Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.19.22:23:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2002.09.10.),  152-161. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:06


Felszólalások:   150-151   152-161   162-163      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Ebben az esetben a miniszterelnök úrnak a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia a kérdésre.

Csáky András

, az MDF képviselője, kérdést kíván feltenni a gazdasági és közlekedési miniszternek. A miniszter úr távollétében, ha a képviselő úr elfogadja, az államtitkár úr válaszol. Elfogadja a válaszadó személyét?

 

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elfogadom.

 

ELNÖK: A képviselő urat illeti a szó.

 

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A nyár végi időszak évről évre egyre több honfitársunknak okoz igen keserű napokat, közismert, hogy egyre inkább növekszik az országban az allergiás betegek száma, és ezek között is a parlagfűre, pollenre allergiások száma. El lehet gondolkozni azon is, hogy az idegenforgalmi bevételek csökkenése milyen módon függ össze azzal a ténnyel, hogy Európának ennek a térségében Magyarország az egyik ilyen legfertőzöttebb ország ebben a tekintetben. Tény és való, hogy törvény írja elő, hogy az egészségre káros növények irtása a tulajdonosok számára kötelező, és elég borsos tételek, 10 ezertől 1 millió forintig állnak rendelkezésre a hatóság számára, hogy érvényt szerezzen a törvénynek. Azonban nagyon jól tudjuk, hogy ez sok eredményt nem hozott.

 

(12.50)

 

Úgy gondolom, a legjobb példa a példamutatás; sokkal jobb, mintha szigorú törvényekkel próbálnánk az állampolgárokat rávenni arra, hogy környezetüket ebből a szempontból is tisztán tartsák.

Kérdezem az államtitkár urat, hogy mikor utazott utoljára vasúton. Hisz’ ha vasútra ülünk, és az országban utazunk, akkor a parlagfű-színtenyészet hihetetlenül szép példáit láthatjuk a MÁV-állomásokon, a MÁV vasútvonalai mellett a partokon. Tudom, hogy nem lehet ezt most számon kérni a kormánytól, csak szeretném felhívni rá a figyelmet, hogy nagyon jó lenne, ha az állami vállalatok is a saját területükön körülnéznének, és nagyon jó lenne, ha (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) példát mutatnának az állampolgároknak.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót Szalay Gábor államtitkár úrnak.

 

SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Nem kell túl nagy empátia részemről ahhoz, hogy megértsem az ön által fölvetett kérdés fontosságát; magam is allergiás vagyok, pollenózisban szenvedek, úgyhogy tudom, mit jelent a parlagfű, és milyen fontos ennek irtása.

Ön a MÁV-ot emelte ki. Nyilván ön sem úgy gondolja, hogy csak a MÁV vonalai mentén, vagy a vasútállomások közelében találhatóak nagyban parlagfűtelevények; sajnos ezek másutt is megtalálhatók. A MÁV saját lehetőségein belül, azt hiszem, meglehetős példamutatással jár elöl a parlagfűirtás területén. Sajnálatos, hogy ez a jó példa nem tűnik igazán ragadósnak.

A rendelkezésemre álló adatok szerint a vasúttársaság által vegyszeres gyomirtással 8700 vágánykilométer nyílt vonalat és 3400 kilométer állomásvágányt kezeltek az elmúlt évben. Ez 570 millió forintba került a vasútnak; annak a vasútnak, amelynek jelentős anyagi problémáit ön ugyanolyan jól ismeri, mint én. Tehát elmondható, hogy ez az áldozatvállalás tényleg példamutató a MÁV részéről.

De a vegyszeres gyomirtás mellett a vasúti pályákon közmunkaprogram keretén belüli közmunkásokat, valamint saját munkaerőt is felhasználnak, és együttműködnek a Levegő Munkacsoporttal a legfertőzöttebb területek felfedésében és irtásában.

A vasút területére érvényes hazai és nemzetközi előírások egyébként egyre inkább a vegyszeres gyomirtás helyett a mechanikus irtást helyezik előtérbe. Ennek viszont az a problémája, hogy a vasúti pályák specialitása folytán - töltés, vágány, talpfák - ez nemcsak nehézkes és veszélyes, hanem nem olyan egyszerű munka. Ez is nehezíti az eljárás költségeit. 2002-ben… (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Köszönöm, majd folytatnám.

 

ELNÖK: Egy perc áll a képviselő úr rendelkezésére.

 

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen. Természetesen csak példaként ragadom ki, habár nagyon jó lenne, ha a Kőbánya-Kispest és a Nyugati között még egyszer végignéznék például ezt a dolgot.

Az ügy fontosságát mutatja, hogy tavasszal a polgári kormány már egy előterjesztést készített az egész parlagfűprogrammal kapcsolatban, azonban annak véghezvitelére már nem jutott idő. Úgy gondolom, ha valami együttes összefogást igényel akár állami, kormányzati szervek, önkormányzatok és állampolgárok részéről, akkor ez az a probléma, mert valóban népegészségügyi szempontból és gazdasági szempontból is lassan katasztrofálissá válik a helyzet. Úgyhogy tényleg csak figyelemfelkeltő szempontból tettem föl a kérdést.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Egy perc áll az államtitkár úr rendelkezésére.

 

SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Az ön által felemlített kispesti pályaszakaszt ezúton ajánlom a MÁV vezetésének figyelmébe. Bizonyára beilleszthető már akár ebben az évben is, mondjuk, ebben a hónapban - hiszen a parlagfű szezonja szerencsére azért véget ér hamarosan -, de az ez évi 560 millió forintos MÁV parlagfűirtási tételbe, gondolom, beilleszthető az ön által említett pályaszakasz is.

Amit az elmúlt kormány kezdeményezéseként említett a képviselő úr, ez a kormány ezt meg fogja valósítani. Több tárca között egyeztetés folyik. A téma gazdája a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, és elkészül hamarosan az a kormányrendelet, amely a parlagfűirtást módszeressé és jogszabályilag szabályozottá teszi.

Köszönöm szépen a türelmüket.

 




Felszólalások:   150-151   152-161   162-163      Ülésnap adatai