Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.10:52:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

262. ülésnap (2005.11.07.), 14. felszólalás
Felszólaló Herényi Károly (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERÉNYI KÁROLY (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! 2002 óta ebben a ciklusban egy híján 500 milliárd forintot költött a kormány, illetve költöttünk közös pénzünkből autópálya-építésre. Feltehetjük a kérdést, hogy ez sok-e vagy kevés-e. Így nem megválaszolható, de ha az európai körülményekhez vagy árakhoz viszonyítjuk a hazai árakat, akkor azt tapasztaljuk, hogy rendkívül drágán és rendkívül magas áron építettük az autópályákat. Csak Olaszország és Svájc előzött meg minket autópálya-építési árak vonatkozásában, mind a kettőnél az indok az, hogy lakott területeken sokkal több kiegészítő tartozékot kellett megépíteni, ezért volt indokolt az ottani drága építési ár.

Ha megvizsgáljuk, hogy Magyarországon miért voltak ilyen magasak az árak, akkor egy dolgot feltétlenül figyelembe kell vennünk. Számos dologból tevődik össze az ár, de egy dolog biztos, hogy drágította az autópálya-építést, ez pedig a valódi verseny hiánya volt. Meglehetősen hosszú ideig mindösszesen nyolc cég, amelyek zöme külföldi tulajdonban van, felelt meg azoknak a pályázati követelményeknek, amelyek alapján autópálya-építési pályázatot nyerhetett, és bizony a Gazdasági Versenyhivatal elemzései és döntései alapján ők nem az olcsóságot és a minőséget tekintették elsődleges célnak, hanem nyilván profitjuk növelését. Nem véletlen, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi esztendőben három alkalommal is elmarasztaló döntést hozott e cégek ügyében és esetében. Először több mint 7 milliárd forintra, aztán 1,3 milliárd forintra, végül 800 millió forintra büntette ezeket az autópályacégeket, a kartellben való tömörülés gyanúja és tettenérése okán. A bírósági szakasz még hátravan, hiszen ezek a cégek nem fizettek, hanem jogorvoslatért a bírósághoz fordultak. Reméljük, hogy a bírósági döntés megfelelő időben meg fog születni.

Egy hetilap szerint az ár indokolatlanul magas szintjét jól jelzi az a tény, ha az ember megvizsgálja, hogy a nyert árak és a valódi kivitelezési árak hogyan viszonyulnak egymáshoz. Nem egy esetben tetten érhető volt, hogy az alvállalkozó, aki valójában megépítette az autópályát, a vállalási ár 50 százalékáért tette ezt meg, és még így is volt nyereségtartalma az üzletnek és az építésnek.

A legutóbbi időkben azonban változás állt be, hiszen a pályázók köre kibővült, és most számos olyan hazai autópálya-építő cég jutott lehetőséghez, amely idáig csak alvállalkozóként vehetett részt ezen a piacon. A legutóbbi döntések eredményeképpen például az M0-s ügyében az egyik szakaszra a kilométerár az eddigi 2,5-3 milliárdhoz viszonyítva 1,65 milliárd, egy másik rövidebb szakaszon 1,8 milliárd, egy harmadik ilyen kis szakaszon 1,33 milliárd forintra tehető, ami jelentősen alacsonyabb, mint az eddigi gyakorlat, és köszönhető ez a piac, illetve a verseny kiszélesítésének.

A kérdésem az, hogy ez a gyakorlat vajon marad-e, vagy pedig ilyen támadásoknak kitéve visszaáll az eredeti helyzet, amely meglepő. Mert azért az mégiscsak furcsa, hogy ezeket a döntéseket először egy magát hivatalosan baloldalinak minősítő jobboldali napilap támadja közel egy oldal terjedelemben, aztán alig telik el két hét, és a magát jobboldalinak minősítő napilap ugyanolyan hangvétellel ugyanúgy támadja ezt a döntési sorozatot, és ugyanúgy próbálja lehetetlen helyzetbe hozni ezeket a hazai középméretű autópálya-építő cégeket.

Bízom abban, hogy a gyakorlat marad, a verseny kiszélesedik, és valóban lesz ennek pozitív árlehajtó hatása, de a kérdésem az a kormány tisztelt képviselőihez, hogy az eddigi gyakorlat végeztével lesz-e valamifajta felelősségre vonás. Hiszen, ha így igaz, ahogy a jelenlegi képlet ezt bizonyítja, akkor ebből a közel 500 milliárd forintból legalább 150 milliárdot kidobtunk az ablakon, hiszen ennyivel drágábban épültek az autópályák. Nem vagyunk olyan gazdagok, nem olyan gazdag a magyar költségvetés, a magyar társadalom, hogy ilyen pénzkidobást szó nélkül és következmények nélkül hagyjon. Azt szeretném kérdezni a kormány tisztelt képviselőitől, hogy marad-e a mostani gyakorlat, és ha marad, akkor lesz-e számonkérés és lesz-e retorzió, a felelősök megnevezése az eddigi (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) pénzpocsékoló gyakorlat okán.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai