Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.05:27:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

90. ülésnap (2003.09.29.), 237. felszólalás
Felszólaló Körömi Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:05


Felszólalások:  Előző  237  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÖRÖMI ATTILA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Mielőtt a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség álláspontját elmondanám erről az előterjesztésről, érdemes pontosan és érthetően megfogalmazni, hogy mi is az ügy maga.

Jól tudjuk, hogy ENSZ-misszió és ENSZ-parancsnokság alatt folyik békefenntartó művelet Afganisztánban, amelynek során változás következett be: ugyanúgy ENSZ-misszió maradt a békefenntartó művelet, mint ahogy az elindult, azonban a parancsnokság NATO-parancsnokság alá került - tehát a NATO vette át a parancsnoki teendőket a békefenntartás területén Afganisztánban, a misszió továbbra is ENSZ-misszió.

A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség annak idején támogatta is, miután egységes ENSZ-álláspont volt e mögött a békefenntartó művelet mögött, hogy a magyar parlament felhatalmazásával Magyarországról, a Magyar Köztársaságból szintén vegyünk részt a békefenntartó műveletekben, és ennek megfelelően határoztuk meg a pontos létszámú kontingens, orvoscsoport határozott idejű kiküldését.

Ezt fontos megérteni az ügy szempontjából, hiszen valóban változás történt, és a NATO-parancsnokság alatt működő békefenntartó műveletek során a lényegi kérdés, ami változott, az az, hogy a NATO parancsnoksága alá vezényelt magyar katonák, tisztek NATO-vezényléssel mehetnek Afganisztánba, azonban műveleti területre magyar katona csak az Országgyűlés engedélyével mehet, csak az Országgyűlés engedélyével vehet részt békefenntartó műveletben is. A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség tehát éppen úgy, mint amikor az ENSZ-parancsnokság alatt folyt az ENSZ-misszió, akkor is támogatta a békefenntartó művelethez való csatlakozást; miután ENSZ-misszió alatt NATO-parancsnoksággal folytatódik ez a békefenntartó művelet, ugyanígy támogatjuk elviekben az ebben való részvételünket.

Ami számunkra nem világos és nem érthető, az az, hogy miért a 111/2002. december 18-ai országgyűlési határozatot kell ehhez módosítani, hiszen ott tartalmában másról volt szó, határozott időre, határozott feladatra, határozott létszámú magyar kontingens került kiküldésre - érdemes újra emlékeztetni, orvoscsoport, meghatározott számban és kifejezetten az orvoscsoportnak megfelelő területen tevékenykedik Afganisztánban.

 

(18.30)

 

Azaz véleményünk szerint a kormány két szempontból is késlekedett, illetve két szempontból is késedelmet szenved ennek az ügynek a tárgyalása a kormány késlekedése folytán. Mégpedig egy: a NATO már ez év áprilisában döntött abban a kérdéskörben, hogy átveszi a parancsnokságot. Miután a Magyar Köztársaság a NATO-tagállamok egyike, ezért pontosan tudnunk kellett, tudnia kellett a kormánynak, a honvédelmi vezetésnek, hogy ebből fakadóan vélhetően itt szerepvállalásunkra is sor kerül. Augusztusban pedig már konkrét lépéseket is tett a NATO annak érdekében, hogy ez megvalósuljon: megérkezett a felkérés. Ehhez képest csak szeptember 22-én, egy héttel ezelőtt, reggel nyolc órakor érkezett négypárti egyeztetésre a kormány részéről - helyszín a Honvédelmi Minisztérium - felkérés a Fidesz-Magyar Polgári Szövetségnek is. Azaz a kormány minimum augusztus óta, de véleményünk szerint április óta késlekedik ennek az ügynek a parlament elé, a honvédelmi bizottság és az illetékes bizottságok elé terjesztésével, és ebben az esetben már régen meghozhattuk volna azt a döntést, amely szerintünk konszenzussal ma is meghozható. Ezzel arra szerettem volna rávilágítani, hogy a kormány késlekedése folytán kezdjük el tárgyalni ma ezt a napirendi pontot.

A másik pedig, hogy ez az ügy megért volna egy önálló határozati javaslatot, egy önálló előterjesztést, mert véleményünk szerint eléggé suta dolog egy részben más tartalmú és más indíttatású határozati javaslatot módosítani, azaz egy ENSZ-parancsnokság alatt működő orvoscsoport kiküldéséről szóló határozati javaslatot módosítani, hogy NATO-parancsnokság alatt működő, műveleti területen dolgozni kívánó magyar tiszteket kiküldhessünk Afganisztánba. De ez legyen a legkisebb ügy, ez legyen a legkisebb kérdés; fontos volt elmondani abból a szempontból, hogy világos legyen, hogy mint mindig, illetve mint nagyon sokszor az elmúlt időszakban, a kormány bizony késlekedett a parlament elé terjeszteni olyan fontos ügyben a javaslatát, amelyben a parlamentet nem is tudja megkerülni. Ez maga az ügy.

A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség álláspontja az - módosító javaslattal, amelyet Simicskó István és jómagam írtunk alá -, hogy tudjuk támogatni az így benyújtott kormány-előterjesztést abban az esetben - még akkor is, hogyha ez a korábbi javaslatot módosítja, és nem önálló kormány-előterjesztés -, ha három nagyon fontos kérdéssel kiegészül a kormány által elénk tett anyag.

Első kérdés: határozzuk meg pontosan, hogy legfeljebb hány magyar katona, hány magyar tiszt teljesíthet szolgálatot műveleti területen NATO-parancsnokság alatt. Merthogy támogatjuk, hogy NATO-parancsnokság alatt, miután szövetségesi kötelezettségünk is, ezt teljesítsük, támogatjuk, hogy ebben Magyarország részt vegyen. De a kormány-előterjesztéssel szemben ne adjunk biankó felhatalmazást a NATO által odavezényelhető katonák, tisztek létszáma tekintetében; ne határozatlan idejű legyen, mint ahogy az az előterjesztésben szerepel, hanem mi azt írtuk, hogy addig, amíg a NATO adja az ISAF-műveleteket irányító parancsnokságot, amely nemzetközi biztonsági közreműködő erőket jelent Afganisztánban. Azt kérjük a tisztelt kormánypártoktól, magától a kormánytól, a honvédelmi tárcától, hogy ezt a módosító javaslatunkat - majd a részletes vitában pontosan kifejtjük ennek az indoklását - támogassák. Ebben az esetben ezt az előterjesztést a módosító javaslatainkkal együtt támogatni tudjuk, és ebben az esetben el tudjuk fogadni.

Azonban a módosító javaslatunknak van egy másik pontja is, az pedig úgy szól, hogy mindezen módosítás nem terjed ki az Afganisztánban jelenleg is szolgálatot teljesítő egészségügyi kontingens mandátumára. Úgy gondoljuk tehát, hogy ezzel a három módosítással, azaz a létszám konkrét meghatározásával - egyébként a kormány- előterjesztés indoklásában valahol kettő fő szerepel, tehát ha ott, az indoklásba beírják a két főt, akkor véleményünk szerint nyugodtan vállalható a határozati javaslat rendes részében -, azaz a kihirdetett részben szerepeltetni maximum tíz főt, és akkor azt gondolom, hogy valóban kompromisszumkészek voltunk.

Indokoltnak tartjuk a határozott időt, hiszen pontosan tudjuk, hogy különösen a katonai műveletekben a tervezésnek óriási szerepe van. Az ember civil munkát sem, nemhogy katonai munkát nem kezd el pontos és határozott tervezés nélkül. A tervezésnek mindig része a létszám és a határidő. Harmadsorban pedig írjuk körbe, hogy ez nem érintheti a most is ott szolgálatot teljesítő magyar egészségügyi kontingensre vonatkozó korábbi határozati javaslat hatályát és érvényességét.

Azt kérjük a tisztelt előterjesztőtől, a kormánytól és a honvédelmi tárcától, hogy mindezeket majd mérlegelje a vitában, mert azzal szeretném zárni a hozzászólásomat, amivel kezdtem: a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség támogatja a NATO-parancsnokság alatt az afganisztáni békefenntartásban való további részvételünket, az általunk benyújtott módosító javaslatokkal együtt.

Köszönöm szépen.

 




Felszólalások:  Előző  237  Következő    Ülésnap adatai