Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.10:39:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

303. ülésnap (2013.09.17.), 54. felszólalás
Felszólaló Soltész Miklós (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:46


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SOLTÉSZ MIKLÓS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Sokak családjában vannak idős vagy valamilyen más okból segítségre szoruló emberek. Ők azok, akik több odafigyelést, több gondoskodást igényelnek, de nincs szükségük arra, hogy gondnokság alá kerüljenek. Nekik teremt lehetőséget az előttünk álló törvényjavaslat, amely a cselekvőképesség korlátozása nélkül nyújt lehetőséget arra, hogy hozzátartozóik támogatást vegyenek igénybe. Ez a segítség mind a bírósági, mind a hatósági ügyeik intézésében fontos lehet, ugyanis a támogató jelenlétével, tanácsaival a törvényben szabályozott módon előmozdítja az arra rászorultak ügyeinek intézését.

A polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 2014. március 15-én lép hatályba. Az új polgári törvénykönyv a döntéshozatalukban akadályozott nagykorú személyek számára a cselekvőképesség korlátozásán túl egyéb jogintézményekről is rendelkezik, így - a nemzetközi jogi normákkal összhangban, a szükségesség és arányosság elvére figyelemmel - utal a támogatott döntéshozatal lehetőségére is. A támogató kirendelése nem érinti a támogatott személy cselekvőképességét, ezért az új polgári törvénykönyv a támogatott döntéshozatal részletes szabályait nem tartalmazza.

A támogatott döntéshozatal új jogintézményként való bevezetése érdekében önálló törvény megalkotása szükséges, amelynek célja a cselekvőképesség korlátozása nélkül az ítélőképességében korlátozott személy számára döntési segítség biztosítása. Az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának 1999. évi 4. számú ajánlása, valamint a cselekvőképtelen nagykorúak jogi védelméről, valamint a 2007. évi XCII. törvénnyel kihirdetett, a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ-egyezmény is hangsúlyozza, hogy a cselekvőképesség korlátozására csak akkor kerülhet sor, ha az érintett személy jogainak védelme a cselekvőképesség érintése nélkül más módon nem biztosítható. Az új polgári törvénykönyv ennek megfelelően alakítja át a gondnokság alá helyezés jogintézményét, és ezzel összhangban, e rögzített elvek mentén, e folyamat részeként került most a Ház elé a törvényjavaslat, amely tartalmazza a támogatott döntéshozatalról szóló rendelkezéseket.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A javaslat szerint a támogató kirendelésére a támogatott személy kérelmére vagy a bíróság megkeresése alapján kerülhet sor, mindig a támogatott személlyel egyetértésben. A támogató kirendelésére irányuló eljárásban a gyámhatóság személyesen meghallgatja a támogatásra szoruló személyt és a támogatót. Támogatóként elsősorban a támogatott személy által megjelölt személyt kell kirendelni, aki vállalja a feladat ellátását. A támogatói tisztség viselésére vonatkozó kizáró okok hasonlóak a gondnokság viselésére vonatkozó kizáró okokkal, hiszen biztosítani szükséges a támogatásra szoruló személy véleményének, érdekeinek érvényesülését, a támogató személy alkalmasságát feladatának ellátására.

A támogató jelen lehet azoknál a közigazgatási, polgári és büntetőeljárási cselekményeknél, amelyekben a támogatott személy érintett, és vele az eljárási cselekmény rendjét meg nem zavaró módon egyeztethet. Jelen lehet a támogatott személy jognyilatkozatának megtételekor, és tanácsaival, tájékoztatásával a támogatott személy jognyilatkozatának megtételét elősegítheti, azonban nem veheti át a döntést támogatottjától. A gyámhatóság a támogatót határozatlan időre rendeli ki, azonban a kirendelés szükségességét ötévenként felülvizsgálja. A támogatott érdekében rendkívüli felülvizsgálatnak van helye, ha akár a támogatott személy, akár a támogató kéri azt, valamint ha olyan tény vagy körülmény - például gondnokság alá helyezés - bekövetkezik, amely azt indokolttá teszi.

Annak érdekében, hogy olyan személyek támogatott döntéshozatalára is lehetőség legyen, akiknek nincs támogatóként kirendelhető bizalmi személy a környezetében, a törvényjavaslat tartalmazza - a hivatásos gondnokhoz hasonlóan - a hivatásos támogató kirendelésének lehetőségét is. Hivatásos támogató a fővárosi és megyei kormányhivatal szociális és gyámhivatalával hivatásos támogatói feladatok ellátásra kormányzati szolgálati jogviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatott személy, hivatásos gondnok vagy mentális zavarban szenvedő személyekkel foglalkozó jogi személy képviselője lehet. A törvényjavaslat rendelkezik a támogató feladatköréről, továbbá a hivatásos támogató jelentéstételi kötelezettségéről.

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény módosításáról és ezzel összefüggésben a következőt szeretném önöknek még jelezni: a támogatott döntéshozatallal összefüggésben módosítani szükséges a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényt is. A módosítás révén a gyermekvédelmi törvény meghatározza a gyámhatósági eljárásban a támogató részvételére vonatkozó alapvető rendelkezéseket. A gyámhatóság a támogatók és a támogatott személyek meghatározott adatairól nyilvántartást vezet. A nyilvántartás nem hatósági és nem közhiteles nyilvántartás, a gyámhatóság a támogató kirendelésének felülvizsgálata és tevékenységének felügyelete céljából vezeti azt.

Tisztelt Országgyűlés! Fontosnak tartom megerősíteni, hogy a törvényjavaslat elősegíti a támogatásra szoruló embertársaink cselekvőképességének megtartását, döntéseik meghozatalát és esetenként kiválthatja a gondnokság alá helyezés szükségességét, éppen ezért kérem ennek a törvényjavaslatnak a támogatását.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai