Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.06:42:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap, 80. felszólalás
Felszólaló Kunhalmi Ágnes (MSZP)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:05

Felszólalások:  <<  80  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Nagyon szépen köszönöm, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! A hírek szerint kormányzati döntés született arról, hogy az Európai Unió által elérhetővé tett fejlesztési források terhére nem valósulhat meg nagy infrastrukturális beruházás Budapesten.

A 3-as metró felújításának szükségességét ma már senki sem vitatja. Az elmúlt két évben, 2011 óta ötvenháromszor állt le a metró, túlnyomórészt műszaki okokból. A város főpolgármestere, Tarlós István az idén márciusban arról nyilatkozott, hogy a metró ma még nem életveszélyes, de akár azzá is válhat. Arról is beszélt a főpolgármester úr, hogy ha más megoldás nincs, le fogja állítani a 3-as metrót.

Azt hiszem, mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a napi 400 ezer utast szállító járművonal leállítása milyen problémákat okozna a közlekedésben, ezáltal a főváros és az egész ország gazdaságának. A 3-as metró működése elemi gazdasági érdeke Magyarországnak. Ehhez képest Budapest vezetése és az európai uniós fejlesztésekért felelős tárca között hónapok óta zajló nyilvános vitát hallunk, megoldást azonban nem. Hangoztak el vádak előkészítetlenségről, Facebookon üzentek egymásnak meghatározó politikai vezetők, brüsszeli lobbizásra és hát egyebekre szólították fel egymást. Azt hiszem, ez a nyilvános üzengetés meglehetősen méltatlan ahhoz a napi 400 ezer utashoz, akik nap mint nap használják a 3-as metrót. Ők többnyire az élet nehezebb oldalán vannak.

(16.30)

Tudom, hogy a nagy kormányzati autókból a föld alatt utazók élete nem nagyon látszódik (Felzúdulás a kormánypártok soraiban.), de ez nem ok arra, hogy elfordítsák a fejüket (Az elnök csenget.) a 3-as metró utasaitól. A kormány eddig egyetlen dolgot tett a 3-as metró ügyében: hozzájárult Budapest hitelfelvételéhez. (Zaj. - Az elnök csenget. - Közbeszólásra:) Köszönöm, miniszter úr.

Azaz nem az európai uniós források bevonásával, hanem Budapest eladósításával képzelik el a program megoldását. Közben azt mondják, brüsszeli szabályok akadályozzák uniós források felhasználását. A helyzet az, hogy ez egész egyszerűen nem igaz. Ugyanis nem a régiók fejlettségéhez kötődő támogatási alapok terhére kerülhetne elvégzésre a felújítás, hanem például az integrált közlekedésfejlesztési operatív program keretében.

Mindent egybevéve a kormánynak és a fővárosnak eddig és ezután is meglenne a lehetősége, hogy európai uniós források bevonásával nagyon gyorsan megkezdje az elkerülhetetlen felújítást. Ezért kérdezem tisztelt miniszter urat, hogy a kormány szándékozik-e bármilyen nagy budapesti infrastrukturális fejlesztés európai uniós finanszírozását lehetővé tenni. Számíthat-e arra az a napi 400 ezer utazó, aki a 3-as metrót használja, hogy önök felelősen gazdálkodnak európai polgáraink önökre bízott pénzével, és Budapest eladósodása helyett lehetővé teszik a 3-as metró mielőbbi felújítását?

Miniszter úr, köszönöm megtisztelő válaszát. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

Felszólalások:  <<  80  >>    Ülésnap adatai