Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.21:48:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2002.09.17.), 32. felszólalás
Felszólaló Szalay Gábor (SZDSZ)
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:19


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselőtársam! A vasút valóban nehéz helyzetben van, és az a siralmas állapot, amit ön leírt az interpellációjában, nem tagadható. Legföljebb közbevetett kérdésként föltenném önnek, hogy most vajon ön a szocialista éveket sírja-e vissza a húsz évvel ezelőtti vasúti állapotokért, vagy pedig azt gondolja megalapozottnak, hogy mindez a baj május 27-e óta, ez év május 27-e óta állt elő. (Derültség és taps a kormánypártok soraiban.) Azt hiszem, hogy talán ön sem erre gondol.

A vasút leromlásának folyamata sajnos egy hosszú folyamat, és az, hogy idáig jutottunk, több tényező együttes megjelenésének eredményeként, következményeként állt elő. Tudjuk jól, hogy több mint egy évtizede halogatjuk mindannyian, akiknek ebbe valamilyen beleszólási lehetősége lett volna, a vasúti reformokat. Azt is tudjuk, hogy ez nem halogatható tovább. Mindannyian tudjuk azt is, hogy a vasút személy- és árufuvarozási mennyisége hihetetlen módon lecsökkent az utóbbi években. Azt is tudjuk, hogy a vasút vezetése, szakmai vezetése nem a legjobb volt az elmúlt évtized során.

 

(10.30)

 

Azt is tudjuk, hogy a költségvetési források megfelelő mennyisége hiányában a vasutat sokáig, hosszú ideig vagyonfelélésre kényszerítettük. Azt is tudjuk, hogy az utasok nagy mennyisége és csoportja kapott különféle jogcímeken kedvezményes vagy éppen ingyenes utazási lehetőséget.

Ezek az okok és még ezen kívül sok minden más együttesen eredményezte azt, hogy bizony a vasút nehéz helyzetben van, és ha az előző évben nem is történt semmi ezen romlási folyamat megállítása céljából, most itt vagyunk a tizenkettedik óra előtti utolsó pillanatban. Éppen ezért a vasúti reform nem lesz tovább halogatva, bármennyire nehéz, kemény lépések megtételét jelenti is mindez.

2003. január 1-jétől működési, szervezeti és finanszírozási reform kezdődik a vasútnál, ezután pedig a reform teljes körűvé tétele, amely az európai uniós csatlakozásig fog legalábbis megindulni. Ezzel egyidejűleg gyorsítandó a vasút többéves rekonstrukciója, a vasúti pályák és a biztonsági berendezések harmonikus, egyidejű fejlesztésével, valamint a járműpark és a vontatóállomány jelentős cseréjével. A vasúti pályák - és ez talán nem teljesen köztudott - cseréjére az elmúlt időszakban is a költségvetés, a MÁV a saját lehetőségei keretén belül sok pénzt kiadott, azonban nem ezzel együttesen fejlesztette a biztonsági berendezéseket, aminek következménye az, hogy a nagy pénzért lecserélt vágányokon, ahol egyébként esetleg 120-160 kilométerrel közlekedhetnének a vonatok, továbbra is csak 60 kilométerrel közlekedhetnek, mert a biztonsági berendezések nem párhuzamosan, harmonikusan lettek fejlesztve.

Uniós támogatással jelenleg három pályaszakasz áll rehabilitáció alatt: a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Zalalövő-Zalaegerszeg-Boba. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Sajnálatos módon a Budapest-Kelebia vasútvonal (Az elnök ismét csenget.), melynek fejlesztése ugyanúgy el lett határozva, a közbejött délszláv események miatt halasztást szenvedett.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

 




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai