Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.16:23:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2020.05.07.), 22. felszólalás
Felszólaló Witzmann Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:22


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

WITZMANN MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Z. Kárpát Dániel képviselőtársam, mondhatnám, hogy megihletett a felszólalása, és ezért kapcsolódtam be. (Z. Kárpát Dániel: Már megérte bejönnöm.) Az igazság az, hogy nem így van, mert van egy olyan házszabály, amely azt mondja ki, hogy a vezérszónoki körnek le kell mennie, és az előre bejelentett hozzászólások, mint az öné, után jöhetnek csak azok, akik…  egyébként én már jóval korábban gombot nyomtam, de örülök, hogy erre módunk és lehetőségünk van. Egyébként annak is örülök, hogy figyelemmel kíséri a képviselő úr a Fidesz szavazóbázisát, illetőleg a Fidesz-KDNP politikai támogatottságát. Nem hiszem, hogy ebben a Jobbikkal kellene mindenféleképpen egy versenyt indítanunk, mert ha megnézi a közvélemény-kutatási adatokat vagy akár a választásokon a Jobbikra és a Fideszre leadott szavazatok számát, akkor nem biztos, hogy egy kategóriában van a két tábor népessége.Hargitai János képviselőtársam azt mondta, hogy két somogyi felszólalót hallott, és mégis különböző aspektusból világítottunk rá a törvényjavaslatra. Valóban, ennek az az oka, hogy alapvetően másként látjuk a dolgokat, de igaz volt ez, azt gondolom, a baranyai felszólalókra is úgy kormánypárti, mint ellenzéki oldalon.

Azt hallhattuk itt az ellenzéki felszólalásokban, hogy már egy előre eldöntött adócsökkentés volt, 2016-ban eldöntött adócsökkentés volt a szociális hozzájárulási adó csökkentése. Ez valóban így van, elmondta államtitkár úr is, és én is utaltam rá vezérszónoki felszólalásomban, de ettől ez még egy adócsökkentés. Attól még nem vehetjük el azt az érdemet az intézkedés szempontjából, hogy ez csökkenti a terheket, csökkenti egy újabb lépcsőben ütemezetten az adót. Az egyébként, hogy a kormány megértette a jelenlegi koronavírus-járvány miatt kialakult válsághelyzetben azt, hogy előrébb kell hozni egy ilyen ütemezett adócsökkentést, és ősz helyett, az októberi dátum helyett már július elejével ez megtörténik, azt gondolom, ez az alkalmazkodóképességet mindenféleképpen jól mutatja.

Az ellenzéki kritikákkal kapcsolatosan, hogy az adócsökkentés mértékét ellenzéki képviselőtársaim keveslik, nagyon sokan és többféle aspektusból rávilágítottak, hogy melyiket miért kellene még jobban csökkenteni, mit miért kellene még jobban, és hogyan lehetne még inkább emelni annak érdekében, hogy még kedvezőbb helyzetbe kerüljön a magyar gazdaság, a magyar családok, a magyar háztartások, önkormányzatok, és nagyon sok szegmensre egyébként helyesen rávilágítottak itt az ellenzéki képviselőtársaim, csak éppen azt felejtik el, hogy a kormánynak mindig van egy felelőssége. Az ellenzéki oldalon könnyű számokat mondani, minden számnál lehet eggyel nagyobb számot mondani. Mi is tudnánk ilyet tenni, csak a költségvetési keretekbe ezeknek a számoknak, ugyebár, bele kell férni.

Tehát azt gondolom, hogy valóban egy ilyen  és azzal zártam a vezérszónoki hozzászólásomat , valóban a lakosság terhei csökkentése érdekében megfogalmazott, a járványhelyzet hatékony kezelése érdekében megfogalmazott törvényjavaslat, amely adócsökkentésekről szól, pártpolitikán túlmutató teljes együttműködést, teljes egységet és támogatást kellene hogy élvezzen, és nem egyfajta ilyen licitháborúba kellene itt az általános vita kapcsán belebocsátkoznunk.

Annál is inkább mondom ezt, mert pontosan azok a baloldali képviselőtársaim hivatkoznak itt az adócsökkentések tekintetében arra, hogy a kormány keveset tesz, nem tesz eleget, és nem elég nagy mértékben csökkenti az adókat, akiknek a kormányzása alatt  sajnos még emlékszünk rá, nem volt ez olyan régen valóban, ahogy Burány képviselőtársam is mondta, emlékszünk még rá  a folyamatos megszorítások és az adóemelések, durva adóemelések korszakát élte ez az ország. Erre egyébként sokan emlékezünk még. Tehát azt gondolom, hogy relativizálni itt az adócsökkentések mértékét olyan szemszögből nézve, akiknek erre megvolt a lehetőségük nyolc év kormányzás alatt, hogy tegyenek ennek érdekében, eléggé, hogy is mondjam, furcsán hat. Azt hiszem, hogy akkor kellett volna, amikor a lehetőség, a mandátum adott volt, bizonyítani azt, hogy az adócsökkentési szándékuk őszinte, és nem akkor, amikor a patkó ellenzéki oldalán foglalnak helyet.

Egyébként ez a kormány akár az szja tekintetében, akár a társasági adó tekintetében, akár az áfa esetében közel egytucatnyi tevékenység esetében, akár a családi adókedvezmények esetében, a családi adózás esetében, most a szociális hozzájárulási adó, ekho, kiva, kata, és még sorolhatnánk, hogy mennyi adónem tekintetében tett határozott és fontos, szükséges lépéseket az adócsökkentés érdekében.

És valóban különbözünk, hogy visszatérjek a nyitó gondolatomra, különbözünk egymástól, mert mi azt gondoljuk, hogy amikor válság van, akkor segíteni kell; amikor válság van, akkor adót kell csökkenteni, és helyzetbe kell hozni minél több szegmensét a társadalomnak, legyen szó vállalkozókról, legyen szó akár a civil lakosságról, családokról egyaránt. Ezzel ellentétben a 2010 előtti kormányoknál meg azt tapasztaltuk, hogy amikor válság volt  mert akkor is volt válság, igaz, egy más típusú válság volt, de ennek a jelenlegi egészségügyi válságnak is gyakorlatilag gazdaságra vetített következményei vannak , ők a megszorításokkal válaszoltak erre.

Aztán amikor Szakács László képviselőtársam  most nincs itt a teremben, de bízom benne, hogy követi a közvetítést  az önkormányzatokról beszélt, és az önkormányzati elvonásokról beszélt MSZP-s képviselőként, zárójelben azért hozzáteszem tizenkét év önkormányzati tapasztalattal a hátam mögött, hogy én úgy emlékszem, hogy a folyamatos feladatnövekedések és az ezzel szembeni fordított arányos finanszírozás, elvonások időszaka bizony pontosan a szocialisták kormányzása idején volt megfigyelhető. A teljes önkormányzati adósságállományt, ami mintegy 1350 milliárd volt, pontosan a jelenlegi polgári kormány vette le az önkormányzatok válláról, és az egyébként igazságtalan normatív finanszírozást egy feladatfinanszírozásra változtatta.

(10.50)

A feladatfinanszírozásnak is vannak még hibái, ezt ismerjük el, de véleményem szerint sokkal igazságosabb helyzetet teremtett az önkormányzatok gazdálkodási működésében, mint a normatív finanszírozás.

Varju Lászlónak  megsarcolják az önkormányzatokat. Szintén a válaszom körülbelül erre érvényes, és arról, hogy most veszélyhelyzet van, azt gondolom, nem a kormány tehet, hiszen egy vírusjárvány okozta veszélyhelyzetet kellett nemcsak Magyarországon, hanem szerte a világon életbe léptetni. Ezzel szemben pedig a közös teherviselésnek természetesen meg kell próbálni megfelelni minden ágazatban.

Volt egy olyan ellenzéki gondolat is, hogy eladósodás, vállalkozások eladósodása. Az ezzel kapcsolatos gondolatokra még egyszer csak azt tudom mondani: annak tükrében, hogy 2010-re eladósították a lakossági szférát, a vállalkozói szférát, az önkormányzatokat, a családokat megszorították (Z. Kárpát Dániel: Az tíz éve volt. Igazad van. Tíz éve volt.), baloldali képviselő részéről ilyet szóvá tenni nem tűnik túl korrektnek.

Aztán volt egy ilyen, amit szó szerint írtam fel magamnak: „A hitelt mindig vissza kell fizetni.” Mi pontosan tudjuk, kedves ellenzéki képviselőtársaim, hogy a hitelt mindig vissza kell fizetni. Ugyanis csak az a probléma, a szocialistákkal az a baj, hogy mindig eladósodnak, mindig mások pénzét költik el. Nem tudom most pontosan felidézni Margaret Thatcher gondolatát, de valóban velük az a baj, hogy mindig kifogynak mások pénzéből. (Dr. Hargitai János közbeszólására:) Így van, köszönöm szépen a kiegészítést. És ezt a hitelt, amit gigahitelnek is nevezhetünk  IMF-, EU-hitel formájában , bizony a magyar embereknek a 2010 utáni években kellett kínkeserves verítékkel dolgozni és tenni azért, hogy ez a kormány vissza tudj fizetni határidő előtt a kamatokkal együtt.

És a gazdaságélénkítő csomagot relativizálni és különféle pejoratív megjegyzéseket tenni rá; igen ez egy történelmi csomag. Magyarország történetében ilyen 10 000 milliárdos értékű  az intézkedések összértékét számolva  gazdaságélénkítő csomag nem volt még. Ez persze nem ok arra, hogy ne lehessen még jobbító szándékú kritikákat megfogalmazni, és az ellenzéknek, azt gondolom, ez a dolga. És ezt köszönöm is Z. Kárpát Dániel képviselőtársamnak, hogy ezeket megteszi, mert azt gondolom, hogy voltak bizony konstruktivitások az ő gondolataiban is, és ezeket, azt hiszem, időről időre ezekben a vitákban érdemes átbeszélni.

De azt hiszem, hogy még ellenzéki szemüvegen keresztül is a 10 000 milliárd forint a 2020-2022 közötti időszakban olyan jól látható összeg, amely semmiképpen nem alkalmas arra, hogy valamiféle cinizmus tárgyává tegyük. Csak úgy emlékeztetésképpen: az Európai Unió hét év alatt ad 9000 milliárd forint támogatást Magyarországnak.

Végezetül: nem írtam föl, hogy egyik baloldali képviselőtársam mondta, hogy álljanak át a családok oldalára. Hát, ezután egy szmájlit tettem csak ide a jegyzetemre. Tehát családpolitikáról intenek minket baloldalról különféle intelmekkel, és javasolják, hogy álljunk át mi a családok oldalára, amikor ez a kormány, ha valaki tett a magyar családokért  nem kezdem el most felsorolni, mert nem szeretnék túl hosszú lennie , a gyestől elkezdve a családi adókedvezménytől a családi adózáson keresztül, az extragyeden keresztül, és még sorolhatnám, annyi és annyi családtámogatási intézkedés volt. Ezekről szerencsére vannak kézzelfogható  nem a KSH, mert azt mindig szidják ellenzéki képviselőtársaim, hanem , az Eurostat által is kibocsátott statisztikai adatok, melyek alátámasztják, hogy bizony a házasságkötések, bizony a gyermekvállalások száma bővülő tendenciát mutat végre Magyarországon. (Z. Kárpát Dániel: Ezt ne reklámozd! Folyamatosan csökken az élveszületések száma.  Az elnök csenget.)

Nem szerettem volna semmit reklámozni, de 1,23-ról 1,6-ra emelkedett a termékenységi index, de ettől függetlenül most még, amíg a szó nálam van, kedves képviselőtársam, a munkanélküliséget írtam még föl magamnak. Ezt, azt hiszem, Burány Sándor képviselőtársam említette meg. Az ő kormányzásuk alatt 12 százalék fölött volt, amikor átadták a kormányzást 2010-ben, a munkanélküliségi ráta, ennek a kormánynak az idején ez pedig 3,4 százalékra csökkent le. Ezek szerintem tényadatok, ezekkel lehet vitatkozni, de nem annyira érdemes.

Ettől függetlenül egyetértek Burány képviselőtársammal abban, hogy valóban, a munkanélküliségre oda kell figyelni, különösen ebben a helyzetben, mert azt gondolom, hogy valóban ez a járvány miatt kialakult gazdasági válsághelyzet, ami világválság  nyugodtan definiálhatjuk így, a közgazdászok is ezt teszik , bizony a munkanélküliség kérdését, problémakörét ismét felszínre fogja hozni, és erre figyelni kell. Ennek érdekében tenni kell valamit.

Én a Somogy megyei adatokat tudom önöknek elmondani. Az elmúlt másfél-két hónap alatt Somogy megyében körülbelül 3 ezerrel nőtt az álláskeresők száma, azt hiszem, valamivel 3 ezer fölött van. Ez durván, ha 300 ezres megyéről beszélünk, 1 százalékos bővülést jelent; ami egyébként, nyilván mondhatjuk, hogy sok, mondhatjuk, hogy kevés, de valóban bővülést jelent. Azért kell gazdaságvédelmi intézkedéseket tenni és gazdaságélénkítő csomagot életbe léptetni, hogy ezeket az egyébként a járvány kapcsán kialakult negatív gazdasági hatásokat ki tudja küszöbölni a kormány.

Bevallom önöknek őszintén, zárómondatként: arra számítottam, hogy viszonylag sima lesz itt a vita, és egy ilyen adócsökkentést megcélzó törvényjavaslat egységes támogatással át tud menni. Lehet, hogy naiv voltam. Én a második ciklusomat töltöm itt a parlamentben országgyűlési képviselőként. Sajnos, nem emlékszem még olyan vitára, amikor az ellenzék valamire azt tudta volna mondani, hogy igen, ez így jó, ezt így elfogadjuk. Olyan már volt, hogy azt mondták, vannak benne jó pontok, de  azt gondolom, hogy ha adócsökkentésről beszélünk, akkor lehet különféle megközelítés, különféle szemüveg, politikai, ideológiai hovatartozástól függetlenül mindegyikőnkön, de az adócsökkentésnek a jóságát nem lehet megkérdőjelezni.

Arra kérem ismét önöket nagy tisztelettel, hogy mutassunk ebben egységet, és a vita lefolytatását követően, amikor a szavazásnak eljön az ideje, támogassák önök is ennek a törvényjavaslatnak az elfogadását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai