Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.05:58:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2011.11.02.), 56. felszólalás
Felszólaló Habis László (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:25


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HABIS LÁSZLÓ (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Heves megyei 1. választókörzet országgyűlési képviselőjeként, illetve az önkormányzati és területfejlesztési bizottság KDNP-s alelnökeként elsősorban önkormányzati kérdésekkel szeretnék foglalkozni, amelyek ma meglehetősen nagy súlyt kaptak az eddigi vitában.

Meggyőződésem, hogy 2012-ben ezek a költségvetési előirányzatok biztosítják az önkormányzatok számára a működés alapvető feltételeit, hiszen ahogyan az a törvénytervezetben szerepel, összességében a korrigált bázishoz képest 100,7 százalékos az idei évhez képest az önkormányzatok költségvetési előirányzata. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne kellene minden egyes önkormányzatnak a jövő évben is takarékos, ésszerű, racionális gazdálkodást folytatnia. Fontosnak tartom azt is megjegyezni, hogy nem önmagában a költségvetési törvény biztosítja az önkormányzati közszolgáltatások biztosítását, működőképességét, hanem az adótörvények, a helyiadó-előírások - így például az építményadó új szabályozása -, a megyei önkormányzatok konszolidációjával kapcsolatos törvényjavaslat, vagy éppenséggel a közösségi közlekedés támogatási rendszerének átalakulása, annak finanszírozhatósága és természetesen az ágazati szabályozások is.

Mindenesetre az 2012-es költségvetésben a normatívák rendszerben nincs változás. Értelemszerű, mindnyájan tudjuk, hogy 2013-ra egy új, feladatfinanszírozási rendszer alakul majd ki. Fontosnak tartom azt, hogy a kormányzat legyen nyitott az önkormányzati szakértők véleményére, az önkormányzati vezetők véleményére, hallgassa majd meg az önkormányzati érdekszövetségek állásfoglalását, hogy jöjjön létre egy olyan új feladatfinanszírozási szisztéma, amely garantálja az alapvető közszolgáltatások egyenszilárdságát, egyfajta minőségi garanciát is adnak, ugyanakkor biztosítják majd az önkormányzatok számára a valódi önkormányzatiságot is, egyfajta mozgásteret a helyi gazdaság támogatásában, a helyi társadalom szervezésében.

Szeretném megemlíteni azt, hogy 2012-ben a normatív hozzájárulásokon belül jelentősen nő a települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladatainak normatívája, ez értelemszerűen minden önkormányzatot kedvezően érint. Fontosnak gondolom azt, hogy a központosított tételek között megjelenik a közbiztonság növelését szolgáló fejlesztések megvalósításának támogatása, amely a személy- és vagyonvédelmet egyaránt javíthatja. Ha ezeket a központi támogatásokat az önkormányzatok kiegészítik majd saját forrásokkal, bízom benne, hogy ez erősíti a lakosság szubjektív biztonságérzetét.

Több normatíva a jövő évben kötött felhasználásúvá válik, ilyen az informatikai normatíva, amelynek a finomhangolását, bízom benne, hogy az elkövetkező időszakban biztosítani lehet. Én a magam részéről támogatandónak tartom azt is, hogy az óvodai, iskolai és kollégiumi kedvezményes érkeztetés normatívája, illetve az ingyenes tankönyvellátás átkerült a kötött normatívák közé azért, hogy a rendelkezésre álló forrás ezekre a feladatokra kerüljön felhasználásra. Az indoklás azt mondja, hogy számos önkormányzat nem tett eleget ezen kötelezettségének. Én azt gondolom ezzel együtt, hogy az idei évben is az önkormányzatok túlnyomó többsége nemcsak hogy eleget tett ezen kötelezettségének, hanem saját forrásokkal ki is egészítette mind az étkeztetés, mind a tankönyvellátás költség-előirányzatait. Szeretném felhívni a figyelmet a közszféra bérkompenzációjának szabályozásánál arra, hogy a soros előrelépések összege a bérkompenzáció mellett maradjon meg a közalkalmazottak, köztisztviselők illetményében.

Tisztelt Országgyűlés! Átalakul a szociális ellátások rendszere, amelynek célja az, hogy ösztönözzön jobban a munkavállalásra, ugyanakkor a rendszeres szociális segélyek és egyéb ellátások 2011. évi létszámbővülésével kalkulálni kell. Átalakul a közfoglalkoztatás rendszere, és az álláskeresési ellátások átalakulására is tekintettel változnak majd az önkormányzati hatáskörű segélyezési rendszerek. Összességében örvendetes az, hogy megszűnik a munkavállalással szemben ellenösztönző hatás, ugyanakkor látnunk kell, hogy a munkaerőpiacra való visszatérés nehézségei együttműködést feltételeznek 2012-ben az állami, az önkormányzati és a gazdasági szereplők között. 2011 szeptemberétől, ismerten, a gázár- és távhőtámogatás rendszere beépült a lakásfenntartási támogatásba. Az önkormányzatok megnövekvő kiadásaihoz, a költségvetési előirányzat 26,5 milliárd forintos többlettámogatást biztosít. Mindez az önkormányzatok számára a hatályos, a lakhatási támogatással összefüggő szabályozások felülvizsgálatát igényli.

Tisztelt Országgyűlés! 2012. január 1-jétől már nem lesz kötelező az utcai szociális munka, ennek megfelelően ennek a normatívája megszűnik, az önkormányzati források a Nefmihez kerülnek át, egy pályázati rendszer alakul ki. Azt remélem önkormányzati vezetőként is, hogy a valós igények ezzel együtt kielégíthetőek lesznek, hogy nem lesznek adminisztrációs többletterhek, illetve hogy a pályázati szisztéma nem visz bizonytalanságot az ellátórendszerek működésébe. Fontosnak és kedvező változásnak tartom azt, hogy az önkormányzatok és társulásaik európai uniós fejlesztési pályázatai sajátforrás-kiegészítésének támogatásánál mintegy 2 milliárd forintos pluszforrás áll rendelkezésre.

(11.40)

Ez a közel 13 milliárd forint jelentősen hozzájárulhat az EU-s pénzek lehívásához.

Ugyanakkor szeretnék annak a fontosságára is utalni, hogy a törvény általános indoklása így fogalmaz az uniós pályázatokkal kapcsolatban: a források azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az államháztartás, a központi költségvetés finanszírozása továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében e céloknak. Nos, én azt is szeretném hangsúlyozni, hogy fontos az - elsősorban a nagy önkormányzatok számára -, hogy a finanszírozhatósága ezeknek a pályázatoknak, az önerőnek biztosított legyen, hiszen nem egy esetben az önkormányzatok 50 százalékos támogatásintenzitású pályázatokat vettek igénybe, az önkormányzati vállalatok minden esetben maximum 50 százalék támogatásban részesülnek, ezért az önerőt biztosítani kell, ehhez pedig stabil szabályozási környezetre van szükség az önkormányzati szektorban azért, hogy - ahogy Lázár János frakcióvezető úr az ország viszonylatában fogalmazott, azt gondolom, fontos ez az önkormányzatok tekintetében is - a pénzügyi piacok bizalma legyen meg a rendszer iránt, az önkormányzati feladatok stabil elvégezhetősége és a beruházások befejezhetősége érdekében.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai