Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.01:20:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

93. ülésnap (2019.11.18.), 295. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga-Damm Andrea (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:33


Felszólalások:  Előző  295  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA-DAMM ANDREA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő T/7844. számú törvényjavaslat vonatkozásában az általános vitában a plenáris ülésen már előadta a Jobbik-frakció az álláspontját, amely úgy szólt, hogy ezt a törvényjavaslatot támogatjuk.A címe némileg megtévesztő, mert arra utal, mintha csak a törvényszéki végrehajtással kapcsolatban, illetőleg a végrehajtási eljárások témaköréhez kapcsolódó módosító javaslatokat tartalmazna a jogszabály, de ezen túl előremutató, egészen más típusú jogszabályokat is és más típusú életviszonyokat is szabályozni kíván. Az egy egyszerű, ma már jogtechnikai kérdésnek tekinthető változtatás, hogy miután a törvényszéki végrehajtásokat megszüntette a jogalkotó, és az adó- és vámhatóság látja el a jövőben azokat a feladatokat, amelyeket korábban a törvényszéki végrehajtók, így természetesen át kellett adni jogszabály rendelkezései mellett a jogköröket, és az átmeneti rendelkezéseket meg kellett ahhoz hozni, hogy az egyik szervezet megszűnésével a másik szervezetet működésében helyzetbe hozzuk.

A bűnügyi zárlat kérdését, a bűnügyi zárlat terminológiáját kellett harmonizálni más jogszabályokhoz, mert egyik jogszabályban a bűnügyi zárlat, másik jogszabályban a büntetőeljárásban elrendelt zár alá vétel volt ugyanannak a jogkövetkezménynek a megfogalmazása, természetesen harmonizálni kellett, és a jogszabályi javaslat ezt tartalmazza.

A törvényszéki végrehajtás megszüntetésével bizony nagyon sok olyan követelés kerül át az adó- és vámhatósághoz, amelyeket nem könnyű kezelnie az adó- és vámhatóságnak, ezért úgy döntött a jogalkotó, hogy bizonyos elévült vagy behajthatatlanná nyilvánított követelésről, amelyet 2019. január 1-jét megelőzően már kiállítottak, és 2019. december 31-én még fennáll, lemond. Amikor a plenáris ülésen erről beszéltünk, azért felhívtam a figyelmet arra, hogy nagyon remélem, hogy nem sok nagyadózó van, aki így meg nem fizetett köztartozásai alól mentesülni fog. Remélem, hogy ez a javaslat nem azt fogja eredményezni, hogy ők jól járnak.

Miután ez is egy salátatörvény, ebbe a jogszabályba rendelte a kormány azt az új terminológiát is bevezetni, amelyet a büntető törvénykönyv 411. § (1) bekezdése a) pontja eredményez, merthogy az Európai Bizottsággal egyeztetni kellett, egy konzultáció eredményeként az lett a végeredmény, hogy a jogszabályunk, amely már hatályban van jó pár éve, nem pontosan meríti ki törvényi tényállását illetően mindazokat a magatartásokat, amelyeket pönalizálni szerettek volna.

Fontos kérdése ennek a jogszabályjavaslatnak, amely a büntetőeljárásokban hosszú ideje komoly gondot okozott, ez pedig a bűnügyi költség viselése arra az esetre, ha a megismételt eljárást nem a terhelt érdekkörében, hanem a bíróság tevékenységének következtében kellett alkalmazni, és így kétszeresen kellett bűnügyi költséget fizetni a terheltnek, amelyet most ez a jogszabályjavaslat felold.

Nagyon fontos volt végre szabályozni azt is, amikor a polgári jogi igény és a büntetőjogi igény ugyanazt a vagyontárgyat érinti. Gyakran volt a joggyakorlatban probléma abból, hogy melyik is előzi meg a másikat. Most ez a jogszabály ezt is rendezi, illetőleg a polgári jogi és büntetőjogi igények egy vagyontárgyon való megjelenésének teljes rendszerét tényleg koherensen és kompletten szabályozza.

Nagyon régi igény volt, és nagyon örülök, hogy végre így 32 év után a jogalkotó megteremtette a hatósági átvezetés intézményét. Hogy őszinte legyek, soha nem értettem, hogy ezt már az első adótörvényekkor miért nem sikerült megteremteni, hiszen rengeteg alkalommal van olyan, hogy egy adónemben túlfizetése van az adózónak, másikban pedig elmaradása, és az adóvégrehajtástól nem tudott szabadulni, mert nem volt ez a hivatalból megtehető intézmény. Ami még egy nagyon fontos és társadalompolitikai szempontból kiemelt jelentőségű, ennek a javaslatnak az 53. §-a, amely a közfoglalkoztatotti programban részt vevő vagyontárgyak mentességét mondja ki a végrehajtás során az értékesítés alól addig az ideig, amíg a közfoglalkoztatotti program folyamatban van.

Ritkán mondjuk azt itt, ebben a Házban, hogy egy törvényjavaslat-csomag indokolt és okszerű, és mindenképpen támogatni fogjuk, mert valóban régóta rendezetlen viszonyokat, szabályokat és a joggyakorlati gondokat kikerülő törvény lesz belőle. Úgyhogy köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  295  Következő    Ülésnap adatai