Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.14:21:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2022.06.14.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Koncz Zsófia (Fidesz)
Beosztás Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is szeretném azzal kezdeni, hogy a magyar kormánynak rendkívül fontos a környezetvé-delem és a klímavédelem ügye, éppen ezért az elsők között meghatároztuk azt, hogy 2050-re elérjük a teljes klímasemlegességet. Ennek számos eleme van. A klímavédelmi akcióterv keretében számos pontot meghatároztunk. Ezzel kapcsolatban csak néhány példát hadd említsek meg: 2030-ig meghatszorozzuk a naperőművek kapacitását, támogatjuk az olcsó elektromos autók megjelenését és használatát. Bevezettük a zöld államkötvényt, és a kormány vállalja, hogy az ebből befolyó pénzt csak klímabarát programokra fordítja. Hazánkban az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás az európai uniós tagállamok között a hatodik legjobb érték.

Ezenkívül szóba került a közösségi közlekedés kérdése. Mi minden jó nemzetközi európai és így németországi példát is vizsgálunk. Nyilván a kormány elsődleges célja a családok védelme, az energiaellátás stabilitása és ezen túl pedig a közösségi közlekedés népszerűsítése, támogatása. Ennek érdekében 2022. május 25-én országos hatáskörű közlekedésszervezőként megalakult a Nemzeti Közlekedési Központ, amelynek feladata a közösségi közlekedési menetrendek összehangolása és a tarifarendszerek egységesítése. A 2010 óta elvégzett infrastruktúra-, jármű- és szolgáltatásfejlesztések szilárd alapot teremtenek a közösségi közlekedés lendületesebb, a városi és vidéki életminőséget egyaránt javító korszerűsítéséhez.

A közlekedésfejlesztési célok elérésében pedig kiemelt szempont a környezetvédelem számunkra. Az elmúlt évtizedben Magyarországon 600 kilométer vasúti pályát korszerűsítettünk, közel 350 kilométer villamosítása történt meg, például Mezőzombor és Sátoraljaújhely között, emellett hidakat, állomásokat és számos megállóhelyet újítottunk fel. A közelmúltban jelentős vasútfejlesztés indult el. Magyarország központi költségvetésében az erre fordított összegek folyamatosan növekednek: 2018-ban 93 milliárd forintot, 2022-ben pedig már 130 milliárd forintot fordít a hazai vasúti pályahálózat felújítására és karbantartására a magyar központi költségvetés. A Volánbusz társaságnál szintén fejlesztések zajlanak. Nagyarányú járműfiatalítási programot indítottunk. Ennek kere-tében gyors ütemben halad a nagyságrendileg 6500 darabos járműpark frissítése. A nagymértékű járműbeszerzések eredményeként 2010-2021 között több mint 2820 új autóbusz frissítette a Volánbusz és jogelődeinek a járműállományát.

(9.10)

Nyilván ezen a területen fontos kiemelni a kerékpárút-hálózat fejlesztését is. Azt gondolom, hogy ez egy olyan, igazán környezetbarát szegmens, amit mindenképpen előtérbe kell helyezni. 2010 óta mintegy 1850 kilométer új kerékpárút épült, kijelölésre került mintegy 2 ezer kilométer turisztikai útvonal. Szintén az elmúlt időszak fejlesztései közé sorolhatjuk a közbringarendszerek hazai megjelenését és terjedését, a MÁV-Start járműállománya és kerékpárszállításra alkalmas eszközparkja pedig folyamatosan fiatalodik.

Már említettem a klíma- és természetvédelmi akciótervet, amelynek sarkalatos pontja az, hogy a közlekedés zöldítése megvalósuljon. A „Zöld Busz” program célzott iparfejlesztés is egyben, hiszen célja, hogy a magyarországi buszgyártás elérje a 60 százalékos hazai hozzáadott értéket. Ennek keretében megindul a buszpark cseréje, ezért ezáltal tovább emelkedik a szolgáltatás színvonala.

Itt a nyári vakáció, és nagyon fontos erről is beszélni. Az elmúlt napokban egyeztetést folytattunk a MÁV-Start és a Volánbusz vezetőivel és szakembereivel. Számos, korábban előkészített bővítésről, menetrendi fejlesztésről született döntés. A fejlesztések elsősorban az elmúlt években egyre népszerűbbé váló Balaton jobb megközelítését segítik. Magyarország számos településéről javul a Balaton elérhetősége az idei nyári szezonban; ahonnan nincs vasúti kapcsolat a Balatonhoz, onnan új buszjáratok fognak indulni.

Összességében: nagyon fontos számunkra a közösségi közlekedés fejlesztése és a népszerűsítése a következő időszakban, ebben kérjük a támogatásukat. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai