Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.12:53:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 52. felszólalás
Felszólaló Volner János (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:16


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VOLNER JÁNOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! 2014-ben már figyelmeztettünk arra, hogy a reklámadó nem fogja kiállni sem az idő, sem az Európai Bizottság próbáját ‑ igazunk is lett.

Már akkor is megállapítottuk, hogy az adó rendelkezései olyan módon lettek meghozva, hogy céloztak az RTL-re vele, céloztak arra, hogy megszerezzék a reklámpiacnak minél nagyobb hányadát saját maguk számára.

A reklámadó módosításánál az is érdekes, ahogy változott a törvény, hiszen 5,3 százalékról 9 százalékra fog emelkedni az adó mértéke a kormányzati előterjesztés szerint, de az is érdekes, ami kimaradt a törvényből. Én most ezekről a szempontokról itt szeretnék beszélni.

Az első és legfontosabb az, hogy a reklámpiacot maga az állam, ahogy egyébként a Fidesz kormányzása alatt már megszokhattuk, brutális módon torzítja. Tehát maga az állam Magyarországon több gazdasági ágazatban a legnagyobb piactorzító, nem a multik, nem a nagy cégek, hanem maga az Orbán Viktor által vezetett kormány torzítja legnagyobb mértékben a piacot.

Jól mutatja ezt egyébként a kormányzati hirdetések megoszlása is. Kormányzati hirdetéseket olyan módon hoz létre a kormány, hogy folyamatosan csak a hozzá közel álló vagy éppen az ő érdekeit szolgáló médiát erősíti ezáltal. Mire is gondolhatunk ennek kapcsán? Először is, gondoljunk arra, hogy van egy Habony Árpád nevű ember, aki az egyik pillanatban még azzal védekezik, amikor megkérdezik, hogy a magas sarkú cipőit és a női táskáit honnan vásárolta ‑ tudják, amiben itt tipeg rendszeresen a Parlament környékén, és amiben bejár a miniszterelnökhöz ‑, az egyik pillanatban azzal védekezik, hogy igen, igen, őneki valóban nincs jövedelme, de egy Tombor András nevű, egyébként a Fidesz vállalkozói köréhez tartozó vállalkozótól nagy összegű, 20 millió forintos kölcsönt kapott, és ezeket az olasz Gucci táskákat meg a hasonló luxuscikkeket, antilopbőr nadrágokat, meg az ördög tudja, hogy ez az ember még miket hord, ezekből a kölcsönökből vásárolta magának.

A másik pillanatban azt láthatjuk, hogy ugyanez az alak fogja magát, és országos napilapokat kezd el alapítani, és egy kiterjedt sajtóbirodalmat birtokol a másik pillanatban. Az ember, ha normális piacgazdasághoz szokott szemmel nézi ezeket a vagyongyarapodásokat, elkezd csodálkozni, hogy hogyan fordulhat ez elő. Természetesen úgy, hogy Orbán Viktort szolgálja Habony Árpád is; megjegyzem, a letelepedésikötvény-bizniszben is őt és Rogán Antalt láttuk, azoknak az embereknek a haverjaiként, akik ezeken 116 milliárd forintot kerestek a magyar állam kárára, és ebben az esetben is azt láthattuk, hogy úgy húznak fel komplett kormányzati sajtóbirodalmakat, hogy az egyik pillanatban szinte hajléktalanstátusban van Habony Árpád, kölcsönből él, a másik pillanatban országos napi- és hetilapjai vannak, egyszerűen azért, mert a kormány már az első pillanattól fogva gondoskodik arról, hogy ha ez a figura vagy pedig az ország sugar daddyje, Andy Vajna létrehoz egy új médiumot, akkor garantáltan meg fog élni, azért, mert a kormányzat piaci hirdetései megjelennek nála, kimegy a kormány a hirdetési piacra, és csak ezeknél az embereknél kezd el hirdetni, csak ezeket az embereket támogatja, és gyakorlatilag ilyen módon gondoskodik a kormány arról, hogy a Lokált, a 888-at, a Riposztot, az Origót, a TV2-t és a hasonló szennymédiumokat eltartsa. Ennek a folyamatnak egyébként az a vége, hogy több mint 40 pert veszített a kormányoldali sajtó az elmúlt hónapokban ellenünk, jobbikos politikusok ellen, a magánéletünket mocskolták a legdurvább rágalmakkal, mindent ránk szórtak, amit lehetett, folyamatosan bukják el, zsinórban, szinte minden héten van egy-egy vesztes perük. Az látható tehát, hogy a piactorzításban maga az Orbán-kormány jeleskedik a legjobban.

Megjegyzem: egyébként ha a Fidesz politikai érdekei úgy kívánják, akkor nemcsak a saját sajtóbirodalmukat építik fel, hanem amikor megborul a centrális erőtér politikája, és elkezd erősödni a Jobbik, és egyértelműen váltópárti szerepbe kerül, akkor igyekeznek egy kicsit felhúzni a baloldalt, hogy az egymással nem kompatibilis két politikai erőt többé-kevésbé megpróbálják egyenlővé tenni. Ennek érdekében lehetett egyébként azt az egészen nevetséges helyzetet látni, hogy ez a Mészáros Lőrinc nevű figura, aki Orbán Viktor strómanjaként van az emberek által Magyarországon egyre szélesebb körben most már azonosítva, megjelenik, médiát vásárol magának, és egyre jobban előretör a piacon úgy, hogy a Népszabadságot meg egy rakás megyei lapot is bekebelez, mint egy kisgömböc.

(12.00)

Majd ezt követően, azért, hogy azért a baloldal mégse süllyedjen el a Népszabadság megszűnése után, elkezdik reklámozni ‑ tessék megkapaszkodni ‑ a Népszavában, az egyetlen megmaradt baloldali napilapban a kormány hirdetéseit. És amikor valaki fölmegy a Népszava felületére, akkor találkozhat azzal, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt!”, mennek a kormány jól megfizetett hirdetései, azért, hogy ilyen módon is megpróbálják a baloldali sajtót életben tartani, mert ez kell a centrális erőtér politikájának megőrzéséhez.

Tehát azt láthatjuk, hogy maga az állam a legnagyobb piactorzító, maga Orbán Viktor az, aki a legdurvább módon szeretne mindig beavatkozni a politika és a piac működésébe. Itt csak emlékeztetni szeretnék, hogy egykori jó barátja, akinek egy rozsdás késsel elvágta a nyakát nem is olyan túl régen, Simicska Lajos azt mondta, amikor a választások után beszéltek Orbán Viktorral, hogy Orbán Viktor magát az RTL Klubot is meg szerette volna vásárolni, de amikor Simicska jelezte neki, hogy ez nagyon sokba kerülhet, akár 100 milliárd forintba is, akkor azt mondta a miniszterelnök, hogy nem baj, majd megveszi az oroszok pénzéből, a Roszatom pénzéből. (Pócs János közbeszól.)

Hölgyeim és Uraim! Nem kis részben pont az ilyen húzások miatt, a piszkos kormányzati pénzügyek miatt mondják azt az Orbán-kormányra teljes joggal, hogy hol ennek a csicskája, hol annak a csics­kája, ahonnan több pénzt remélhetnek, arra fordulnak.

Azt láthatjuk tehát, hogy ebben az esetben is olyan módon próbálták Magyarország legnagyobb tévétársaságát megvenni, ami egyébként nem megengedhető. Megjegyzem, a TV2 megvásárlására is a reklámpiac torzításának jegyében úgy került sor, hogy megvásárolta azt Andy Vajna helyett az MKB, egy korábban állami tulajdonú bank, amibe aztán, hogy, hogy nem, pont a jegybankelnök családja szerzett tulajdonrészt a Mészáros Lőrinchez és Orbán Viktorhoz kötődő Szíj László nevű vállalkozó segedelmével, és ilyen módon tehát Magyarország második számú legnagyobb tévétársasága is az Orbán-kormány holdudvarába, média-portfóliójába kerülhetett.

Ez az a modell, ami egyébként Európában nem működik. És most nem az illiberális demokráciáról beszélek, hanem arról, hogy úgy viselkedik egy kormány és úgy viselkedik maga a kormányfő is, mint Rákosi Mátyás az ötvenes években, úgy, hogy igyekszik az ellenzéki hangokat elhallgattatni, kiirtani, az ellenzékieket megvásárolni, megfenyegetni, eltüntetni, és ilyen módon gondoskodni arról, hogy csak ők legyenek azok, akik a piacon meg tudnak jelenni.

Számos nagyon durva példát láthatunk erre. Ott van például Dunaújváros, hogy mást ne mondjak, ahol egyébként egy bajban levő, a volt szocialista nagyipar örökségével küzdő városban képesek voltak a Fidesz képviselői húsz-egynéhány-milliárd forintot elkölteni a város pénzéből arra, hogy a Lokál nevű szennylapot, ami szintén egyébként pereket veszített el már jobbikosokkal szemben, mert hazudozott, rágalmazott összevissza, hogy a Lokál nevű szennylapot ebben az újságban terjesszék közpénzből. Tudják, azt az ingyenesnek mondott, Lokál nevű szennylapot, ami egyébként így már korántsem ingyenes, hiszen maguk az adófizetők fizetik közpénzből ezeknek a lapoknak a fenntartását.

Én tehát azt mondom, hogy a Fidesznek a reklámtörvény módosítása kapcsán csak és kizárólag szégyellnivalója van. A reklámpiacot magát is piactorzítással megpróbálják a saját hatalmi érdekeiknek megfelelően befolyásolni, és nem kis részben emiatt néz ki egyre inkább úgy Magyarország, mint egy szánalmas banánköztársaság, mert önök olyanná teszik, mint amilyen maga Orbán Viktor és a kormánya. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai