Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.20:28:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

233. ülésnap (2022.02.22.), 32. felszólalás
Felszólaló Bartos Mónika (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:36


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BARTOS MÓNIKA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Urak! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat az egyházak hitéleti és közcélú tevékenysége anyagi feltételeinek pontosítását és számos más törvény módosítását foglalja magában, amelynek több pontjára a felszólalásomban ki kívánok térni. Azonban mindenekelőtt engedjék meg, hogy itt és most megköszönjem az egyházak értékteremtő munkáját, értékes, emberi életeket felemelő szolgálatát.

Mielőtt a javaslat egyes részeit ismertetem, kérem, engedjék meg, hogy az egyházakkal való együttműködés fontosságának alátámasztásául a magyar történelem kiváló államférfijának, a mélyen hívő Tisza Istvánnak gondolatát idézzem. Így szól: „Sokkal nagyobb hatalmat látok az egyházban, sokkal több rokonságot látok az egyház valláserkölcsi hivatása és az államnak legmagasabb értelemben vett rendeltetése között. Sokkal üdvösebbnek látom a kettőnek egymással való kapcsolatba hozását és közreműködését, sokkal károsabbnak, ha e kettő egymás ellen működik, semhogy helyeselném, hogy az állam egyszerűen megszakítson minden összeköttetést az egyházzal.” Úgy vélem, e szavak is kellőképpen rámutatnak a nemzetépítés nélkülözhetetlen intézményeiként államunk életében jelentős szerepet játszó egyházaink tevékenységére.

A benyújtott törvényjavaslat, ahogy ezt képviselőtársaim is ismerik, elsősorban az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeiről szóló törvény jogtechnikai jellegű és szövegpontosító módosítását tartalmazza, melyre az elmúlt évek jogalkalmazási tapasztalatai szolgáltattak indokot, hiszen a jogbiztonság és a normavilágosság követelménye is megkívánja a törvényen belüli koherencia megteremtését. De megjelennek új elemek is, ahogy arra államtitkár úr rávilágított. Ilyen a felsőoktatás finanszírozásában megjelenő modellváltás eredményeként  a kormány döntését tükrözi egy ilyen változtatás , hogy minőségi és teljesítményelemek is megjelenjenek a finanszírozásban, így az egyházi finanszírozásban, a felsőoktatás finanszírozásában is, és így az egyházi fenntartású és modellváltó intézmények finanszírozása azonos szintű legyen és lesz.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat tartalmazza a vallási közösségek felsőoktatási közfeladataira és intézményeire érvényes általános szabályokat, melyek közül kiemelném, hogy az új finanszírozási rendszert a bevett egyházak meghatározott körére kell alkalmazni. Így a felsőoktatási közfeladatok finanszírozási követelményeit meghatározó stratégiai keretmegállapodással vagy ezt a tárgykört is magában foglaló átfogó megállapodással rendelkező bevett egyházakra, belső egyházi jogi személyekre és az általuk fenntartott felsőoktatási intézményekre. A felsőoktatási közfeladat-ellátás finanszírozására tekintettel a törvényjavaslat rögzíti a felsőoktatási közfeladat fogalmát is, melyet kiegészít azzal, hogy ha a vallási közösség felsőoktatási közfeladatát belső szabálya szerint belső egyházi jogi személye, egysége, szervezete vagy az általa fenntartott intézménye útján látja el, akkor ezen belső egyházi jogi személye, egysége, szervezete vagy intézménye fenntartásának és működésének biztosítása is közfeladatnak minősül a felsőoktatási közfeladat ellátásával összefüggésben.

(10.40)

Üdvözlendőnek tartom továbbá azt is, hogy a törvényjavaslat rögzíti a hosszú távú minőség- és teljesítményelvű finanszírozás keretében létrejövő, a felsőoktatásért felelős miniszter és a megállapodással rendelkező bevett egyház közötti közfeladat-finanszírozási szerződés fogalmát, kötelező tartalmi elemeit és részletszabályait.

Az említettek mellett a benyújtott javaslat a hatályos törvényi rendelkezéseken alapuló egyházi céltámogatásokon kívül további céltámogatások törvényi szintre emelését célozza. Fontos és egyházi kérésre bekerülő változtatás, hogy az előttünk fekvő javaslat a hatályos normaszöveg „hitoktatás” kifejezését hittanoktatásra módosítja, amely kifejezés magában foglalja a törvényjavaslat elfogadásakor létező támogatási jogcímeket, illetve az esetlegesen azok helyébe lépő hittanoktatási formák támogatását is. Mindezeken túl a törvényjavaslat szövegében megjelennek az éves járadék összegének korrekciójára vonatkozó pontosító rendelkezések is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Államtitkár úr számos más, megjelenő törvényjavaslat további részleteit, módosítási pontjait ismertette, én ezek közül néhányat emelnék ki, néhányról szeretnék szólni. Én is úgy gondolom, hogy történelmi adósságot törlesztünk azzal, hogy az 1950-es kommunista megyerendezés során addigi közjogi státuszát elveszítő Baja és Esztergom újból megyei jogú városi rangot kap.

A Ház asztalán fekvő törvényjavaslat továbbá indítványozza a 2022. január 1-jétől alkalmazandó azon változás társaságiadó-kedvezmények szabályrendszerébe történő bevezetését, amelynek következtében nagyvállalkozás által Pest megyében  a főváros kivételével  megvalósítandó bármely induló beruházás jogosulttá válhat állami támogatásra. Fontos megjegyezni, ahogy államtitkár úr is kiemelte, hogy a nagyvállalkozások Pest megyében megvalósuló beruházásai kapcsán megszűnnek a korlátozások, addicionális feltételek. Mind a fejlesztési adókedvezmény, mind pedig az energiahatékonysági adókedvezmény esetében javasolt változások elősegítik a beruházások gyakoribbá válását Pest megye területén, hozzájárulva a beruházások növekedéséhez a térségben.

Másik pont, hogy a törvényjavaslat rendelkezik az atomtörvény módosításáról is annak érdekében, hogy az Országos Atomenergia Hivatal elnökének rendeletalkotási jogkörét bővítse, és így annak munkáját a hatékonyabb feladatellátás érdekében segítse.

A benyújtott törvényjavaslat rendelkezik arról is, hogy a kulturális örökség védelméről szóló törvény oly módon módosuljon, hogy a budapesti Várnegyed nemzeti emlékhely kibővüljön a Várkert Bazár épületével.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a törvénytervezet részeként az uniós értékhatárt el nem érő beszerzésekre vonatkozó közbeszerzési eljárás alóli kivételi kör kiegészül, valamint a szerződéskötés engedélyezésére vonatkozó jogorvoslat szabályozása is módosul.

A fentieken túlmenően, ahogy államtitkár úr is kitért rá, a javaslat egyes vagyongazdálkodási tárgykörre vonatkozó módosításokat is tartalmaz.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az államtitkári expozéból is látszott, hogy nagyon bőséges javaslat áll előttünk, és mind azt szolgálja, hogy a törvényjavaslatban kilátásba helyezett módosítások garanciálisan megerősítsék az egyházak korábban szerzett jogait, erősítsék az egyházak értékteremtő tevékenységének állami elismerését, valamint megfelelően szolgálják az államtitkár úr által is felvázolt további jogalkotási célokat. Ezért szeretném elmondani, hogy a Fidesz-frakció támogatni fogja a javaslatot. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai