Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.20:30:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2011.11.02.), 98. felszólalás
Felszólaló Szávay István (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:42


Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZÁVAY ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ha nem haragszanak, akkor én visszatérnék a költségvetés témájához a felszólalásomban, annak is a nemzetpolitikai célokra, az elcsatolt területeinken élő magyarok számára előirányzott forrásaival kapcsolatban szeretnék önökkel néhány gondolatot és kritikát megosztani, de lesz benne jó is, képzeljék el, nem csak rossz.

Összességében, ami erről elmondható: ezeknek a támogatásoknak a nagy része most már a Bethlen Gábor Alapba tartozik bele, illetve ez most már külön fejezetben is szerepel a költségvetésben. Ha összességében megvizsgáljuk, hogy a különböző nemzetpolitikai célokra milyen összegeket különít el a költségvetés, akkor azt látjuk, hogy végre van érdemi növekedés, reálértékben számolt érdemi növekedés is az előző évhez képest, ez azonban még mindig bőségesen kevés ahhoz, hogy nemzetpolitikai fordulatról beszéljünk; arról a nemzetpolitikai fordulatról, amit önök a kormányváltást követően meghirdettek, értve ez alatt azt is természetesen, hogy az anyagi támogatások összege olyan jelentős mértékben fog megnövekedni, amivel kapcsolatban jogosan lehet ezt a kifejezést használni. Azért egy ilyen mérvű támogatásbővítésről nem beszélhetünk. Természetesen tisztában vagyunk a gazdasági realitásokkal, azzal, hogy minden területen megszorításokat kell - illetve nem kell, de önök legalábbis ehhez az eszközhöz nyúlnak - alkalmazni, de ezzel együtt is le kell szögezni, hogy örülünk annak, hogy reális forrásbővítés található ezen a területen.

A Szülőföld Alapot 2005-ben azért hozta létre az akkori kormányzat, mondván, hogy a külhoni magyarok támogatását egy átlátható, közös alapba helyezze, és azok a támogatások, azok a források, amelyeket ezekre a célokra kíván a kormány juttatni, egy helyen legyenek, átláthatóan lehessen ezeket kiosztani és felügyelni. Tudjuk, hogy ez nem sikerült a Szülőföld Alapnál. Egyébként ezt az Állami Számvevőszék annak idején számos alkalommal kifogásolta.

Önök ugyanezzel a jelszóval hozták létre egyébként 2010-ben, nagy sietve, nagy sebbel-lobbal a Bethlen Gábor Alapot. Nagyjából szó szerint ugyanazt a jellemzést, illetve ugyanazt az indoklást hallhattuk önöktől a Bethlen Gábor Alap létrehozása kapcsán, mint ami a Szülőföld Alapnál volt, nevesítve azt, hogy a nemzetpolitikai célú támogatások egységesen, átláthatóan kerüljenek majd kezelésre. Szomorúan láttuk, az elmúlt egy év bebizonyította, hogy önöknek ezt ugyanúgy nem sikerült megoldaniuk, mint ahogy a szocialistáknak öt év alatt a Szülőföld Alap kapcsán a nemzetpolitikai célok átlátható és egy fejezetben való szerepeltetését. Talán nem kellett volna ennyire hirtelen nekiugrani ennek a Bethlen Gábor Alapnak. Talán meg lehetett volna fogadni az ellenzék jó szándékú módosító javaslatait ezzel kapcsolatban. Talán az elmúlt egy évben érdemes lett volna kicsit jobban odafigyelni arra, hogy milyen visszajelzések érkeznek az alap munkájával kapcsolatban, például a határon túlról, illetve az érintettek részéről.

Most nem akarok túlzottan belemenni a Bethlen Gábor Alap működését érintő kritikákba, ez most nem ide tartozik, azonban azt mindenképpen szeretném leszögezni, az Állami Számvevőszék is megjegyezte egyébként a tavalyi költségvetés kapcsán, hogy nem valósult meg az a fajta átláthatóság a nemzetpolitikai célok tekintetében, ami kívánatos lett volna.

Egy egészen extrém esetet hadd jegyezzek meg önöknek. Répás Zsuzsanna nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár a bizottság ülésén nem tudott arra a kérdésre válaszolni, hogy tavaly, illetve az idei évben a révkomáromi, felvidéki Selye János Egyetem mennyi magyarországi kormányzati támogatásban részesül. Ezt a témáért felelős államtitkár asszony nem tudta megmondani, egész egyszerűen azért nem, mert továbbra is különböző fejezetekben elbújtatva, különböző minisztériumok különböző fejezeteiben és alfejezeteiben továbbra is megtalálhatóak különböző összegek, amelyek a nemzetpolitikát érintik. Azt hiszem, ez a példa önmagában is szemlélteti azt, hogy továbbra is valami baj van most ezzel a területtel.

Történtek ésszerűsítések egyébként, ezt mindenképpen szeretném elmondani, és szerintem ezt pozitívumként lehet kiemelni egyébként: míg a tavalyi költségvetésben a jobban ki nem bontott - ezt akkor is kritizáltam, és idén is kritizálom, hogy miért nincs ez jobban kibontva, méghozzá a KIM fejezetében - nemzetpolitikai tevékenység támogatása a tavalyi évben még 2 milliárd 700 millió forint volt, ez idén lecsökkent 1 milliárd 466 millióra, miközben ezzel párhuzamosan külön fejezetben jelent meg, illetve a Bethlen Gábor Alaphoz került átcsoportosításra az itt szereplő feladatok egy része. Az továbbra is indokolatlan egyébként, hogy ha van egy 13 milliárd forinttal működő Bethlen Gábor Alap, akkor miért kell a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnál még továbbra is 1,5 milliárd forintot elkölteni nemzetpolitikai tevékenységre.

Továbbra sem indokolt az, hogy a határon túli magyar felsőoktatási intézmények támogatása miért nem egy helyről történik, miért különböző alapokból és miért különböző minisztériumokból. De ez pontosan indokolható, hiszen ennek kormányzati személyi vonzatai vannak. Aki tudja, hogy miről beszélek, az tudja: a kormányzatnak azért van jó pár nemzetpolitikai irányvonala, ahol többen is szeretnének bizonyos befolyást elérni ezen a területen. És a költségvetési tervezés sajnos továbbra is ezeknek a személyi lobbiknak esik áldozatul.

Korábban azt kifogásoltuk, hogy miért nincsenek egyesítve ezek a források, miért vannak külön sorokon szerepeltetve. Most elmondtam, hogy történtek bizonyos összevonások. Ezzel kapcsolatban viszont önök most átestek a ló túloldalára. Megjelent egy olyan önálló fejezet, LV-ösként, azt hiszem, hogy Bethlen Gábor Alap, ebben szerepel 12-13 milliárd forint. Itt viszont semmi további részletezés ezzel kapcsolatban nem található. Lehet erre azt mondani persze, hogy a Bethlen Gábor Alap honlapján megvan a BGA költségvetése, ugyanakkor ezt nem tartjuk szerencsésnek, hiszen egymástól jelentősen elkülönülő feladatokról beszélünk. A Bethlen Gábor Alapnak ebből a pénzből kell biztosítania, a legnagyobb tételként egyébként, a nevelési és oktatási támogatásokat, azaz a külhoni magyar szülők, akik magyar iskolába íratják, nagyon helyesen, a gyermekeiket, kapják ezt a támogatást a magyar államtól. Idén ez az összeg volt a legnagyobb, idén 5,5 milliárd forint volt erre előirányozva. Más kérdés, hogy ez valószínűleg nem lesz elég, annak ellenére, hogy önök ezt nem hajlandóak beismerni, többek között az óvodások belépésével. Az meg megint egy másik kérdés, hogy ezek a folyósítások még a mai napig nem fejeződtek be, annak ellenére, hogy novemberben járunk egyébként. Ez meg az alap működésének, azt hiszem, egy elég komoly kritikája.

Szintén itt található a határon túli civil szervezetek, ifjúsági programok támogatása, de található itt gazdaságfejlesztésre elkülönített összeg is. Ezeknek a valamivel részletesebb kibontását indokoltnak tartottuk volna a költségvetésben, nemcsak az alap megjelenítését 12-13 milliárd forintos összegben.

Továbbmegyek: egyébként ha meg már szerepel a Bethlen Gábor Alap önálló fejezetként, akkor meg lehet, hogy indokoltabb lett volna a nemzetpolitikai tevékenységet egy önálló fejezetben megjeleníteni, és ott külön kezelésbe venni minden olyan forrást, ami nemzetpolitikai célokat irányoz elő, és nem követni azt a korábbi, rendkívül rossz gyakorlatot, hogy továbbra is négy vagy öt különböző minisztérium fejezeteibe meg alosztályaiba vannak eldugdosva különböző, 5-50 és 100 millióig terjedő összegek, amelyek a nemzetpolitikát érintik. Tehát ez meg inkább a lónak a másik oldala volt. Így nem igazán látható az, hogy a Bethlen Gábor Alap ezt a több milliárd, sok milliárd forintot pontosan mire szeretné elkölteni. Ez túlzottan és indokolatlanul tág mozgásteret ad egyébként a munkájukra semmilyen rálátást így sem biztosító Bethlen Gábor Alap vezetői, illetve illetékesei számára.

És még egyetlen egy dolgot szeretnék kiemelni: önök összevontak számos olyan fejezetet, aminek szintén nem látjuk az indokoltságát. Fontos alfejezetek eltűntek a költségvetésből. Szeretném kiemelni, és módosítóval fogok élni, hogy sem a Magyar Ifjúsági Konferencia, sem a határon túli magyar ifjúsági szervezetek támogatása nem szerepel önállóan a költségvetésben. Ezzel kapcsolatban élni fogunk egy módosítóval, hogy a vonatkozó keretből ez az összeg kerüljön levonásra, és a Magyar Ifjúsági Konferencia működésének a biztosítékaként jelenjen meg egy önálló alsoron a költségvetésben.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai