Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.16:17:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2023.11.06.), 167. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás építési és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:12


Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Alapvetően eltér a tisztelt képviselőtársaim megítélése attól függően, a helyzet megítélése attól függően, hogy a parlamenti patkó melyik oldalán ülnek. Az előbb hallhattunk egy miskolci armageddonról szóló beszámolót, most pedig a világ összeomlása fenyeget bennünket az LMP nagyra becsült képviselője szerint. Ha jól tudom, az LMP magát zöldpártként identifikálja, az önök barátai és rokonai kormányozzák Németországot, ahol a zöldek a kormány tagjai, és épp most tértek vissza a kőszénnel való energia-előállításra. Tehát, ha ez volna a zöldprogram, hogy kőszénnel állítsunk elő energiát, az bizonyára a világ tisztaságához és a károsanyag-kibocsátáshoz nem járulna hozzá érdemben. Tehát ne nekünk címkézze első helyen a kérdését, képviselőtársam, hanem szólítsa meg az európai testvérpártokat is, például a német zöldeket, akiknek önök barátai, hogy tegyenek lépéseket a folyamat megváltoztatása érdekében.

Azért mertek ilyet lépni a németek, mert Németország az üvegházhatású gázok kibocsátásában és a károsanyag-kibocsátásban a világ 4 százalékát produkálja. Az az ország, amely Európa legerősebb gazdasága és a világ ötödik legerősebb gazdasága, az produkálja a 4 százalékot. A 4 százalékon belül fél százalék az autóipar. Most ehhez képest érdemes volna megvizsgálni, hogy mennyit produkál az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően a glóbusz egészét tekintve Magyarország és a magyar gazdaság. Bizonyára poros nyomába sem ér a német kibocsátásnak.

Ezzel nem az ön kérdését akarom negligálni, csak a saját helyünket és szerepünket szeretném megerősíteni. Ha a nagyipari hatalmak, a világ GDP-jének 30 százalékát adó Amerikai Egyesült Államok és a világ GDP-jének 30 százalékát adó Kína nem foglalkozik érdemben ezzel a kérdéssel, akkor a mi Kárpát-medencei törekvésünk, bár lokálisan rendkívül fontos, de úgy gondolom, hogy segítségre szorul, és ki más menthetne meg bennünket, mint a zöldek, akiknek nagyon jó európai kapcsolatrendszerük van például a német kormánynál, és ők közbenjárhatnának az európai szabályozásban is.

Szeretném megnyugtatni képviselőtársamat, hogy az ön által alábecsült országbérlet és megyebérlet a legzöldebb program egész Európában: 3 millió bérletet adtunk el. Ez olyan nagy szám, ami az LMP számára űrtávolságban van, hiszen ennyi szavazójuk sose lesz. Tehát 3 millió bérletet adtunk el, 3 millió bérletet adtunk el, ami azt jelenti, hogy végrehajtottuk Európa legkomolyabb zöldközlekedési fordulatát, és januárban jelentést fogok adni a törvényhozásnak és a végrehajtó hatalomnak is arról, hogy milyen óriási léptékben nőtt meg a tömegközlekedést igénybe vevők száma Magyarországon. Tehát meg kell nyugtatnom képviselő asszonyt, hogy ez az akció a leggyorsabb, leghatékonyabb zöldítési program volt.

Egyébként megnyugtatom aggódó képviselőtársaimat is: az üvegházhatású gázok kibocsátása Magyarországon kormányoktól szinte függetlenül folyamatosan csökken, 30 százalékkal kevesebb, sőt ma már 37 százalékkal kevesebb, mint volt 1990-ben. Ebben az összes baloldali és jobboldali kormány munkája is együttesen benne van, sőt Magyarország a klímacéljait, amit saját maga és az Európai Unió tűzött elé, 50 százalékkal túl fogja teljesíteni a következő évtizedekben. Tehát nem rajtunk múlik majd az armageddon, amellyel az LMP nemes képviselője megfenyegette a hétfő este még a parlamentben ülő képviselőtársaimat.

(19.00)

A másik megjegyzésem a vasút. A vasút 2020-tól évi 2 százalékkal akarja csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy röviden 20, 30, 40, majd 50 százalékkal fogjuk csökkenteni. Ön nálam sokkal jobban tudja, hogy ennek a módja a villamosítás vagy a hidrogénmeghajtású járművek kérdése. A villamosítás érdekében pedig a magyar kormány a múlt héten szerdán tárgyalta meg, illetve két héttel ezelőtt a magyar vasút jövőjével kapcsolatos kormányzati előterjesztést, amit tárcám nyújtott be, amely garantálni fogja az infrastruktúra-fölújítást a következő évtizedekben.

Tehát a közlekedés jelentősen hozzá fog járulni ahhoz, hogy a világ az armageddontól, amit ön vizionált, megmeneküljön, a magyar közlekedés mindent megtesz ennek érdekében. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai