Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.10:41:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

262. ülésnap (2005.11.07.), 250. felszólalás
Felszólaló Dr. Gyimesi Endre (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:17


Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GYIMESI ENDRE (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Deák Ferenc, a haza bölcse, aki nekünk, zalai képviselőknek mindenkori példaképünk, valahol a következőt írja: “Nemzeti csinosodásunk haladtával, változván az idők szelleme, sok régit el kell törleni, sok újat alkotni és sokat javítva változtatni.ö Hát ezek közé az ügyek közé tartozik a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény is: sokat kell javítva változtatni. Mégis gondban van az ember; egyszerre van előkészítés alatt a törvény egyébként indokolt átfogó változtatása, és két paragrafusának ugyancsak kormánypárti képviselők által jegyzett újragondolása.

(21.20)

Mindez nem igazán végiggondolt, nem igazán szakszerű törvényt előkészítő munkát sejtet. Vagy inkább arról van szó, hogy a szakértők és az internethasználók által november végére várt átfogó felülvizsgálat késik, és szocialista képviselőtársaim joggal úgy gondolták, hogy ők sem tudnak tovább várni, és két ponton módosítani kívánják a törvényt.

Ezt igazolja az, amit képviselőtársam mondott arról, hogy június óta várják a törvény módosítását. Pedig a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosítását örömmel vettük, tekintettel arra, hogy számos gyakorlati tapasztalat átvezetésének szükségessége merült fel a törvény megalkotása óta. A megfogalmazódott módosító javaslatok a Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság fontosabb határozatainak átvezetését tartalmazzák, továbbá néhány, a gyakorlat során felmerült értelmezési kérdések megoldását és tisztázását is.

Az itt fekvő módosítással kapcsolatban az álláspontunk a következő. A nemzeti eljárások tekintetében jó és ésszerű megoldásnak tartjuk, hogy az ingatlanszerzés kikerül a törvény hatálya alól, azaz most már nemcsak uniós eljárásban képez kivételt az ingatlanok beszerzése a közbeszerzési törvény hatálya alól, hanem nemzeti eljárásban sem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni az adott beszerzéssel kapcsolatban. Ez nagyban megkönnyíti például az önkormányzatok közötti ingatlancserék lebonyolítását.

Tekintettel arra, hogy az ingatlanbeszerzés olyan sajátosságokkal rendelkező eljárás, amely a közbeszerzési törvény általános irányelveivel nehezen hangolható össze, megalapozottnak tartjuk a kivételként történő megfogalmazását, és így ezt támogatni is tudjuk. Már sokkal előbb meg kellett volna tenni.

A törvénymódosítás kapcsán még az alábbiakra szeretném röviden felhívni a figyelmet, miután közkézen forog a javaslat. Szintén pozitívan ítéljük meg és támogatjuk a gyorsabb és közvetlenebb közbeszerzési eljárás lefolytatására lehetőséget adó új eljárásfajták bevezetését. E körben a versenypárbeszédet és a dinamikus közbeszerzési eljárást szeretném leginkább kiemelni. Az uniós eljárások tekintetében elfogadjuk azt az elképzelést, hogy továbbra is kötelező legyen hivatalos közbeszerzési tanácsadó igénybevétele az eljárás lefolytatásakor, azonban feleslegesnek tartjuk a három különböző szakmai képzettséggel rendelkező, hivatalos közbeszerzési tanácsadó igénybevételét, tekintettel arra, hogy ez aránytalan többletköltséget okoz az ajánlattevő számára.

Partnerek vagyunk minden további egyszerűsítés megfogalmazásában is, és annak megfontolásában, hogy egzakt leírásokkal, illetve hivatkozásokkal kerüljenek megállapításra a jelen közbeszerzési eljárás szabályai, tekintettel arra, hogy a jelenlegi megfogalmazás nagyon sok félreértésre adhat okot. Mindenképpen azt a megoldást támogatjuk, amely a felemelt értékhatárokat határozza meg, tekintettel arra, hogy a 10-20 milliós beszerzések fajlagosan a legdrágább közbeszerzési eljárások közé tartoznak, ami indokolatlan többletterhet, forráselvonást jelenthet az önkormányzatok számára.

A hiánypótlások tekintetében úgy gondoljuk, hogy nem tartjuk elfogadhatónak a kötelező jellegű egyszerű hiánypótlást, hiszen ez korlátozza az ajánlatkérő szabad döntési jogosítványát.

Végezetül megfontolandónak tartjuk a hirdetmények lektorálását is, de csak abban az esetben, amennyiben a Közbeszerzések Tanácsa tudja garantálni azt, hogy valóban néhány nap alatt feldolgozzák, illetve továbbítják a hirdetményeket. De nem támogatjuk és nem is tartjuk elfogadhatónak azt, hogy bekerül egy újabb szervezet a hirdetmények megküldése tekintetében - erre majd a másik törvény vitája során részletesen szeretnék kitérni.

Visszatérve a 242. és a 257. § módosítására, amit polgármestertársam javasolt: ez könnyítést jelent az önkormányzatok számára; európai uniós gyakorlatot jelent; az európai uniós elvekhez képest indokolatlanul szigorúbb szabályozást szüntet meg, és ezért támogatjuk ezt a javaslatot.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai