Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.09:44:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

283. ülésnap (2006.01.30.), 182. felszólalás
Felszólaló Balsay István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:35


Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Engedje meg, hogy a minisztert szólítsam meg, hiszen egyértelmű a miniszter felelőssége a közúti balesetek azon részében, amely az út hibájából ered.

30 ezer kilométer állami, országos és 130 ezer kilométer önkormányzati kezelésű úthálózatban soha nem látott mértékű, szándékos elhanyagolásból eredő kár következett be. Az országos közúthálózat egyharmadának teherbírása elégtelenné vált. Több mint 2200 kilométeren a 6000-ből a főhálózaton 20 millimétert meghaladó gyilkos nyomvályú keletkezett, és az ideiglenes kátyúzásra váró útszakaszok hossza elérheti az országos úthálózat felét. Szomorú mérleg ez.

Az amúgy is szerény adottságokkal rendelkező magyar úthálózat sorsát megpecsételte, hogy a miniszter utasítására hozzá nem értő személyes ismerőseivel, üzletfeleivel töltötte fel a szakma vezető pozícióit, úgymond, sikerült őket az üzleti élet területéről átcsábítani, hogy a közúti közlekedés piacosításának előidézői legyenek. Ez sikerült. Az Elendertől, a Tej Terméktanácstól igazolt közúti vezetők a mai napig sem kötötték meg a közutak fenntartásáért és üzemeltetéséért felelős megyei szervezetekkel a megbízási szerződéseket. Ezekből a szervezetekből sok kiváló szakembert nyugdíjba küldtek, vagy szándékos eltávozásra kényszerítettek. A békákat sem szokták megkérdezni a mocsár lecsapolásánál - mondta a miniszter, és most itt a következménye.

Tisztelt Miniszter Úr! Érez-e felelősséget a közutak fenntartásának és üzemeltetésének szándékos elhanyagolása miatt bekövetkezett, az út hibájából eredő balesetekért? Mi a végső célja vagy a közbenső célja az állami országos közúthálózat fenntartásán és üzemeltetésén dolgozó szervezetek, telephelyek piacosításával? Kik lesznek a közúti, vasúti közlekedésből, a dolgozó emberek béréből felépített üdülők boldog, újtőkés tulajdonosai, esetleg lízingelői? Többen tippelnek, neveket mondanak. Kérem, cáfolja meg őket!

Igaz-e, hogy 2005-ben elköltötték a 2006. év költségvetési előirányzata 78 százalékát, egyesek szerint a teljes összeget? Mikor vet véget az útfenntartó szakma szétverésének, a szakma minőségromlásának és a vele együtt járó nagyképű, 400 milliós tételben pazarló, dzsentri vezetői magatartásnak?

Várom válaszát. Én 15 évig dolgoztam ebben a szakmában. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Mély nyomot hagytál!)




Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai