Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.12:01:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2022.06.14.), 10. felszólalás
Felszólaló Novák Előd (Mi Hazánk)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NOVÁK ELŐD (Mi Hazánk): Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Júliusban érkezik az évközi nyugdíjemelés, és az év végén megint jöhet, ami nagyon helyes, ha már ilyen elszabadult, nagymértékű az infláció. De a családtámogatások miért nem inflációkövetők a nyugdíjakhoz hasonlóan? Ez a kérdésem, államtitkár úr, és félek, hogy ismét csak mellébeszélés lesz válasz helyett. Pedig gyermekeket nem egy-két évre, hanem évtizedekre vállalnak a szülők. Fontos volna a kiszámíthatóság, a tervezhetőség, különösen abban a demográfiai válságban, amiből a kormánynak sem sikerült kievickélnie.

Az elmúlt évtizedben 200 ezer fővel csökkent a magyar népesség, és demográfiai fordulat nélkül 2030-ra további 400 ezres csökkenés várható. Ez a Magyar Nemzeti Bank elemzésében olvasható, néhány hete jelent meg a 144 pontos programcsomagjuk, javaslatcsomagjuk, amelyből nem tűnik úgy, hogy a kormány bármelyiket is támogatná.

Pedig itt van mindjárt az a megállapításuk, miszerint a magyar családtámogatási rendszer nem tudja fedezni a családok gyermekneveléssel kapcsolatos költségeit. Súlyos mondat ez! S vegyük hozzá, hogy a családi adóalap-kedvezmény a magyar családtámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme, azonban a kedvezmény összege nem követte az elmúlt évek dinamikus bérnövekedését, állapítja meg az MNB. Ők úgy számolnak, hogy a három gyermek után járó családi adóalap-kedvezmény havi összege már csak feleannyit ér az átlagbérhez viszonyítva, mint a bevezetésekor. 2011. január 1-jétől él a családi adókedvezmény, aztán később tágabban értelmezve a családi kedvezmény. Talán erre a legbüszkébbek, és lehetnek is büszkék, hiszen három gyermek után 99 ezer forint kedvezményt adni kétségkívül nagy dolog volt 2011-ben, csak azóta, ahogy az MNB mondja, már csak feleannyit ér, de ha pontosan utána számolunk, rosszabb a helyzet, hiszen 2,36-szoros változás van azóta az átlagbérhez képest. Tehát ha az inflációt nézzük, vagy tágabban értelmezve az átlagbér változását, akkor ma már ez a 99 ezer forint 234 ezer forintot kellene jelentsen, ha inflációkövető volna a nyugdíjrendszerhez hasonlóan a családtámogatás rendszere is. S akkor még nem beszéltünk arról, hogy hogyan trükköznek az infláció kimutatásával.

De hogy még csak látszólag sem követi az inflációt a családtámogatási rendszer, az egészen elfogadhatatlan. Pedig a nyugdíjakhoz hasonlóan törvényben kellene garantálni, hogy a családtámogatások legyenek inflációkövetők, s így megőrizzék az értéküket. A kiszámítható és tervezhető jövő érdekében kellene értékállóvá tenni a gyermeknevelés minden támogatását.

Ezen túlmenően a Mi Hazánk Mozgalom áfamentessé tenné a gyermekneveléshez szükséges cikkeket úgy, hogy törvényben garantálná az ebből következő árcsökkenést is. Ez egy olyan intézkedés, amely valóban a gyermekekre szánt kiadásokat csökkentené. Nem engedhető meg, hogy akár egy sima iskolakezdés hitelfelvétellel járjon a családok számára. Szükség volna anyabarát munkahelyek megteremtésére vagy a főállású szülőség bevezetésére. Erre hadd térjek még ki, hiszen minden egyes magyar gyermek közkincs, így a kívánt gyermekek megszületése elől minden akadályt el kellene görgetni. Azonban azt láthatjuk, hogy a most szülőképes korban lévő nők körében egyre kevesebb a nagyon nagy család. Szép dolog az, hogy két-három gyermek is megszületik, de miért ne születhetne négy-öt-hat vagy akár hét gyermek, miért nem ad ehhez támogatást a kormány. Illetve ad, a legkisebb gyermek nyolcéves koráig évtized óta, több mint egy évtizede változatlanul 28 500 forintot adnak, természetesen még csak nem is inflációkövető módon. Ennyi tehát a főállású anyaság megbecsülése a jelenlegi kormányzat szintjén.

Pedig demográfiai szempontból is sokat tudnának lendíteni hazánk helyzetén. Éppen ezért megfelelő garanciákkal  például iskolai végzettség, korábbi tartós munkaviszony, büntetlen előélet  meg kellene teremteni a főállású szülőség lehetőségét azoknak, akik az életüket hivatásszerűen a gyermeknevelésnek szeretnék szentelni. Van önöknek egy kitűnő tanácsadójuk, akit méltatlanul háttérbe szorítottak. Benda József az, aki régóta szorgalmazza  ő úgy mondja  a hivatásos szülőség programját, annak bevezetését, ezt az életpályamodellt, amit önök viszont lesöpörtek, ahogy az MNB javaslatait is.

Hadd emeljek ki még egyet ezek közül, ami számomra nagyon szimpatikus és a Mi Hazánk Mozgalom régi programeleme. Ez a nyugdíjrendszer családalapúvá tétele, hogy a dolgozó gyermekek járulékfizetésének százalékában meghatározott mértékű nyugdíj-kiegészítést adjanak, hiszen  MNB-kimutatás  a három gyermeket felnevelt nők 20 százalékkal alacsonyabb induló nyugdíjban részesülnek, mint gyermektelen kortársaik. Tehát úgy tűnik, hogy a nagy család vállalása még mindig óriási szegénységi kockázatot jelent, nagyobbat, mint például nyugdíjasnak lenni. Ezért is kellene legalább inflációkövetővé tenni a nyugdíjrendszerhez hasonlóan a családtámogatási rendszert is. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai