Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.06:42:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

87. ülésnap (2023.11.07.), 60. felszólalás
Felszólaló Dr. Hörcsik Richárd (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:58


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! A tisztelt Ház asztalán fekvő, az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/5889. számú törvényjavaslat a nevéből eredendően is egy ágazat életében szükséges kisebb kiigazításokat tenni hivatott előterjesztés, amely mind az egyes részleteiben, mind pedig egészében véve is, úgy vélem, hogy nagy jelentőségű. A vasúti, a légi és a közúti közlekedést egyaránt érintik az alábbi módosítások, amelyek elfogadása, úgy vélem, igencsak időszerű.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogy államtitkár úr is elmondta, az egyik legfontosabb célja az előttünk fekvő javaslatoknak a közösségi autóbérlő rendszerek szabályozására irányul. A módosító javaslatok egyrészt a közúti közlekedésről szóló ’88. évi I. törvényt, másrészt pedig a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012-es XLI. törvényt is érintik.

A kormány előterjesztése abból a felfogásból indul ki, hogy nem az egyéni gépjárműhasználaton belül kell a tulajdonos lakóhelye szerint különböztetni a céljukhoz eljutni törekvő polgárok között, hanem elő kell segíteni a helytakarékosabb, megosztáson alapuló autóhasználatot, és ennek érdekében pedig az önkormányzatok által alkotott korlátozások alól mentesek, az adott kedvezményekre pedig jogosultak a közösségi autóbérlő rendszerek működtetői, amelyek azonban e megnövekedett felelősség alapján további adatszolgáltatásra kötelesek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Elsőnek talán meglepőnek tűnnek az előbb elmondottak, de fontos hangsúlyoznom, hogy az autómegosztó szolgáltatások szinte egész Európában, az uniós tagállamokban és azokon kívül is támogatják a klímasemlegességi célok elérését, amiben mi is egyet kell hogy értsünk. Mivel egy megosztott autó, ahogy államtitkár úr is említette, akár egy tucat személygépkocsit tud helyettesíteni, így zöldebbé, élhetőbbé válik a nagyvárosok esete, különösen Budapestet tekintve, mivel egy megosztott autó akár 12 tonnával csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást.

A közösségi közlekedés feltételeinek javítása, népszerűbbé tétele mellett egy fontos kezdeti lépés ez, hogyha a saját autó helyébe a közösségi autóbérlő szolgáltatás által biztosított eszköz lép. Magyarországon az elmúlt évek tapasztalatai alapján a közösségi autóbérlő rendszert éves szinten mintegy 200 ezer fő használja  nagyon szép szám. Éppen ezért szükségesnek tartjuk a jelenleg is működő, ugyanakkor csak részben szabályozott közösségi autóbérlő rendszerek működtetési és felhasználási keretrendszerének a továbbfejlesztését azért, hogy egyértelműen javuljanak az alternatív és fenntartható közlekedési módok igénybevételi lehetőségei.

Tisztelt Képviselőtársaim! A közúti közlekedésről szóló törvény módosításai közül kiemelten fontos a nemzeti tengelysúlymérő rendszer szabályozását érintő javaslat, az ellenőrzéshez szükséges adatok közvetlen rendszerkapcsolaton történő lekérdezhetőségét, a megengedett legnagyobb össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek ellenőrzése, hatékonyabbá tétele érdekében.

Ezt abból a szempontból is szeretném hangsúlyozni, hogy útjaink állapotát tekintve bizony az igénybevételre jogosult járművek tömege is nagyban hatással van, és alakíthatja hosszú távon, így a nemzeti vagyon védelmét is szolgálhatja, hogy csak a jogszabályoknak megfelelő tömegű tehergépjárművek közlekedhetnek, és ennek érdekében a lehető legjobb szabályozást kell elfogadnunk. Tehát óvjuk közútjainkat is. Ez különösen Zemplénben vagy Abaújban látszik igazán fontosnak.

Ami az autóutak és főutak, autópályák használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013-as LVII. törvény módosítását illeti, én úgy vélem, hogy itt is erre az elvi kérdésre kell visszautalnunk, hiszen az elérni kívánt cél az, hogy a túlsúlyos, illetve a túlméretes járművekre vonatkozó adatok vonatkozásában a megőrzési idő két évre történő emelésével így a mérési adatok hosszabb időintervallumban lesznek elemezhetők. Ez a szakemberek számára rendkívül fontos.

Tisztelt Képviselőtársaim! A légi közlekedésről szóló törvény felügyeleti díjak differenciálásra irányuló javaslata számos okból, úgy vélem, üdvözlendő. A javasolt intézkedések jelentős mértékben csökkentik ugyanis a megjelölt képző szervezetek, illetve a légi jármű és komponenseinek gyártásához, folyamatos légi alkalmasság irányításához, valamint az ilyen légi járművet karbantartó szervezetek felügyeleti díjra vonatkozó terheit.

Az intézkedés eredményeként, mivel csökkennek a szervezeteket terhelő anyagi terhek, lehetőség nyílik, úgy vélem, egy olyan árszabályozásra, amely szélesebb társadalmi rétegeknek biztosít hozzáférést a sportrepüléshez, különös tekintettel a fiatalabb korosztályra. Ennek kiemelt szerepe van a hazai repülési iparággal és szakmával összefüggő utánpótlás képzése tekintetében, ahogy államtitkár úr erre utalt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Végül a legfontosabb ágazatot, a vasúti közlekedést érintő módosításokat is szeretném megemlíteni, mert ez esetben is úgy érzem, hogy hiánypótló, fontos rendelkezésről van szó. Az egyik csoport a közút és a vasút találkozásának a szabályozása a vasúti átjárók építésével kapcsolatban, egy már-már technikai módosítással. Én úgy vélem, hogy régi hiányt pótol a tervezet, amikor szabályozza a forgalom fenntartásához szükséges terelőút létesítését hatósági oldalról.

A módosítás másik lényeges pontja az országos jelentőségű vasútvonallal érintett ingatlan tulajdonjogi viszonyainak rendezéséhez szükséges rendelkezések beemelése a kisajátításról szóló törvényben. Hogy miért fontos ez? A kisajátítási törvény logikája szerint általában véve új, a meglévőtől eltérő célokra teszi lehetővé a kisajátítást, így az állam tehát eszköztelen volt akkor, amikor valamilyen anomália okán az üzemeltető vasút, illetve már korábban használatba vett vasúti pálya vagy tartozéka nem az állam tulajdonában való ingatlanon található, holott az ilyen ingatlanoknak kizárólagosan állami tulajdonban kellene lenniük. Egy másutt már bevált eszközt ad a törvényalkotó a közlekedésfejlesztés érdekében a hatóságok kezébe tehát ezzel a javaslattal.

Tisztelt Képviselőtársaim! A fentiek ismeretében úgy vélem, hogy a törvényjavaslat elfogadása különösen is időszerű, ezért kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák annak elfogadását. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai