Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.05:58:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap (2011.11.02.), 158. felszólalás
Felszólaló Korondi Miklós (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:15


Felszólalások:  Előző  158  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! "Kisiklott egy tehervonat ötödik kocsija Szolnok és Abony között, ezért jelentős késések várhatóak a Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Záhony vasútvonalon" - közölte a Mávinform sajtóügyeletese szeptember 22-én reggel. Szolnok és Abony között mind a két vágányt lezárták a közlekedés elől.

Tisztelt Államtitkár Úr! Hogyan következhet be egy közlekedő vonatnál az ötödik vagon kisiklása? Mi van a háttérben? Szakmai körökben tudni vélik a valóságot és a baleset okait is. A kisiklott vonat a román tulajdonban lévő Train Hungary Magánvasút Kft. vonata volt, amely kukoricát szállított Romániából Hollandiába. A vagonok a román GRAMPET Holding tulajdonában vannak. A GRAMPET Holding vagonjainak, mozdonyainak kritikus műszaki állapotáról, karbantartási hiányosságairól a szakmabelieknek széles körben tudomása van.

A GRAMPET a román vasutak elöregedett, leselejtezett vagonjait gyakorlatilag ócskavas áron vásárolta fel. A vagonok 30-40 évesek, és már aktív életük során sem kapták meg az úgynevezett időszakos, kötelezően előírt javításokat, amelyek az üzembiztonságukat szavatolták volna. A tulajdonos a minél nagyobb profit elérése érdekében a minimális javításokat sem végezteti el a vagonokon. Mivel a vagonok javítói, az úgynevezett járműjavítók is a tulajdonában vannak, ezért a javításról kiadott műbizonylatok manipulálását vélelmezni lehet. A magyar szakemberek elképedtek az ott látottakon, idézem: "A külső festésen és a javítás jó ledokumentálásán kívül érdemi munkát nem láttunk."

A Train Hungary Magánvasút Kft. tulajdonosa a bukaresti székhelyű GRAMPET Holding, amelynek tulajdonosai a román sajtóban megjelent cikkek szerint olyan üzletemberek, akik bármi áron megszerzik azt, amit akarnak. Ez a GRAMPET Holding vásárolta meg a MÁV-tól a Debreceni Járműjavító Kft.-t is 72 millió forintért, ócskavas szintű vételáron.

Megjegyzem: az eladást az országgyűlési bizottság is büntetőeljárásra méltónak ítélte. A román társaság nem véletlenül vásárolta fel a magyar cégeket, mert a magyar vasúti áruszállítási piac meghódítására törekszik, amit részben elért, hiszen már uralja a Romániából Magyarországra érkező és tranzitként átmenő vasúti áruszállítási piac jelentős részét. Ha nem tesznek intézkedéseket, akkor egyre több, a GRAMPET tulajdonában lévő, a vasúti közlekedés biztonságát veszélyeztető vagon és mozdony jön be Magyarországra.

A Szolnokon bekövetkezett siklásos baleset szerencsésnek mondható, de mi van, ha ez nyílt vonalon, 100 kilométer/óra sebességnél a másik vágányon szemből érkező expressz vonatnál következik be? Kérdezem az államtitkár urat: mit tesz a minisztérium, hogy ne lepjék el Magyarország vasútvonalait a közlekedés biztonságát veszélyeztető szerelvényekkel közlekedő társaságok?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  158  Következő    Ülésnap adatai