Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.15:59:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2014.11.10.), 198. felszólalás
Felszólaló Dr. Józsa István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:01


Felszólalások:  Előző  198  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Majdnem pontosan idézte Cseresnyés Péter képviselő úr az MSZP módosító indítványát, csak éppen a lényeget nem vette észre, ami a módosítás 1. pontjában került megfogalmazásra, ugyanis ez arra vonatkozik, hogy mi azt javasoljuk, hogy az Országgyűlés azt ismerje el, hogy az Állami Számvevőszék az Országgyűlésnek történő beszámolására irányuló törvényi kötelezettségének tett eleget. Ez egy picivel szűkebb, mint amit önök javasolnak, hogy a Számvevőszék az összes törvényi kötelezettséget teljesítette, ugyanis pont azokban a pontokban ? a következő pontokban ? fejtjük ki, amiben szerintünk nem tett eleget teljes mértékben a feladatköre ellátásának, pont annak, amit ön is említett, hogy a közpénzügyek átláthatók legyenek.

Nem akarok most a legfrissebb folyamatokra, a NAV-val kapcsolatos vizsgálati kötelezettségeire az ÁSZ-nak utalni, mert ez végül is a 2013-as évről történő beszámoló, de 2013-ban már nagyon is lehetett volna vizsgálni a 3000 milliárd forintos magán­nyugdíjvagyon felhasználását, amit önök egy nagyon jól hangzó Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapra bíztak, ez végezte a 3000 milliárd úgymond felhasználását 2011-ben, ’12-ben és ’13-ban is. Csak pont ennek a nagyon jelentős mértékű közpénznek az ellenőrzésével maradt adós az Állami Számvevőszék. Tehát mi úgy gondoljuk, hogy ha komolyan vesszük ezt a beszámolási kötelezettséget és azt, hogy az Állami Számvevőszéknek jelentős szerepe van a közpénzügyek átláthatóságának biztosításában, akkor ezt a vizsgálatot szerintem nyugodtan előírhatja az Országgyűlés mint az Országgyűlés szervének, az Állami Számvevőszéknek, hogy végezze el ezeket a feladatokat.

Hasonlóan a közpénzek igen jelentős mértékű felhasználását jelentették a magyar állam és az E.ON között 2013-ban létrejött szerződések. Ezeket még feljelentés alapján is vizsgálhatná az Állami Számvevőszék, mert az MSZP-frakció részéről tettünk ilyen irányú feljelentést, mert egyáltalán nem tartjuk megnyugtatónak, hogy úgy költöttek el több száz milliárd forintot, hogy az a valós piaci értékkel köszönő viszonyban nincs, és még csak arra se voltak hajlandók, hogy ezt megfelelő független szakértői véleményekkel összevessék. Tehát úgy gondoljuk, hogy erre mindenképpen szükség lenne.

Hasonlóképpen az általunk sokat kritizált dohánykoncessziós törvény vagy a nemzeti dohányboltokra vonatkozó törvény keretében kiosztott koncessziós jogok kérdése szintén olyan terület, ahol rengeteg probléma adódott, és az Állami Számvevőszék nem végzett ellenőrzést, pedig ezzel a jogszabállyal létrehoztak egy olyan vagyonelemet, a dohánykoncessziós jogokat megtestesítő vagyonelemet, ami ettől kezdve a közvagyon része, tehát nem lehetne pártpreferenciák alapján felosztani. Úgyhogy erre is javaslatot tettünk a módosító indítványban, hogy az ellenőrzést pótlólagosan végezze el.

(17.20)

Tehát az Országgyűlés az állami számvevőszéki törvény 3. § (3) bekezdése a) pontja alapján felkéri az Állami Számvevőszéket, hogy a számvevőszéki törvény 5. § (10) bekezdése szerinti jogkörében eljárva végezze el a Magyar Nemzeti Bank ? a továbbiakban MNB ? 2013. és 2014. évi gazdálkodásának és az MNB alapvető feladatainak körébe nem tartozó tevékenységének, így különösen a Magyar Nemzeti Bank ingatlanvásárlásainak, alapítványi támogatásainak és kommunikációs célú költségeinek ellenőrzését, és az erről szóló beszámolóját 2015. március 15-ig terjessze az Országgyűlés elé.

Többször indokolta a Magyar Nemzeti Bank egyoldalúan, mint aki ezeknek a 200 milliárdos alapítványi feltöltést, aztán most újabb 10 milliárdos alapítványi felhasználást lehetővé tevő döntéseknek a gazdája, nem beszélve a 30 milliárd forint értékű műkincsvásárlásról, hogy ők ezt teljesen jogszerűen teszik meg, ugyanis a Nemzeti Bankról szóló törvény ezeket nem tiltja. Ugyanakkor a mi megítélésünk szerint nem is teszi lehetővé, mert ezek idegenek a Magyar Nemzeti Bank szokásos feladatkörétől, és nincsenek nevesítve a magyar nemzeti banki törvényben, ami felhatalmazást adhatna erre. Ha az Állami Számvevőszék ? mint az Országgyűlés szerve ? törvény szerint végzi a feladatát, akkor ezeket a folyamatokat, ezeket a döntéseket igenis el kell végezni a Magyar Nemzeti Bank esetében is. Úgy gondoljuk, hogy erre még az általunk megjelölt időszak, hogy 2015. március 15-ig ezt a munkát végezzék el, és terjesszék az Országgyűlés elé, teljesen reális.

Mindezeket figyelembe véve kérem képviselőtársainkat, hogy összhangban a közvélemény igényével, a közvélemény nyomásával, hallották a tegnapi tömegtüntetés szólamait, hogy mit követel a magyar közvélemény, hogy tiszta, átlátható működést szeretnének a Nemzeti Adó- és Vámhivatal működésében is, akkor tegye meg az Állami Számvevőszék ezeket a vizsgálatokat, mind a módosító javaslatunkban előterjesztett javaslatokat, mind pedig a NAV működését, folyamatait tekintve. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  198  Következő    Ülésnap adatai