Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.16.02:19:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

166. ülésnap (2004.09.21.), 148. felszólalás
Felszólaló Dr. Járai Zsigmond
Beosztás a Magyar Nemzeti Bank elnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 5:55


Felszólalások:  Előző  148  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JÁRAI ZSIGMOND, a Magyar Nemzeti Bank elnöke: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Parlament! Néhány kérdésre térnék csak ki nagyon röviden, az idő előrehaladottsága miatt. Először is szeretném megköszönni önöknek azokat az észrevételeket, amelyeket a bank beszámolójával kapcsolatban tettek, még akkor is, ha néhányukkal vagy sokukkal nem értek egyet. Úgy gondolom, a javító szándék nem megkérdőjelezhető. Valóban, ahogy Kékesi képviselő úr is elmondta, érdemes odafigyelni ezekre az észrevételekre, és ígérem, hogy a jövőbeni munkánk során figyelembe fogjuk venni.

 

(14.00)

Örülök annak, hogy sokakkal egyetértés alakult ki az alacsony infláció fontosságának megítélésében. Sajnos, úgy érzem, hogy nem mindenki egyformán tartja ezt fontosnak, de úgy gondolom, hogy ebben a kérdésben nem lehet kompromisszumot kötni; csak az árstabilitás jó a gazdaságnak.

Egyetértek Varga Mihály képviselő úrral, aki azt mondta, hogy mind a gazdaságnak, mind a társadalomnak az alacsony infláció, az árstabilitás egyértelmű érték. Úgy gondolom, hogy nincs szó az infláció erőltetett csökkentéséről - épp az a probléma, hogy az idén éppen nem csökken, reméljük, hogy jövőre csökkenni fog -, ilyen környezetben vagy ilyen körülmények között erőltetett csökkentésről nagyon nehezen lehetne beszélni.

A kamatokra nem térnék vissza, hiszen a beszámolómban igyekeztem elmondani, hogy a forint kamatfelára a befektetőknek a forint árfolyam-stabilitásával kapcsolatos bizonytalanságának felára, úgyhogy ezen csak egyféleképpen lehet javítani, úgy, ha a gazdaságpolitika kilátásait a befektetők úgy fogják ítélni, hogy stabil és biztonságos lesz.

Elég baj nekünk egyébként - és nagyon jónak tartom a példákat -, hogy Szlovákia, Lengyelország, Csehország sokkal alacsonyabb kamattal oda tudja vonzani a befektetőket azért, mert az ő gazdaságpolitikai kilátásaikat ezek szerint ennyivel jobbnak ítélik a befektetők, vagy az egyensúlyi helyzetük bizonytalanságát ennyivel másnak ítélik. Elég szomorú, hogy a gazdasági helyzetünk megítélésében elsősorban a törékeny egyensúlyon van a befektetők figyelme, hiszen ahogy itt a vitában többször is elhangzott, a magas költségvetési hiány vagy államháztartási hiány és a részben ezzel is együtt járó magas folyó fizetésimérleg-hiány jelenti a legnagyobb problémát.

A logisztikai központról nem szóltam a beszámolómban. Annyit engedjenek meg, hogy megjegyezzek, hogy ez a Nemzeti Bank új pénzkezelő és pénzraktározó központja lesz, amely az egyik nemzeti banki alapfeladat - a pénzkibocsátás és a pénzforgalom lebonyolítása - ellátásához kapcsolódik. A Nemzeti Bank nemcsak a monetáris politikai kérdésekben független, hanem minden, a törvény által kizárólag a Nemzeti Bank hatáskörébe utalt kérdésben független, így a pénzforgalmi rendszer fenntartásában is. Ehhez kapcsolódik a logisztikai központ. A jogi helyzet teljesen tiszta, nem javasolnék semmilyen törvénymódosítást ezzel kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy így is nehéz volt az Európai Unióval és az Európai Központi Bankkal elfogadtatni a magyar jegybanktörvénynek néhány olyan módosítását - például a felügyelőbizottság létrehozását -, amely messze nem felel meg az európai normáknak. Nem gondolom, hogy vissza kellene lépnünk a törvények módosításával. (Dr. Veres János csóválja a fejét.)

Jogilag a helyzet teljesen tiszta, természetesen a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik a Magyar Nemzeti Bank is, és beszerzéseinket a közbeszerzési eljárás alapján bonyolítjuk; a parlamentnek, a felügyelőbizottságnak, az Állami Számvevőszéknek bármikor szívesen és készséggel számolunk be ezekről a beruházásainkról is. A döntést azonban az igazgatóság hozta. Ehhez minden felhatalmazása és minden joga megvan a törvény szerint, és ehhez senki másnak nincs joga.

Végezetül hadd térjek ki néhány személyes kérdésre. Az elmúlt hetekben és korábban is a megszólalásaimmal igyekeztem éppen a hitelességet javítani és az ország hitelességét fenntartani. Pont az volt az érdekes, hogy amit a képviselő úr kifogásolt és többen kifogásoltak, a néhány héttel ezelőtti hozzászólásomban éppen azt mondtam el, hogy 4,6 százaléknál nagyobb lesz az államháztartás hiánya. Úgy gondolom, az, hogy a befektetők már az év elején... - egyébként ezt elmondta a Nemzeti Bank, sőt, ha jól emlékszem, a múlt év novemberi inflációs jelentésünkben is benne volt, hogy az idén sokkal nagyobb lesz az államháztartás hiánya a törvényben elfogadottnál. Ha ezt nem tettük volna meg időben, és a befektetők nem kaptak volna időben valóságos képet az államháztartás helyzetéről, könnyen kialakulhatott volna egy olyan pánikhelyzet vagy reakció, mint amilyen tavaly év végén vagy ez év elején kialakult akkor, amikor kiderült, hogy az államháztartás hiánya lényegesen meghaladja a pénzügyminiszter vagy a minisztérium által többször elmondottakat.

Pont ezt a helyzetet akartuk elkerülni. Úgy gondolom egyébként, hogy maga a Pénzügyminisztérium jelentette be néhány nappal azután, hogy a hiány majdnem akkora lesz, mint amekkorát mi mondtunk, tehát most nagyjából egyetértés van, néhány tized százalék különbség azért még maradt köztünk. Mi továbbra is úgy látjuk, hogy a kockázatok az idén még mindig fölfelé mutatnak, a magasabb hiány kialakulása irányába mutatnak.

Végezetül azt szeretném ígérni, hogy ezután is - mint eddig - az alkotmány és a törvény által meghatározott feladatok ellátását fogja szolgálni a Magyar Nemzeti Bank.

Köszönöm a figyelmüket, észrevételeiket és jó tanácsaikat. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  148  Következő    Ülésnap adatai