és a közfeladat-ellátásra tekintettel akár térítésmentessé is alakítható.

Jelen törvényjavaslat alapján mind a korábban vagyonkezelésbe adott, mind a már megindult fejlesztéshez szükséges, további állami tulajdonú földterületek vagyonkezelőjeként húsz év időtartamra az egyesület törvényi úton kerül kijelölésre, amennyiben a tisztelt Ház a javaslatot elfogadja.

A javaslat alapján a fejlesztési célok hatékony és zökkenőmentes megvalósítása érdekében a beruházásokhoz nem kell külön tulajdonosi hozzájárulást kezdeményezni. További javasolt könnyítés, hogy a vagyonkezelő saját maga is értékesítheti a beruházás során a bontásból keletkező, értékkel bíró anyagokat azzal, hogy az így nyert bevételt fejlesztési célokra használhatja fel. A vagyonkezelői jogviszony ilyen módon történő szabályozásával nemcsak az egyesület célja valósul meg, hanem az állam is jelentős vagyonnövekményre számíthat, hiszen a fejlesztés során az egyesület által létrehozott, államivagyon-gyarapító, értéknövelő beruházásokat az államnak nem kell megtérítenie.

Tisztelt Ház! Közfeladat hatékony ellátásában az állam és az önkormányzatok mellett szerepet vállaló civil szektor támogatását szolgálja a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület tevékenységével érintett egyes állami tulajdonú ingatlanok vagyonkezelésének rendezéséről szóló törvényjavaslat is. Ezért kérem képviselőtársaimat, hogy a törvényjavaslatot megvitatni, esetleg jobbító szándékú észrevételeiket megtenni szíveskedjenek. Köszönöm a figyelmüket. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Fónagy János államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként megadom a szót Hadházy Sándor képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának.

HADHÁZY SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előterjesztő Harrach Péter frakcióvezető úr nagyon pontosan, szemléletesen mutatta be ennek az egyesületnek, ennek a civil szervezetnek a létrejöttét, a tevékenységét, a céljait, a működését. Nem kívánom ezt kiegészíteni, hiszen ez egy nagyon pontos helyzetkép volt.Szeretném ideidézni a régi emlékeimet, amikor még megyei önkormányzati képviselő voltam, és látogatást tettünk ebbe az intézménybe akkor, amikor még ez az egész lovasterápia-program elkezdődött, és teljesen újdonságként mutatták be nekünk. Megmondom őszintén, először kicsit kétkedve fogadtam ezt az információt, ezt a hírt, hogy vajon milyen pluszt adhat ez a lovasterápia a gyermekek, illetve a szülők számára, de én még emlékszem azokra az arcokra, azokra a szemekre, amiket ott láttam, akik részt vettek ebben a programban. Számomra ez maradandó kép volt, ma is emlékszem rá, és rendkívüli benyomást tett rám. Meggyőződésem, hogy valóban egy közszolgálat, ami ott folyik, egy nagyon meggondolt, megfontolt, jól megvalósított tevékenység.

(22.30)

Annak érdekében, hogy ez az egyesület a sérült, rászoruló gyermekek lovaglását, lovasterápiás kezelését kiszámítható feltételek között tudja folytatni és beruházásokkal magasabb szintre tudja emelni, elengedhetetlenül szükséges a fent említett tevékenységre igénybe vehető állami tulajdonú ingatlanok jogviszonyainak hosszú, hosszabb távú rendezése. Ebben az összefüggésben a javaslatban szereplő állami tulajdonú ingatlanok vagyonkezelői jogának az egyesület részére történő biztosítása az a megoldás, amely a gyermekek egészséges fejlődését szolgáló tevékenységét a leghatékonyabban segíti. A javaslat ezt kívánja biztosítani a vagyonkezelési jog törvény erejével történő, húsz évre szóló biztosításával a javaslat mellékletében felsorolt ingatlanok vonatkozásában.

A vagyonkezeléssel érintett ingatlanokhoz kapcsolódó közfeladat nem más, mint a hátrányos helyzetű, beteg, illetve sérült gyermekek fejlesztésével, kezelésével, nevelésével és integrációjával, gyermekek oktatásával, táboroztatásával, környezetvédelmi szemléletformálásával, valamint a hazai lovassport és lovas parasport fejlesztésével összefüggő állami feladatok ellátásában való közreműködés. A javaslat a fenti cél megvalósítása érdekében úgy módosítja a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. számú törvényt, hogy a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet vagyonkezelésbe adását külön törvény elrendelheti az abban meghatározott szervezet részére. Az említett módosítás indokolt a törvényjavaslat által érintett cél megvalósítása érdekében, mivel a jelenleg hatályos szabályok szerint a Nemzeti Földalapba tartozó földrészlet hasznosítására csak a Nemzeti Földalapról szóló törvény szabályai irányadók, amelynek értelmében az érintett földrészletek hasznosítására a földbirtok-politikai irányelvek mentén kerülhet sor.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat az ingatlanok korlátozásmentes használatát is biztosítja. Az ingatlanok 2020. szeptember 1-ig nem terhelhetők meg, és azokon a vagyonkezelőn kívül más szervezet vagy személy jogot nem szerezhet, a javaslat ugyanis kimondja az ezzel ellentétes szerződések semmisségét. Az ingatlanokon a vagyonkezelőtől eltérő személy vagy szervezet számára a használat jogát biztosító szerződések a törvény hatálybalépésének időpontjában, 2020. augusztus 31-i hatállyal e törvény erejénél fogva külön jogcselekmény nélkül megszűnnek.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat által megfogalmazott cél nemes, ezért a Fidesz-KDNP-frakció teljes támogatását élvezi. Annak érdekében, hogy az egyesület megfelelő színvonalon folytathassa jelentőségteljes munkáját, kérem, támogassák önök is az előterjesztést. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, Hadházy Sándor képviselő úr. Most megadom a szót Rig Lajos képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának.

RIG LAJOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Urak és Előterjesztő Úr! Én sajnálom, hogy ilyen későre került ez a nagyon fontos és a nap második legfontosabb kérdése. Ha azok az emberek, akik csak így bulvárszempontból nézik a mai parlamenti közvetítést, és átfutják azokat a jogszabály-módosításokat, amelyek ma itt napirenden voltak, akkor, ha megnézik az előterjesztés szövegét, Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat, még át is siklik rajta, mert egy ingatlanátadásról van szó. De ez nem a rehospitális ellátásban részt vevő Országos Mentőszolgálat egyik ágazata. Majd, ha annyira fanatikus, és megpróbálja még jobban belevájni magát ebbe a törvénytervezetbe, akkor kiderül, hogy ez egy olyan egyesület, amely rászorult, éhező gyermekeknek próbál segítséget nyújtani akár határainkon belül, akár határainkon túl, és természetesen ez támogatható, és minden egyes állampolgár ezzel egyet is ért. Ahogy a felvezetőben is elmondták, maga a szervezet lovasterápiával és gyógypedagógiával foglalkozik. Nem ez az egyetlen ilyen szervezet itt Magyarországon, nagyon sok szervezet foglalkozik hasonló tevékenységgel, köztük van  ha Veszprém megyét nézzük  Tótvázsonyban, vagy ha átmegyünk más megyébe, ott van Kertán, ahol az Értelmi Fogyatékossággal Élők Országos Szövetsége minden egyes évben tart olyan gyógypedagógiai képzéseket rászorulóknak, amely, én azt gondolom, hogy az ő mindennapjaikat megkönnyítheti.

Viszont, ha jobban megnézzük azt az előterjesztést és az időpontját is, akkor elkezdhetünk gondolkodni pár dolgon. Amikor én először kezembe vettem ezt az előterjesztést, három fő gondolatot írtam fel: miért most, miért itt és miért pont önök? Választ is várok majd rá, főleg az előterjesztőtől, aki nagyon szépen elmondta azt, hogy mikor kezdődött ez az egész alapítvány, teljesen politikamentes, többfajta politikai pártból megtalálhatók az alapítvány elnökségi és alelnöki tagjai. Elfelejtette önmagát is bemutatni alelnökként és Kövér Lászlót elnökként. Ha felmegyünk az egyesület honlapjára, és megnézzük azt a bevezetőt, és itt felolvasom: „Ügyelünk arra, hogy a Szolgálat politikai, vallási és nemzetiségi kérdésekben semleges és független legyen.” Már az hazugság, amit írtak, hiszen politikusok vannak az elnökségben, amelyből még nem lehet probléma. És, Nacsa képviselő úr, jegyzeteljen, mert lesz egy nagyon fontos kérdésem, ami ezt az előterjesztést teljes mértékig hitelteleníti. Azt gondolom, ha politikusok vannak benne, akkor érdemes megnézni ennek az egyesületnek a tevékenységét, azokat a befolyó összegeket, amelyek az elmúlt években az egyesület számlájára érkeztek, meg kell nézni azt a környezetet, azokat az ingatlanokat, amit ők most tulajdonba akarnak venni.

Ha a törvénytervezet szövegéhez ragaszkodunk, azért különbséget kell tenni a bejegyzett vagyonkezelő és a vagyonkezelő között: 2020, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület és jelen pillanatban 2020. augusztus 31-éig a Károlyi István Gyermekközpont. Az ingatlanok 2020. szeptember 1-ig nem terhelhetők meg, és mi lesz utána?  ez az első kérdésem.

Viszont, ha visszatérünk azokra az összegekre, és a támogatók körét megnézzük az éves beszámolóknál, akkor nagyon könnyű kideríteni azt, hogy miről is van itt nagyjából szó. A támogatók között van a Magyar Kereskedelmi Bank, Nemzeti Bank, Szerencsejáték Zrt., OTP, Külügyminisztérium, Miniszterelnökség, EMMI másfél milliárdos támogatással, amelyből egy lovas istállót újítottak fel és a kiszolgáló helyiségeket.

Viszont ha végignézzük, mondjuk, 2010-től az éves beszámolókat, akkor jelzem alelnök úrnak is, ha ráhatása van, akkor kérje meg az egyesületet vagy azt a személyt, aki jogosult ezeknek a beszámolóknak a benyújtására, hogy 2013-as évre  és most jegyzeteljen, Nacsa képviselő úr, mert ez egy nagyon fontos momentum lesz  nem nyújtottak be beszámolót, amit 2014. május 31-éig meg kellett volna tenni, jogi kötelességük lett volna. Amikor mi itt a parlamentben választások után esküt teszünk, a szöveg az, hogy országgyűlési képviselőként esküszöm, hogy Magyarország törvényeihez hű leszek, annak jogszabályait megtartom és másokkal is megtartatom. Az előterjesztés, ami célt szolgálna, az nemes, de addig, amíg ez az egyesület Magyarország jogszabályait nem tartja meg, addig ilyen előterjesztést ide nem lehet hozni véleményem szerint. Ha önök másként gondolják, akkor fejtsék ki, hogy mi lehet az az ok, ami miatt 2013-as évre jogszabályban előírt kötelezettségüknek nem tettek eleget. És most ez a jogszabályról szól.

(22.40)

Ha átmegyünk a bulvárrészére, azért azt önök is tudják és tagadhatatlan, hogy ez a dolog nem most kezdődött, ezt már 2015-ben megpróbálták, de akkor a fideszes többségű önkormányzat belviták folyamán nem tudta véghez vinni. Most megpróbálják egy ilyen jótékonysági burokba burkolni úgy, hogy egyértelmű az, hogy a jogszabályt nem tartja be ez az egyesület, és önök ehhez kérik a mi támogatásunkat úgy, még egyszer mondom és kihangsúlyozom, hogy egy nemes dolgot kellene őnekik csinálni ma Magyarországon, legyen az akár lovasterápia, akár mondjuk, kutyásterápia. Itt meg kell hogy említsük, mondjuk, a Dr. Rexet, aki kiválóan alkalmazza ezt a terápiát mentálisan sérült gyermekeknél, és az ő tevékenységüket ekkora mértékben, ekkora összegekkel nem támogatják.

És van még egy kérdés, ez a 2017. évre vonatkozik. A 785 millió forint értékpapír mi célt szolgál? Biztos, hogy erről tudomásuk van, főleg az előterjesztőnek. Illetve, ha megnézzük a 2017. évi beszámolót, 18 nonprofit szervezetet támogattak 234 millió forintból; ez is egy kérdés, és szeretnénk rá korrekt és konkrét válaszokat kapni.

De a legfontosabb az  és azt gondolom, hogy ezen a kérdésen nem is lehet átsiklani, és nem mehetünk tovább úgy, hogy erre választ nem kapunk , hogy önök, mi mint jogalkotók, ha tényleg az esküszövegünket felidézzük, arra esküdtünk fel, hogy megtartunk és betartatunk minden jogszabályt. Hogy fordulhat elő az, hogy a 2013. évre nem adott be beszámolót? Ha erre a kérdésre tudnak válaszolni, akkor továbbmehetünk ebben a kérdésben, de amíg erre nincsen válasz, azt gondolom, hogy ezt az előterjesztést a napirendi pontok közül ki kell vennünk. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Rig Lajos képviselő úr. Most megadom a szót Varju László képviselő úrnak, Demokratikus Koalíció.

VARJU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Önmagában az, hogy idekerült valamilyen formában ennek az ingatlannak a sorsa, igazából nem meglepő, mert 2015-ben magam is ott voltam azon az első vagy az akkor éppen esedékes tiltakozáson, amikor felmerült, hogy a gyerekek helyett önök valami mást terveznek vele. Az egész homályban maradt, de gyakorlatilag egy ilyen lehetetlen helyzetet mutatott, amiben sokan nem akartak részt venni, és sokan tiltakoztak is ellene ott helyben. Tulajdonképpen úgy tűnik, hogy akkor mára megérett a helyzet, és önök úgy döntöttek, hogy ezt az ingatlant a korábbi céljaitól eltérítik, és valami másként fogják majd használni. Várható volt, hogy megjelennek ott, mindamellett, hogy számos kérdés vetődik fel. Mindaddig, amíg ezeket önöknek nem sikerül tisztázni, azt hiszem, bármilyen indoklást is tesznek mellé, ez az előterjesztés nem támogatható. Önmagában már az is árulkodó nekem, hogy egyéni képviselőként adták be egyébként ezt a módosító indítványt. Önmagában én nem hiszem  nyilvánvaló cél az egyeztetések elkerülése, önök most így ilyen módon ezeket el akarják kerülni, éppen ezért azt gondolom, hogy ezt így elfogadni nem is lehet.

A javaslat 3. §-a állami feladattá nyilvánítja a hazai lovassport és a lovas-parasport fejlesztését a hátrányos helyzetű, illetve a sérült gyermekek ellátása mellett. Nyilvánvalóan ez a jogcím arra, hogy felmentést adjon minden olyan kötelezettség alól, amelyet egyébként az állami vagyonról szóló törvény előír. A közfeladattá minősítés feltehetően maga után vonja az összes beruházás kiemelt beruházássá minősítését, és ily módon kivonják a közbeszerzést minden egyéb hatósági eljárás alól. Megtalálták ennek a módját, vagy legalábbis ebben a formában tervezik ezt megcsinálni.

A törvényjavaslatban semmilyen utalás nincs arra egyébként, hogy a hátrányos helyzetű és a sérült gyerekek részére milyen ellenszolgáltatás mellett nyílik majd lehetőség a létesítmény használatára. Állami feladatként nyilvánvalóan meg kellett volna jeleníteni ebben a törvényben azt az elvárást, hogy a köznevelésről szóló törvény rendelkezéseinek alkalmazásával szakértői és rehabilitációs bizottságok jogosultak beutalni szakértői véleményekben ide ezeket a gyerekeket, minden ellenszolgáltatás-fizetési kötelezettség nélkül.

Az is látszik, hogy a 4. §-ban durván megsértik a polgári törvénykönyv rendelkezéseit, amikor a törvény erejénél fogva megszüntetik a különböző bérleti, vagyonkezelői, haszonbérleti jogosítványokat, és ezzel tulajdonképpen szabad utat engednek, és megszervezik a későbbi időszak használati lehetőségeit.

A törvényjavaslat 7. §-ának (2) bekezdésében korlátlan rendelkezési jogot biztosít az egyesületnek mint vagyonkezelőnek, mivel nincs szükség az állam képviseletében tulajdonosi jogának gyakorlásában eljáró szervezetnek, illetve a miniszternek semmilyen engedélyére, jóváhagyására nem lesz szükség. Így a 7. § (3) bekezdésében az állam lemond, ahogy itt említették is, a bontásból származó bevételről, amelynek összege egyébként nem is ismert, ahogy az államtitkár úr is mondta.

Kiemelt figyelmet érdemel a törvényjavaslat 10. §-a is, amely ismételten jogcímet teremt ahhoz, hogy a magyar állam tulajdonában lévő vagyontárgyakat magánkézbe adják, ráadásul ezt a rendelkezést a törvényjavaslat sarkalatosnak minősíti, tehát önök ezt minden körülmények között biztonságba akarják helyezni.

Amit eddig tudunk róla, már önmagában az is olyan helyzetet teremt, hogy sajnálom, hogy egy jó elképzelést, egy nemes célt önök úgy vettek a nevükre, hogy egyébként ezzel lényegében az állami egyeztetési mechanizmusból mindezt kizárják. Kérdéses, hogy nem azért kelle menniük a gyerekeknek, hogy a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat kapjon újabb területeket, és önöknek ez legyen a megoldásuk. Természetesen önök, akik ehhez a nevüket adják, és láthatóan többen vállalnak ebben szerepet és felelősséget, tisztelt képviselő úr, azt hiszem, tévedtek akkor, amikor ezt ebben a formában benyújtották a parlament elé. Tegyék meg ezt a rendes menetben, és csinálják úgy, hogy az emberek bizalma megmaradhasson abban, hogy amit ez az egyesület csinál, az egyébként valóban az lesz a jövőben is, és nem pedig csak egy olyan paravánnak használják őket, amiben mindenki és mindannyian önök jól járnak, majd a végén pedig rácsodálkozunk arra, hogy mindennek az a következménye, hogyan magánosították azt az ingatlant, amelyet egészen más célra rendeltettek valamikor. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az ellenzék soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Varju László képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Most az elsőként jelentkezett független képviselő szólal fel. Megadom a szót Szél Bernadett képviselő asszonynak.

DR. SZÉL BERNADETT (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Magam is nagyon sajnálom, hogy éjjel 11 óra van, és ezt a törvényjavaslatot egy ilyen lehetetlen időpontban vitatjuk meg, hiszen azt gondolom, a nyilvánosság korlátozása ilyenkor elkerülhetetlen, ugyanis a választópolgárok jelentős része éppen alszik ebben az országban, és nem az Országgyűlés munkáját követi, holott én azt gondolom, úgy a kormánypárti felszólalások, mint az ellenzéki felszólalások nagyon tanulságosak, és azt gondolom, a vita egésze nagyon fontos. Tényleg sajnálom, hogy egy ilyen fontos előterjesztést egy ilyen lehetetlen órában beszélünk meg. Nyilván itt vagyok, tehát nekem ezzel kapcsolatban a munkaidőm kitart az éjszakáig, nincs ezzel a részével probléma, csak az a probléma, hogy a választópolgárok nem tudják közvetlenül figyelni a munkánkat, hiszen, még egyszer mondom, éjjel 11 óra van. Örülnék neki, ha jobban tudnánk igazodni a választópolgárok bioritmusához, és ezáltal lehetővé tennénk azt, hogy kövessék a munkánkat.

(22.50)

Már csak azért is, mert ez az egész törvényjavaslat valóban nagyon tanulságos. Én a lovasterápia fontosságát nem vitatom. Önök pontosan tudják, és azt gondolom, a munkámon is látszik, hogy a gyermekek és kiváltképpen a rászoruló gyermekek vonatkozásában az elköteleződésem maradéktalan, teljes és megingathatatlan. Viszont pontosan ezért szeretném ezt az egész törvényjavaslatot egy másik oldalról megvizsgálni, méghozzá a Gyermekmentő Szolgálat szomszédságában élő fóti gyermekközpont szemszögéből.

Nacsa képviselőtársammal a Gazdasági bizottságban elkezdtünk egy vitát, amit sajnálatos módon ügyrendi okokból nem tudtunk befejezni, mert nem kaptam szót elégszer, és nem tudtuk megvitatni azt, hogy a különböző telekkönyvi kivonatok mit tartalmaznak. De a bizottsági ülés után beszéltem magával a Gyermekmentő Szolgálattal, elmentem a földhivatalba, illetve elmentem a helyszínre is, és utánanéztem annak, hogy vajon a fóti gyermekközpont területe csökkene a törvényjavaslat kapcsán. Sajnos arra a következtetésre kellett jutnom, hogy csökken. Szeretnék ezekről a konkrétumokról beszélni. Örültem volna, ha ezt a bizottságban el tudjuk rendezni, de azt gondolom, hogy itt a plenáris ülésen sem késő.

Van a törvényjavaslatban három belterületi ingatlan, és abból kettő jelenleg a fóti gyermekközpont részét képezi, és ezt aktívan használják is. A 1563-as számú egy kis kertrész egy romos épülettel. Ráadásul ezt most a gyermekmentők használják is. Nem erre kívánok koncentrálni.

Van egy másik terület, a 1565/4 helyrajzi számú, amelyen hét olyan családi ház található, amelyben a gyermekközpont jelenlegi, illetve korábbi, jelenleg nyugdíjas munkatársai élnek a családjukkal együtt. Egy meghitt lakókörnyezetet képzeljenek el kis konyhakertekkel. Plusz szintén itt van a specis gyermekek terápiás kertészete is. Itt van egy üvegház, amit ráadásul felújítottak, és van egy füves rét, ahonnan információim szerint a specis gyermekek terápiás céllal tartott bárányainak az etetését oldják meg. Mondom ezt úgy, hogy a terepbejáráson módom volt arra, hogy az ott élő fóti dolgozókkal konzultáljak.

S hogy ne csak elképzelniük kelljen azt, hogy hogy néz ki ez a terület, amit önök lecsatolnának a fóti gyermekközponttól, el is hoztam és meg is szeretném mutatni, hogy ezek a családi házak egészen konkrétan így néznek ki. (A4-es lapokon felmutatja a fényképeket.) Itt láthatók. Azt gondolom, önök is világosan látják, hogy itt családok élnek, ezek használatban lévő területek. S szeretném még megmutatni azt az üvegházat is, amely a most a fóti gyermekközpontban élő specis gyermekek terápiás célú fejlesztését szolgálja. Meg itt van egy másik családi ház is. Ezzel csak azt kívántam illusztrálni, hogy aktívan használt területet csatolnának le a fóti gyermekközponttól, és adnák át a gyermekmentő szolgálatnak.

Kérdezem, hogy mi lesz az itt élő emberekkel. Szeretném, ha Harrach frakcióvezető úr és Nacsa képviselőtársam válaszolna erre a kérdésre. Mert itt dolgozók élnek, nyugdíjas emberek élnek a családjukkal. Mi lesz az ő sorsuk? Mi lesz az ő lakhatásukkal? (Harrach Péter: Maradnak ott!) Elnézést, frakcióvezető úr, ezt nem tudom elfogadni, szeretném, ha ezt gombnyomás után elmondaná.

Szintén szeretném kérdezni, hogy mi lesz a terápiás kertészettel. Ezt is szeretném pontosan tudni, és szeretném, ha innen a magyar parlamentből jönne egy világos közlés arra vonatkozóan, hogy mire készüljenek az ott dolgozó emberek. Örömmel látom, hogy Nacsa képviselőtársam konzultál a frakcióvezető úrral, akkor remélem, választ kapunk erre a kérdésre. Már csak azért is, mert legutoljára én 2017. szeptember 18-án kaptam ebben a tárgyban levelet Rétvári Bence államtitkár úrtól, de nem kaptam egzakt választ. Azt remélem, hogy ebből az éjjeli vitából úgy megyünk haza, hogy pontosan megtudjuk, hogy az itt élő dolgozókkal mi lesz a helyzet, mi lesz az ő sorsuk.

S még egyszer mondom, a bizottságban Nacsa Lőrinc képviselőtársam valótlanul állította, hogy a gyermekközpontból nem csatolnak el területet. Aktívan használt terület kerülne át a Gyermekmentő Szolgálathoz, és itt nyitott kérdések vannak, emberek sorsa nyitott.

Jobbikos képviselőtársaim felvetése, hogy a hiányzó 2013-as beszámoló az egyesület vonatkozásában hol van, ez valóban egy fontos és kardinális kérdés. Még itt a szünetben beszéltünk jobbikos kollégáimmal, és detektálták azt, hogy az alapítványnak is hiányzik a beszámolója. Úgyhogy ha volnának olyan kedvesek és reflektálnának a kérdéseinkre, akkor legyenek kedvesek, azt is fejtsék ki, hogy akkor úgy az egyesületnek, mint az alapítványnak a beszámolója a 2013-as évről hol lelhető fel.

Én most itt befejezem. Lehet, hogy még élni fogok a kétperces lehetőséggel, ami van, vagy további felszólalással, mert amit a bizottsági ülésen nem tudtunk maradéktalanul megbeszélni, azt szeretném, hogy itt a plenáris ülésen tisztázni tudjuk, már csak azért is, mert, még egyszer mondom, a bizottsági ülésen önök azt mondták, hogy nem csatolnak le a fóti gyermekközpontból területet. Sajnos igen, aktívan használt terület kerülne át. S erre bizonyítékaim vannak, a földhivatalban voltam, a helyszínen voltam terepbejáráson. Azt gondolom, hogy ennél alaposabban nem lehet utánanézni. Köszönettel várom a válaszaikat. (Taps az LMP és a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Most a további képviselői felszólalások következnek. Következnének, de nem látok jelentkezőt. (Rig Lajos jelentkezik.) Megadom a szót Rig Lajos képviselő úrnak, Jobbik.

RIG LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Ahogy elnök úr is mondja, várnánk a következő felszólalókat, és a kérdéseinkre szeretnénk választ kapni. Az alapítvány 2013. évi beszámolója, illetve az egyesület 2013. évi beszámolója. Nem tudják, hogy ez hol van, nem létezik, tehát a világűrben sincs, még a Csillagkapun túl sem. Akkor egyetlenegy kérdésre szeretnénk választ kapni, hogy ez önök szerint jogilag rendben van-e. Ha más felszólalásban nem is, csak egy kétperces időkeretben tájékoztassanak minket arról, hogy mi az önök véleménye a jogsértésről. Önök szerint jogszerűe az, hogy egy egyesület vagy egy alapítvány a számviteli törvény passzusainak és jogszabályainak nem tesz eleget, a 2013. évre nem készít beszámolót, azt nem láthatjuk, illetve az alapítvány sem tette meg, és önök most egy olyan jogszabály-módosítást és előterjesztést terjesztettek elénk és várják a mi támogatásunkat, aki nem tartja be a jogszabályt?

Azt gondolom, sőt másképp fogalmazok: kérdezem az előterjesztőt és az itt maradt KDNP-s, illetve fideszes képviselőket, vagy akár miniszter urat is, akit itt köszönthetünk a körünkben, vagy államtitkár urat, hogy erről mi a véleménye. Ön szerint ez jogszerű? (Dr. Fónagy János: Igen.) Jogszerű, bólogat. Jogszerű. Nagyszerű. Ha ön így gondolja, akkor rosszul értelmezte azt az esküt, amit ön is letett, és azt gondolom, hogy a szíve is azt diktálja, hogy a jogszabályokat meg kell és be kell tartani.

Feltettem olyan kérdést, és lehet, hogy azért nem válaszolnak rá, mert most miért válaszoljanak, elmondja, és utána majd mindenki elfelejti. De nem lesz elfelejtve. Egy jó célt egy ilyen mocskos köntösbe csomagolni kereszténydemokratáknak nem igazán illik. Feleségem az Értelmi Fogyatékkal Élők Országos Szövetségénél dolgozott éveken keresztül, értelmi fogyatékos és mentálisan sérült gyermekekkel foglalkozott. Azt a szakmaiságot, amit az Értelmi Fogyatékkal Élők Országos Szövetsége az elmúlt időszakban végzett, önök most megpróbálják egy ilyen jogszabállyal úgymond egy pénzmosodává tenni. Feltettem olyan kérdéseket, amikre nem kaptam választ. Akkor teszek fel még párat, hátha megjön a kedvük.

Ha újfent megnézzük a 2017. évi beszámolót, ami meglelhető, a 2013-assal ellentétben, ott van olyan, hogy személyi ráfordítás, ha jól mondom, 140 millió forint értékben. Ha megnézzük a részletező adatokat, 61 önkéntest alkalmaz ez az egyesület. Ha szó szerint értelmezzük, az önkéntesek a munkájukért, mivel önkéntesek, díjazásban nem részesülnek. Hova és mire megy el ez a 140 millió? És a legfőbb kérdés, hogy kinek.

(Az elnöki széket Sneider Tamás, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Ha ezekre választ tudnánk kapni, akkor azt gondolom, hogy ha a vitát nem is tudnánk lezárni, de legalább olyan mederbe tudnánk terelni, hogy az az egyesület, amely „jó célt” próbál elérni és szolgálni, az ezt a támogatást még talán az ellenzéktől is megkaphatja. De amíg ezek nincsenek tisztába téve, azt gondolom, hogy országgyűlési képviselőként egy ilyen javaslatot nem lehet, kormánypártiként meg pláne nem lehet támogatni, hacsak valami érdek nem fűzi önöket hozzá.

(23.00)

Ez az utolsó kérdés. Mi az az érdek, amely ehhez az előterjesztéshez fűzi önöket? Kérem, most még a vitában vagy a beszélgetésben  de a beszélgetéshez az kell, hogy egy másik ember is megszólaljon  próbáljanak meg válaszolni. Mondjuk, a hallgatás is beleegyezés úgymond, tehát ezt is el tudom fogadni. A bíró majd biztos kimondja az ítéletet. Köszönöm. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK : Köszöntöm képviselőtársaimat újból, 11 órakor. Kétperces hozzászólók következnek. Szél Bernadett képviselő asszonynak adom meg a szót.

DR. SZÉL BERNADETT (független): Csak hangsúlyozni szeretném, hogy nagyon sok kérdésre várunk választ, és semmiképpen nem szeretném, ha ez az éj úgy érne véget, hogy nem kapunk választ ezekre a kérdésekre. Főleg azok az emberek nem kapnak választ erre a kérdésre, akik érintettek, és most nézik az Országgyűlés munkáját, dacára annak, hogy 11 óra van, éjjel 23 óra. Buzgó metakommunikáció ment a KDNP-s képviselők részéről. Tisztelettel kérem frakcióvezető urat is és Nacsa képviselőtársamat is, hogy szóljanak hozzá a vitához. Mert ezt úgy hívják, hogy vita, és ahogy Rig Lajos képviselőtársam is mondta, ahhoz két fél kell. Mi itt vagyunk, nem sikerült annyira éjjelre tenni, hogy ne legyünk itt. Akkor legyenek kedvesek, tiszteljék meg a választópolgárokat azzal, hogy válaszolnak!

ELNÖK: Köszönöm. Csárdi Antal képviselő úrnak adom meg a szót, két percben.

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Most egy kis műfaji rendbontást tervezek, mert ellenzéki képviselőtársaimhoz szólok. (Megfordulva az ellenzéki képviselőkhöz beszél.) Kedves Szél Bernadett! Kedves Rig Lajos! Szerintem egy hiú ábránd az a várakozás, hogy majd a KDNP-s vagy fideszes képviselők válaszolnak. Gyávák hozzá. Gyávák hozzá, mert akkor szembe kellene nézni a valósággal. Nem áll érdekükben, ahogy Rig Lajos képviselőtársam elmondta, a hallgatás mögött simán lehet egy érdek védelme, amit nem kívánnak nyilvánosságra hozni.Szerintem össze kell rakni a mozaikokat. A mozaikok arról szólnak, hogy a késő éjszakában, a nyilvánosság passzív kizárásával tárgyalunk egy javaslatot, és jól láthatóan ott van Nacsa képviselőtársam, aki eddig fennhangon képviselte a kormány álláspontját, aki rendkívül markáns felszólalásokat tett például a családvédelmi akcióterv vitájában, most meg csendben ül, szégyenkezve, lesunyt szemmel. Megértem, hogy szégyelli magát, képviselőtársam, de azt gondolom, hogy minden kormánypárti képviselő szégyellheti magát, ha ilyen eszközökkel próbál ellehetetleníteni egy vitát. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm. Kétperces hozzászólásra Rig Lajos képviselő úrnak adom meg a szót.

RIG LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Visszavonom a két percet, ha van kormánypárti képviselő, aki jelentkezett.

ELNÖK: Nincs.

RIG LAJOS (Jobbik): Sajnálom. Pedig lehetőség lett volna rá a képviselő úr expozéja alatt. Azt gondolom, hogy elég lett volna egy másodperc, hogy megnyomják a gombot. Érdekes módon a legelső napirendi pontnál nagyon buzgón nyomták, és akkor majdnem tele volt a terem. Próbáljon meg, képviselő úr, egy értelmes mondatot kierőszakolni magából, és mondja el nekem, hogy miért nem leljük meg ezt a 2013. évi beszámolót! Ja, mert nincs, nem töltötték fel.Akkor még egyre kérnék választ! Elmondtam, hogy ha megnézzük a beszámolót 2017-ből, van egy 785 millió forintnyi értékpapír, és ha végigmegyünk a sorokon, a beszámoló alapján 25 millió veszteséget könyvelt el ez az egyesület. Hogyan lehetett ez?

Ha azokat az ellenzéki hozzászólásokat nézzük, amelyek rávilágítanak az ingatlanspekulációra, akkor meg kell említenünk azt is, hogy a választókerületemtől nem messze, a zánkai volt úttörőtáborban, ami az Erzsébet-tábor, szintén folyik egy hasonló, ahol a Pápai Szakképzési Centrum Egry József Szakgimnáziumát megszüntetik. Az épület megmarad, mert valakinek kell. Feltételezhetjük, egy olyan oligarchának, aki mostanában nagyon sok tévécsatornát vesz és a gáz-víz szereléshez is ért. Ott is gyermekek tanulnak. Szakmát tanulnak. Fóton gyermekeket neveltek. Olyan gyermekeket, akik mentálisan sérültek. És idehoznak egy jogszabályt egy olyan egyesülettel, amelynek a pénzügyi hátterei nem tisztázottak.

Ezekre próbáljanak meg választ adni nekünk! Nyugtassanak meg minket, hogy minden rendben van pénzügyileg! Pénzügyileg biztos, hogy rendben van, mert tele van pénzzel ez az egyesület. Akkor az az utolsó kérdés  nem az, hogy hová tűnt Damon Hill , hogy hová tűnt a 2013-as beszámoló. Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Varju László képviselő úrnak adom meg a szót, két percben.

VARJU LÁSZLÓ (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Hát, elég szégyenteljes az, ami most történik, mert valóban a felmerülő kérdésekre nem kapunk választ. Önök itt hagynak bennünket kétségben, és megerősödik az a hit, mint ahogy említettem néhány évvel ezelőtt is már, hogy igen, attól lehetett tartani, hogy nemcsak a gyerekeknek, hanem az ott lakó nyugdíjasoknak is elveszik a helyét. Önök úgy döntöttek, hogy ez lesz az a forma, amilyen módon ezt meg lehet csinálni, és önök ezt igyekeznek ebben védhetővé tenni.A mai vitához azonban jött még egy kellemetlenség. Államtitkár úr láthatóan felvállalva ezt a dolgot, de itt van pénzügyminiszter úr is, aki mindezt végig kell hogy hallgassa, amellett, hogy pénzügyi beszámolók hiányáról kell szót ejteni. Mindezt türelmesen végig kell hallgatni, és mondhatnám, ezzel ezt a felelősséget is fel kell vállalni, hogy ön tud arról, hogy mi történik, hogy olyan egyesületet akarnak törvénytelenül támogatni, amely a beszámolóját, ahogy képviselő úr elmondta, képtelen bemutatni, előállítani, nem tudják megtenni. Akkor az ebből származó kötelezettségekkel vagy felelősséggel tisztségviselőként, nemcsak országgyűlési képviselőként, hanem felelős vezetőként is mit fognak kezdeni?

Összességében azt gondolom, hogy nagyon kellemetlen nemcsak a késői időpont, hanem önmagában a téma is. Azt hiszem, mindannyiunk számára a jövőre vonatkozóan is feladatot ad, hogy megnézzük, mi fog történni Fóton. Érdemes lesz nyomon követni, és majd önöknek el fogjuk mondani újra és újra. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Rig Lajos képviselő úrnak adom meg a szót.

RIG LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen. Elnök úr a kérdésem ugyanaz, hogy most sincs más jelentkező. (Az elnök nemet int.) Akkor megkérném államtitkár urat mint a kormány képviselőjét, hogy próbáljon meg azokra a kérdésekre nekünk választ adni, amikre az előterjesztő, illetve a benn lévő kormánytagok nem képesek. Ha kérhetném, ne zárszóban, a mai nap kérése, hogy ne zárszóban, hanem még a vitában válaszoljon, vagy ha nem is vita, akkor beszélgetés  maradjunk ennél , hogy a beszélgetés hevében még lehessen kérdéseket feltenni, ha meg tud minket nyugtatni valamivel, ami előreviszi ezt az ügyet. Köszönöm, államtitkár úr. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönjük, képviselő úr. Kérdezem, kíváne még valaki hozzászólni a beszélgetéshez. (Senki sem jelentkezik.) Nem kíván senki, így az általános vitát lezárom. Megadom a szót Nacsa Lőrinc úrnak, az előterjesztőnek.

NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Mindenekelőtt engedjék meg, hogy az előterjesztők nevében köszönetet mondjak a kormánynak és a Fidesz-frakciónak is, amiért támogatásáról biztosította a javaslatot. Engedjék meg, hogy a felszólalásokban felmerült kérdésekre igyekezzem a lehető legjobb tudásom szerint válaszolni.Érdekes módon minden képviselő felvetette, hogy miért este 11-kor vitatkozunk ezen. Képviselő urak, hölgyek, önök voltak itt velünk együtt a családvédelmi akcióterv vitájában. Ott Csárdi képviselő úr huszonhétszer nyomott gombot egymás után. Hát, elhúzódott az a vita, senki nem tervezte ezt éjszakára. A vita, azt hiszem, 19 óra 15-re volt kiírva eredetileg a Jegyzői Iroda becslése szerint. Arról, hogy Szél Bernadett ilyenkor esik be először az Országgyűlésbe a mai nap dolgozni, mi nem tehetünk. (Dr. Szél Bernadett: Hazudsz!) Tehát itt semmiképpen sem arról van szó, hogy valami éjszakai mesterterv lenne.

Rig Lajos nagyon egyszerű kérdést tett fel. Én nem mertem volna szemléltető eszközöket használni engedély nélkül, mint ahogy Szél Bernadett megtette, de mivel megtette, én is megmutatom. (Felmutat egy tabletet, amelyen írott szöveg látható.) Ez a 2013-as beszámoló. A szervezet honlapján körülbelül két darab kattintással megtalálható. (Potocskáné Kőrösi Anita: Nem ott kell!  Rig Lajos: Bíróság!  Potocskáné Kőrösi Anita: Birosag.hu!  Rig Lajos odamegy Nacsa Lőrinchez és leül mellé.) A birosag.hu-n, valaki nem töltötte fel, azt a bíróságon tessék számonkérni! (Rig Lajos mozdulatot tesz az imént felmutatott tablet felé.) Képviselő úr, mindjárt befejezem a felszólalást, és oda fogom adni, egy pillanat! (Varga Mihály: Tudatmódosító szer hatása alatt van a képviselő úr!) Az, hogy a bíróságra valaki nem tölti fel, egy bírósági ügyintéző… (Potocskáné Kőrösi Anita: Nem a bírósági ügyintéző!) Tessenek írásbeli kérdést feltenni a bíróságnak, hiszen a bíróság rendszerén keresztül történik a feltöltés. A 2013-as beszámoló, mint ahogy az összes többi is, megtalálható a Gyermekmentő honlapján körülbelül három és fél kattintásra.

(23.10)

Nyilvánvalóan hibának kell titulálnom, hogy önök ezt nem találták meg, én meg két és fél perc alatt megtaláltam ezt. Gondolom, nem is annyira próbálták keresni, nehogy véletlenül megtalálják. És megint az ellenzék szokásos sportját, az árnyékra vetődést sikerül űzni itt, ezen késői órán. (Rig Lajos odamegy Nacsa Lőrinc mellé, és helyet foglal.) Nagyon fontos, hogy Rig Lajos képviselő úr  ha már ideült a KDNP-frakcióba most időlegesen, bár erről, azt gondolom, hogy a frakciónak szavazni kell, hogy befogadjuk-e, és a szavazás kimenetele kérdéses, de  feltett két kérdést, hogy miért itt és miért most. (Varga Mihály: Szonda kellene inkább.)

A „miért most?” nagyon egyszerű. Ezen kezelési jog az egyesület tekintetében lejár a következő időszakban, pontosan ezért fontos, hogy 2020-tól az egyesület tevékenysége azon a területen biztosítva legyen. A „miért most?”-ra ez a válasz időrendben, hiszen, ha húznánk ezt a kérdést, és nem lenne rendezve idén, akkor jövőre már egy bizonytalanságban kezdhetné meg a működését a lovasterápiás központ. Több száz gyerek kerülne bizonytalan helyzetbe, hogy tude hová járni terápiára. A „miért most?”-ra ez a válasz.

A „miért itt?”-re, ahogyan államtitkár úr már elmondta: itt van két olyan terület, amit törvényi erővel kell szabályozni, és legjobb tudomásom szerint a törvényhozás színhelye a Magyar Országgyűlés, ezért a „miért itt?”, ezért nyújtottuk be Harrach Péter frakcióvezető úrral ezt a törvényjavaslatot. Ezekre ez a válasz.

Az számomra  hogy mondjam?  meglehetősen furcsa, hogy ellenzéki képviselők minden alkalmat megragadnak, hogy minket tudjanak támadni, minden alkalmat megragadnak arra, hogy valamiféleképpen megpróbálják a kormány politikáját hitelteleníteni, és még a rászoruló gyerekeket és a fogyatékkal élő gyerekeket is felhasználják arra, hogy minket kritizáljanak és minket támadjanak. Én ezt egy kicsit méltatlannak érzem, képviselőtársaim, mert mégiscsak olyan gyerekekről van szó, akik megérdemlik ezt a segítséget, akik hosszú éveken keresztül járnak erre a terápiára, akiknek jót tesz ez a terápia, akik sokszor, ha ezt nem tudnák negkapni, akkor nem tudnák máshol, mondjuk, anyagilag megengedni maguknak, hogy részt vegyenek ilyen terápián. És ahogy ezt már a bizottsági ülésen is elmondtam a Fóti Gyermekvárossal kapcsolatban, a jószomszédsági viszonyon kívül és azon kívül, hogy a gyermekek onnan is járnak egyébként a lovasterápiára (Rig Lajos visszatér a képviselői helyére.), nevelők onnan is járnak egyébként a képzésre, ezen kívül nincsen kapcsolat.

Nem értem a Demokratikus Koalíciónak már a múlt héten a sajtótájékoztatóján is elhangzott minősítését, hogy mi valahogy soron kívül vagy suttyomban hoztuk be ezt a törvényjavaslatot. Semmilyen sürgősségi eljárást nem kértünk, semmilyen kivételes eljárást nem kértünk, sima képviselői indítványként behoztuk a Ház elé, ahogyan ezt egyébként Varju képviselőtársam, ahogy megnéztem, az elmúlt hónapokban több alkalommal is megtette, ő is élve képviselői jogaival, házszabály adta jogaival adott be törvényjavaslatot az Országgyűlés elé. Nem gondolom, hogy ez olyan bűn lenne, és nem kéne azt sugallnia a Demokratikus Koalíciónak, hogy itt valamiféle soronkívüliség vagy sürgősség van az ügy miatt, hiszen ez nem volt így, önök mégis ezt állították. Ezt vissza kell utasítanom.

Szél Bernadett képviselő asszony kérdéseire vagy a kérdései egy jelentős részére már választ kapott volna, ha figyelt volna az expozéra (Dr. Szél Bernadett egy papírlapot emel fel.), csak végig a telefonját nyomogatta, mert a szelfi meg a közösségi oldal megint fontosabb volt, mint frakcióvezető úr beszámolója a kérdésekről. Egy szavát nem figyelte, hogy mit mondott az előterjesztő az expozéjában, hiszen ott már többféle kérdés is elhangzott. Például arra is elhangzott a válasz, hogy az eddig használt ingatlanokra vonatkozik a mostani törvényjavaslat. Amiről ön beszélt mint terület, két, a Fóti Gyermekváros által is használt területről van szó, ahol, én ezt mondtam tegnap a bizottsági ülésen is, a Gyermekmentő használta azt a területet. Nem azt mondtam, hogy az ő tulajdonában volt, amúgy sincsen tulajdonról szó semmiféleképpen, azt mondtam, hogy a Gyermekmentő használatában lévő, eddig is használatában lévő területekről van szó. Mint ahogy az ön által, talán szénaboglyának nevezett vagy szemétlerakónak nevezett területen is a Gyermekmentő tevékenykedett. (Dr. Szél Bernadett: Nem ezt mondtam.)

Az ingatlanok tekintetében is ígéretünk van arra az egyesületnek a vezetőségétől, hogy a jelenlegi szerződésekhez nyilvánvalóan nem fognak hozzányúlni, és mindenkinek, ahogyan ott él, ott megpróbálják ezt biztosítani. A szerződéseket, amivel nem tulajdonban vannak ezek az ingatlanok, a családok vagy a nyugdíjas korábbi dolgozók tulajdonában, hanem egy szerződés alapján laknak ők ott, ezeket a szerződéseket megpróbálják fenntartani. (Dr. Szél Bernadett: Megpróbálják? Mi az, hogy megpróbálják?) Nyilvánvalóan semmi olyan történetről nincsen itt szó, amire önök próbálnak célozni. Ez egy félreeső terület, a gyermekek ellátását nem érinti semmilyen módon ez a kérdés. Egyáltalán nem érinti, hiszen nincsenek ott, ezen a területen nem laknak gyerekek, és nem folyik ellátás. Minden eddigi cél továbbra is biztosítva van. És azt gondolom, hogy az, hogy önök egy nemes célt megtámadnak, az, hogy önök tényleg az emberekért tevő egyesületet és annak céljait megtámadják, az méltatlan, még önökhöz is méltatlan. Azt gondolom, hogy különösen fájó, hogy önök rendszerint összekeverik ezt az ügyet a Fóti Gyermekváros ügyével. Pontosan azért keverik össze, hogy az ottani gyermekek fejében bizonytalanságot szüljenek, az ottani dolgozók fejében bizonytalanságot szüljenek, mert az önök célja a politikai hisztériakeltés, és nem az, hogy azok a gyerekek és azok a dolgozók a lehető legnyugodtabban végezhessék a munkájukat, a lehető legnyugodtabban élhessenek ott, ahol vannak. Pontosan a kormányzat az, aki mindent megtesz az ott élő gyerekekért, pontosan ezért próbál a helyzetükön is folyamatosan javítani, pontosan azért folyik erről gondolkodás is, de az, hogy önök hisztériát keltenek, és ezáltal az ott élők fejében bizonytalanságot keltenek, az szerintem méltatlan ehhez a helyzethez.

Azt gondolom, hogy megpróbáltam Rig Lajos képviselő úr kérdéseire is válaszolni, aki feltette ezeket a beszámolóra vonatkozó kérdéseket. Ha ad egy e-mail-címet, szívesen át is küldöm ezt a beszámolót. Igyekeztünk minden kérdésre válaszolni, én tényleg azt kérem, hogy a jó cél érdekében támogassák ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   215-228   229-256   257-278      Ülésnap adatai