Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.16:55:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2019.03.04.),  53-58. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:14


Felszólalások:   47-53   53-58   59-64      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ, ezért kérdezem önöket, elfogadjáke azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 114 igen szavazattal, 21 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Képviselőtársaim! Rétvári Bence és Harrach Péter, a KDNP képviselői, interpellációt nyújtottak be az innovációért és technológiáért felelős miniszterhez: „Milyen intézkedéseket terveznek a telejósdák, távgyógyítók működésével kapcsolatban?” címmel. Harrach Péter frakcióvezető úré a szó. Parancsoljon!

HARRACH PÉTER (KDNP): Tisztelt Államtitkár Úr! A Kereszténydemokrata Néppárt mindig kiemelt figyelmet fordított az élethelyzetüknél fogva fokozott veszélynek kitett fogyasztók védelmére. Példaként említhetjük a közelmúltban a jogsértő termékbemutatók elleni fellépést. Az elfogadott törvénymódosításoknak köszönhetően jelentősen csökkent a fogyasztói panaszok száma, visszaszorult a kapcsolódó hitel- és kölcsönszerződések száma, és a klasszikus termékbemutatók szinte teljesen megszűntek. Az elmúlt hetekben egy másik problémára irányítottuk rá a figyelmet. Magyarországon több televíziós csatornán és az interneten is elérhetők a telejósda- és távgyógyító műsorok, ahol sok száz forintos percdíj ellenében ígérnek a telefonálóknak számtalan lehetőséget. A telefonáló kérhet gyógyító energiát, anyagi problémái leküzdését, a legmegfelelőbb jövő megteremtését, reményt a szerencsejátékokon vagy csak egyszerűen a jövő titkainak a feltárását. Ezek a műsorok ugyan nem örvendenek nagy nézőszámnak, hiszen nagyrészt a délelőtti órákban van az adásidejük, az alacsony nézettség ellenére ugyanakkor nagy hasznot hoznak. A céljuk pedig nyilvánvalóan a megtévesztés, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, amelyet csak erősít, hogy a sebezhető, kiszolgáltatott réteg az elsődleges fogyasztó.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ezek a műsorok, ahogy azt a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak küldött bejelentésünk is tartalmazta, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvényben meghatározott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmába ütköző tevékenységet folytatnak. A műsorban a bejutás sem értelmezhető, de megfelelő tájékoztatást sem kapnak a szolgáltatást igénybe vevők, hogy miként kezelik személyes adataikat.

Tisztelt Államtitkár Úr! A fentiek alapján kérdezem önt, hogyan látja a tárca fogyasztóvédelmi szempontból a telejósdák, távgyógyítók működését, és tervezneke intézkedéseket ezen működésekkel kapcsolatban. Várom államtitkár úr megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. Frakcióvezető úr és Rétvári Bence képviselő úr elhangzott interpellációjára a választ Cseresnyés Péter államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Frakcióvezető Úr! A kormány kiemelt célként tűzi maga elé a magyar emberek és a magyar családok védelmét. Így a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer fokozott figyelmet fordít arra, hogy megvédje a magyar embereket, a magyar családokat mindazoktól a számukra anyagi, egészségügyi vagy erkölcsi kárt okozni képes tevékenységektől és termékektől, amelyekkel napjainkban  igaz, egyre kevésbé  találkozni lehet. A magyar fogyasztóvédelem, mint ahogy eddig is tette, határozottan fellép a vásárlókat megtévesztő eladási módszerekkel szemben. Amint arra tisztelt frakcióvezető úr is utalt, a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően kevesebb, mint tizedére szorult vissza a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz árubemutatós megtévesztésekkel kapcsolatban beérkezett panaszok száma. Az Országgyűlés által 2015 decemberében elfogadott törvénymódosítás megtiltotta az árubemutatókon a hitelközvetítést és az ingyenes juttatások reklámozását, a Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig rendszeresen ellenőrzi az árubemutatókat. A folyamatos hatósági jelenlétnek köszönhetően a panaszok száma folyamatosan csökkenést mutat. Míg a törvénymódosítás előtt havonta átlagosan 43 darab árubemutatós panasz érkezett, addig mára ezek száma havi átlagban mindössze háromra esett vissza. A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően tehát egyre fogy a levegő az ilyen cégek körül.

Ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, hogy az árubemutatók keretében értékesített termékek az egészségügyi vonalra helyeződtek át, amely jelenséggel szemben szintén határozottan fellépünk. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az idősek érdekében tehát változatlanul fokozott figyelemmel kíséri az árubemutatókra szakosodott cégek működését a jelenség további visszaszorítása érdekében.

Tisztelt Frakcióvezető Úr! Az árubemutatókhoz hasonlóan a telejósdák és távgyógyítók megtévesztésre épülő működése ismert a Fogyasztóvédelmi Hatóság előtt. A távjósok tetemes összegeket húzhatnak ki, húznak ki az emberek zsebéből, és okkal feltételezhető, hogy sok embert károsítanak meg. A módszer ismert: olyan percdíjakat állapítanak meg a hívásoknál, amelyek, a várakoztatást is beleszámítva, nagy összegbe kerülnek a hívó félnek.

Az elmúlt évben is indultak és jelenleg is folyamatban vannak eljárások e témakörben. A vizsgálat a megtévesztő és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra, valamint egyéb felmerülő jogsértésekre terjed ki, amelyek a Fogyasztóvédelmi Hatóságon túl a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság hatáskörébe tartoznak. Aktív hatósági jelenléttel jelenleg és a közeljövőben is határozottan fellépünk a megtévesztésre épülő, a leginkább kiszolgáltatott idős embereket kihasználó, tudatosan megkárosító értékesítési gyakorlattal szemben a jelenség visszaszorítása, megszüntetése érdekében. A kormány támogat minden, a visszaélések megszüntetésére irányuló kezdeményezést. Ezzel kérem, hogy a válaszomat legyen szíves elfogadni. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(15.10)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Most megkérdezem Rétvári Bence képviselő urat, hogy elfogadjae az államtitkári választ. Parancsoljon, öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE (KDNP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Engedje meg, hogy pár szemelvényt fölolvassak ezekből a műsorokból: „Ne tegye le a telefont, kérje a beavatást kollégáimtól. Meg van írva egy nagy nyeremény az ön sorsában. Feladom az ön sorsszerű, karmikus nyereményét, feloldom az ezzel kapcsolatos blokkolást. Karmikus milliós nyereményt adok önnek, azért nem ért el önhöz eddig, mert nem oldottam föl ezt a blokkolást. Ha van 8-as vagy 3-as a születési dátumában, a papírpénzén, az adókártyáján, akkor segítek önnek többmilliós nyereményt elérni karmikus módon. Gábriel arkangyalhoz van közvetlen bekötésem, pénzmágiatanácsokat tudok adni. Ókori istenség vagyok.”És még lehetne sorolni, hogy hányféle megtévesztő és olykor már azért bosszantó és felháborító szöveggel is próbálnak emberek zsebéből percenként sok száz forintot kihúzni, életük nehéz helyzetét kihasználni, ráadásul külföldi tulajdonosokkal rendelkező céghálókban vetített műsorokban. Azt kérjük a tisztelt minisztériumtól és a Fogyasztóvédelmi Hatóságtól, hogy segítsen ezeket a különböző boszorkányokat és másokat elűzni a képernyőkről. Ezért a válaszát elfogadom, köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   47-53   53-58   59-64      Ülésnap adatai