Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.15:41:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

127. ülésnap, 109. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:27

Felszólalások:  <<  109  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Túl sok meglepetést nem okoztunk a nap eddigi felszólalásaiban egymásnak. Azt gondolom, mind a két oldal, a kormányoldal és az ellenzék is számokkal meglehetősen próbálja alátámasztani a saját mondanivalóját, nyilván már a hét végi népszavazás kapcsán. Oktatási és egészségügyi kérdésekben hangzik el a legtöbb felszólalás.

Én magam a felsőoktatást érintő népszavazási kérdés kapcsán tennék föl egy kérdést a fejlesztési részhozzájárulás kapcsán. Két adatot mégiscsak kiemelnék én is, ami a véleményem alátámasztására szolgál, egyrészről a hallgatók száma az Orbán-kormány ideje óta mintegy 50 ezerrel mégiscsak nőtt, és a jelenleg aktuális évben érettségizettek felsőoktatásba való jelentkezési száma ha stagnál is, ilyen is elhangzott, de még egy szolid növekedést is mutat. A hátrányos helyzetűek felsőoktatásba jelentkezése pedig véleményem szerint már a közoktatásban felhalmozott hátrányok miatt nem megfelelő. Tehát a FER, a fejlesztési részhozzájárulás az egyfajta igazságos újraelosztás első lépése lehet az egyetemeken, ha hozzávesszük azt, hogy nem költségvetési kérdés, éppen ezért lehet róla népszavazni, és minden fillérje majdan az egyetemeken maradhat, amely forrásokat az egyetem fejlesztésekre, illetve ösztöndíjakra költhet, ösztöndíjakra majdnem a felét is akár.

A kormány növelte a hallgatói normatívát, hiszen a 2001-es 70 ezerről 2008-ra már 116 500, ez majdnem 50 százalékos növekedést mutat. Ha mindezt egybevesszük, akkor elég egyértelmű az, hogy a FER egy igazságos újraelosztás szándékával többletfejlesztési forráshoz és ösztöndíjforráshoz juttathatja az intézményeket. Ha vasárnap mégis olyan döntés születne a népszavazáson a többség akaratából, hogy nem vezethetjük be ezt a FER-t a felsőoktatásban, ami, még egyszer mondom, egy fontos lépés szerintem, akkor államtitkár úr véleménye szerint milyen módon tudnak az intézmények többletfejlesztési forráshoz jutni? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Milyen források lehetnek a hátrányos helyzetű, illetve a jól tanuló tanulók többlettámogatására; illetve hogyan látja (Az elnök ismét csenget.), mennyi összeg eshet ki a későbbiekben így az egyetemekről?

Köszönöm szépen.

Felszólalások:  <<  109  >>    Ülésnap adatai