Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.16:34:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

122. ülésnap (2011.10.24.), 329. felszólalás
Felszólaló Dr. Szabó Erika (Fidesz)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 7:54


Felszólalások:  Előző  329  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZABÓ ERIKA közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a részletes vita, ahogyan most lezajlott, nagyon vegyes érzelmeket okozott, hiszen vagy az általános vitát folytatták le a kedves képviselőtársak újra, vagy méltatlan, durva, ijesztgető stílusban beszéltek arról a jó szándékú javaslatról, ami önök előtt fekszik, és amihez konstruktív, jó szándékú módosító indítványokat vártunk. Ez részben történt meg.

A képviselők egy része valóban azon gondolkodott, hogy hogyan lehet ezt a hatalmas problématömeget, amit a szocialista kormányok okoztak, megoldani úgy, hogy az ott ellátottak és több tízezren dolgozók valóban biztonságosan tudják tovább folytatni a munkájukat, és voltak olyanok is, amelyek semmi ilyen célt nem fogalmaztak meg, csak az az egyetlen indoka volt a módosító indítvány benyújtásának, hogy akadályozza, meggátolja a feladatok ilyen módon történő megoldását.

Azokról a módosító indítványokról, illetve ajánláspontokról szeretnék szólni, ahol a képviselők komolyan vették a feladatukat, tudták, hogy mit jelent maga a részletes vita, konkrét ajánlási pontok kapcsán fogalmazták meg a gondolataikat.

(21.50)

Ilyenek voltak Varga Zoltán, Varga László képviselő urak, akik valóban a vagyontárgyak kérdésköréről szerettek volna részletes információkat megtudni, bár erről az általános vita keretében már sokat beszéltünk.

Az a kérdés, hogy a vagyontárgyak, miért azok a vagyontárgyak kerülnek át állami tulajdonba, amelyek átkerülnek, miért minden vagyontárgy, mit jelent az, hogy megállapodással ez a vagyoni kör változtatható, és szomorú voltam amiatt, mert azért itt is elhangzottak olyan kijelentések, amelyek az állam általi értékesítésre utaltak. Erről szó sincsen, ez ijesztgetés. Ha megfogalmaztak ilyen gondolatokat képviselőtársaim, erről senki nem beszélt, sem az expozéban, sem a vitában, sem az érvelésben, ilyet egyetlen képviselő sem mondott.

Nemcsak a feladatot veszi át az állam, ami egyébként is az állami közszolgáltatás körébe tartozó feladat, hanem az ezt szolgáló vagyont is átveszi, de ezen túlmenően azt az adósságállományt is és szállítói tartozásokat is, amelyeket éppen a szocialista kormány döntésének eredményeként voltak kénytelenek felhalmozni az önkormányzatok, a megyei önkormányzatok, merthogy 2006-ban többségében, majdnem kizárólag fideszes megyei önkormányzatokra szavaztak a választópolgárok, és ezt nagyon nehezen fogadta el a szocialista többségű kormány, ezért a pénzügyi ellehetetlenítés eszközével próbálták fojtogatni a megyéket.

Az a helyzet, amibe most mi kerültünk, a megyék kerültek, ez a szocialista kormány politikájának az eredménye. Éppen emiatt lehetne most már felelősségteljesebb, egy kicsit konstruktívabb ez a hozzáállás, amit önöktől vártunk volna, sajnos erre hiába számítottunk. A vagyonkör tehát ezért kerül át teljes körben az államhoz, kivéve a megállapodással onnan kivett vagyontárgyak.

A 12. pont ugyanezt a kérdést Vágó Gábor LMP-s képviselő részéről tette fel, ugyanez a válasz, képviselő úr, mint amit az imént elmondtam.

Kovács Tibor egyfolytában ijesztgetett. Most nem mondtam el külön, nem kértem önöket, de az általános vitában az egyik legfontosabb kérésem, amikor az összes érvet elmondtam a törvényjavaslat kapcsán, tehát a kérésem az volt, hogy ne ijesztgessék azokat, akik oktatási, szociális, gyermekjóléti, közművelődési intézményekben dolgoznak vagy kapják az ellátásokat, akik érintettek ezen törvényjavaslat kapcsán, mert ez nagyon felelőtlen politika. No, ettől nem mentesültek jó néhányan, tehát Vágó Gábor is, Kovács Tibor is erre építette a felszólalását, és sajnos egyfolytában ijesztgette az érintett kört, amelyet én most felsoroltam.

Röviden összefoglalva: az első vitaszakasz kapcsán a válaszom, és az első vitaszakasz kapcsán a jó állam kérdéskörében egyrészt köszönöm a képviselő úrnak, hogy valóban a saját módosító indítványának a lényegét fogalmazta meg, bár nem értek egyet azzal, amit elmondott. A kormányhivatalokról szóló törvény, a 2010. évi CXXVI. törvény is megfogalmazza a preambulumában a jó állam fogalmát, a kormányprogram úgyszintén. Ha visszagondol az elmúlt évtizedekre, a kommunista, szocialista rendszer időszakára, azután pedig az átmenet két évtizedére, és ön is végigélte ezeket az évtizedeket, akkor lehetett látni, hogy az állam sok minden volt az állampolgárral szemben, de jó csak ritkán. Azt az állapotot kellene most már elérnünk egy jogállami demokrácia keretei között, ami azt mutatja az állampolgár felé, hogy az állam jó is tud lenni, szolgálni is tudja az állampolgárokat, és ennek a feladatnak a tudatában fogalmazza meg a saját feladatait. Ez tehát a jó állam program.

A jó állam program keretében szeretnénk eljutni az egyablakos ügyintézésig, amit majd a kormányablak mint ügyfélszolgálati helyszín biztosítani fog az állampolgároknak, és törekszünk arra, hogy minden lépésünkkel ezt az üzenetet vigyük az állampolgárok felé, és azt a bizalmat építsük ki, ami sajnos nem létezett évtizedeken keresztül az állam és az állampolgár között. A módosító indítványát emiatt nem támogatjuk.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  329  Következő    Ülésnap adatai