Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.01:49:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.), 75. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás építési és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:48


Felszólalások:  Előző  75  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársam! Először is azt szeretném mondani, hogy én egy vidéken lakó polgártársa vagyok önnek, és szeretném, hogyha a kormány a magyar vidéket úgy büntetné, mint Budapestet büntette: 2100 milliárd forintot kapott az elmúlt tíz esztendőben Budapest Magyarország Kormányától.

Csak az M3-as metró 220 milliárdjába került az adófizetőknek, ha tehát ez volna a büntetés, akkor ezt nagyon sok vidéki településen sokan vállalnák a budapesti választópolgárok helyett, hogyha ez büntetést jelentene. A kormány elkötelezett a főváros, a nemzet fővárosa fejlesztésében. Ez így volt az elmúlt 13 évben, és így lesz a választások kimenetelétől függetlenül a következő évtizedben is.

Azt gondolom, hogy ez az interpelláció már része a választási kampánynak, amiben nem terveztem, hogy részt veszek hódmezővásárhelyiként, csak hogyha nagyon rákényszerítenek. Vannak erre próbálkozások, ugye, a tömegközlekedés oldalán egyes budapesti illetékességűek megpróbálnak engem ebbe belerángatni, de nincs ilyen tervem, nincs ilyen ambícióm.

Amit szeretnék elmondani önnek a válasz okán, az az, hogy 76 kilométer most az M0. Ebből 16 kilométer most is fizetős. 60 kilométer részben új szakaszról van szó, hogy ezt betesszük az Európai Unió kötelező irányelvei alapján a fizetős rendszerbe, avagy sem.

Kétségtelen tény, hogy a Magyarországon átmenő tranzit óriási mennyiségű bevételt jelent. Az újdíjhasználatból 2023-ban  ha fejből jól citálom  500 milliárd, jövőre már 650-700 milliárdos bevételi tétele van a magyar költségvetésnek. Ez mind visszaforgatásra kerül az ország működtetésére, és sok pénz jut belőle természetesen Budapestnek is, mint minden magyar választópolgárnak. Kár volna szerintem nem élni azzal a gazdasági lehetőséggel, hogy Magyarország tranzitút jellegét, átmenő jellegét, áteresztő jellegét akár a személyforgalom, akár a tranzit ipari áru vagy áruforgalom tekintetében nem kamatoztatjuk.

Tehát Magyarországnak az egy pozicionális előnye, hogy az autópályáinkon óriási a külföldi átmenő forgalom, és ez nekünk nagyon sok hasznot hoz. Ezért szerintem kell fejleszteni, biztosítani kell a megfelelő közlekedési viszonyokat, és be kell szedni az ezzel kapcsolatos bevételt.

Szeretném elmondani képviselőtársaimnak, hogy az M0-s forgalma napi százezer jármű, a százezer járműből 98 százalék rendelkezik e-matricával már most a fizetős szakaszra. Az ön kérdése tehát ilyen szempontból megválaszolásra került már az élet által, mert 2 százalék olyan van, aki úgy használja az M0-s autópályát, hogy egyébként nem e-matricával megy, de hogyha ön kijár az M0-s autópályára, láthatja, hogy döntően átmenő forgalmat és döntő mértékben külföldiek átmenő forgalmát bonyolítja.

Azt hiszem, én vagyok a parlamentben a leginkább autópályát használó ember, hiszen mindennap ingázom az M5-ösön oda és vissza  szinte mindennap , külföldiek használják az M5-ös autópályát, éjszaka legalábbis 99 százalékban, de napközben is nagyon nagy részben, és óriási pénzt hagynak ezért a magyar államkasszában, nem beszélve a párosult szolgáltatásokról.

Tehát azt tudom önnek mondani, hogy a költségvetés szempontjából, például az úthálózat finanszírozása okán a maradék állami úthálózat, ami nem gyorsforgalmi út, 32 ezer kilométer. Amit arra költünk, azt például az útdíjbevételből költjük erre. Tehát ennek a forrásnak a biztosítása okán igenis költségvetési szempont is az, hogy mit finanszírozunk, hogyan finanszírozzuk és miből.

Másrészről van egy európai uniós irányelv, hogy előbb-utóbb be kell vezetnünk; harmadrészről a pálya  az M0-s már egy része  fizetős, negyedrészről pedig, ami a legfontosabb, 98 százalék jelen pillanatban e-matricával vagy pedig megyebérlettel, tehát megyei autópálya-matricával vagy e-matricával használja jelen pillanatban is az M0-s autópályát. Szerintem ez megnyugtató.

Ha a kerületekbe, amelyeket ez érinthet, jó polgármestereket választanak jövőre a választók, biztos vagyok benne a saját gyakorlatomból, hogy egy jó polgármester meg tudja szervezni a kerület átmenő forgalmát, és ehhez mi mindenkinek segíteni fogunk. Jól kell tudni választani. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  75  Következő    Ülésnap adatai