Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.11:05:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

262. ülésnap (2005.11.07.), 16. felszólalás
Felszólaló Dr. Kóka János
Beosztás gazdasági és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÓKA JÁNOS gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Frakcióvezető Úr! Ha jól értem, akkor a frakcióvezető úr dicsérettel illette azt a gyakorlatot, amely során a kormány igyekszik mindenféle eszközzel, többek között a verseny lehetőségének kiszélesítésével olcsóbbá tenni az autópálya-építéseket.

Készítettem egy összefoglalót, nem erre a kérdésre készülve, de az autópálya-építés költségeinek összefüggéseit vizsgálva, hogy mennyiért is épültek autópályák az elmúlt 15 évben. Azt tapasztaltam, hogy ezek az autópálya-építési költségek önmagukban összehasonlíthatatlanok. Hiszen építünk autópályát ott is, ahol szükség van komoly völgyhídra, építünk autópályát alföldön is, és építünk autópályát hegyvidéken is. Próbáltam volna összehasonlítani az Orbán-Torgyán-kormány alatt épített autópályák költségeit az általunk építettekével, de sajnos adatokat nem nagyon találtam, hiszen a Fidesz-kormány ciklusa alatt mindössze 7 kilométernyi autópálya épült (Manninger Jenő: A Keller mit vizsgált? - Font Sándor: Fordulj a Kellerhez!), egy összehasonlító adatot azonban mégis találtam.

Áder frakcióvezető úrral annak idején volt egy megkezdett, de a frakcióvezető úr által aztán valahogyan mégsem folytatott vitánk, hogy Ordacsehi-Balatonszárszót mennyiért építettük. Azt tudjuk, hogy a Fidesz-kormány versenyeztetés nélkül megkötötte volna a szerződést (Dr. Áder János közbeszólása.) 1,5 milliárd forinttal drágábban, mint ahogy aztán mi azt versenyeztetéssel megkötöttük. (Lengyel Zoltán: Tudod, hogy ez nem igaz, már a múltkor megbeszéltük!) Kíváncsi volnék, hogy ennek a gyakorlatnak a részleteit belül felderítették-e, de nem is ez az érdekes. (Pokorni Zoltán: Megkötötte vagy nem kötötte meg?) Az érdekes az, hogy ebben a kormányzati ciklusban megépült és építés alatt van több mint 500 kilométer autópálya.

(14.00)

Megduplázódik az autópálya-hálózat hossza 2002-höz képest. És igen, szükség van arra, hogy ha ilyen volumenű megrendelést adunk a piacnak, akkor mindent megtegyünk annak érdekében, hogy csökkentsük az építés költségeit.

Nagyon jó a lehetőségünk Európában, hiszen ma a legnagyobb autópálya-fejlesztési projektek éppen itt zajlanak nálunk, ránk figyel a világpiac, mindenki ide szeretne jönni. Az első lehetőség, ahogy ön is mondta, frakcióvezető úr, hogy bővítsük a piaci verseny lehetőségeit, próbáljunk meg minél több kivitelező céget külföldről és belföldről megnyerni ennek az ügynek, induljanak el ebben a versenyben, szorítsák le az árakat. Amit ön említett, ez az M0-s szakasz, ékes példája annak, hogy egymilliárd forint körülire sikerült egy kilométer építési költségeit leszorítani, és úgy tűnik, hogy a következő kiírásokban is visszaköszön a fokozott piaci verseny nagyon sok pozitív hozadéka.

Van azonban néhány másik szempont is, amit a figyelmébe ajánlanék. Az egyik a finanszírozás rendbetétele. Annak idején a Fidesz-kormány azzal, hogy versenyeztetés nélkül és az MFB mögé eldugva próbálta intézni az autópálya-megrendeléseket, enyhén szólva egy átláthatatlan viszonyrendszert teremtett.

Mi megtettük a fontos lépéseket a versenyeztetés irányába, most megtettük a fontos lépéseket annak irányába is, hogy egy kiszámítható, hosszú távú finanszírozási környezetet teremtsünk az autópályák környékére. Örömmel mondom, hogy ez a finanszírozási rendszer Európai Unió-konform, az Európai Unió elfogadja azt a finanszírozási keretet, amelyben meg szeretnénk építeni ezeket az autópályákat, annak érdekében, hogy bővülhessen az infrastruktúra, még több külföldi tőke érkezhessen Magyarországra, még gyorsabban növekedhessen a magyar gazdaság.

Szeretnék emlékeztetni, bár ma ez a téma még asztalon lesz itt a parlamentben, hogy a Hankook dél-koreai gumigyártó cég többek között azért választotta Magyarországot befektetése színhelyéül, mert Magyarországon épülnek az autópályák, nem úgy, mint a régió sok egyéb országában. Az autópályák tehát versenyképességi előnyöket, hogy másra ne hivatkozzak, munkahelyeket, munkahelyek ezreit, tízezreit jelentik közvetlenül és azonnal Magyarország számára.

A harmadik kérdés, amit szeretnék figyelmébe ajánlani, a műszaki feltételek köre. Az utóbbi tizenöt évben sok esetben Magyarországon luxus-autópályák épültek, olyan autópályák, ahol olyan műtárgyak kerültek beépítésre, olyan technikai feltételeknek kellett megfelelni, amelynek az indokoltsága meglehetősen kétséges. Hát ezt kivesszük a szabványok közül, megpróbálunk a legkisebb költségért a legjobb minőségű autópályát építeni. Így megy ez most minden megépülő szakasz esetében, így készül autópálya Nyíregyháza, Debrecen, Szeged, Dunaújváros, Nagykanizsa irányába.

Tehát még egyszer összefoglalva: a verseny fokozása, a finanszírozás rendbetétele és a műszaki feltételek ésszerűbbé tétele a záloga annak, hogy mi olcsóbban építünk autópályát, mint bárki más korábban.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai