Bizottsági arcképcsarnok
Felszólalás adatai
19. ülésnap (2002.09.17.), 30. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Font Sándor (MDF) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:54 |
Felszólalások: Előző 30 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
FONT SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! Tanulmányi éveim elvégzése után keveset utaztam vonattal, most viszont a gyermekeim tanulók, akik ugyanazon a vonatszakaszon utaznak. Hogy hogyan néz ki ma néhány nem világvárosi vasúti pályaudvar Magyarországon, és hogyan néznek ki a vasúti kocsik, arról sokan meggyőződhetünk egy-egy utazás alkalmával. Megdöbbentő élmény végigutazni a Budapest-Józsefváros-Kiskőrös-Kiskunhalas-Tompa vasúti fővonalat. Húsz évvel ezelőtt egy mai Intercity-járat megállási sűrűségének megfelelő gyorsvonat 1 óra 30 perc alatt tette meg a Budapest-Soltvadkert távolságot. Ma az Intercity ugyanezt a szakaszt kettő perc híján kettő óra hossza alatt teszi meg. Erre igazán azt kellene mondani, hogy akkor inkább vissza a múltba! És akkor tényleg örülnénk, ha az a múlt elkezdődne, ahol 120 kilométert fél órával hamarabb lehetne megtenni, mert az mintegy 30 százalékos időmegtakarítást jelentene.
Próbáltam viszonyítani a vasút helyzetét a húsz év óta való történésekhez. 1982 óta általánossá vált a műholdas televíziós közvetítés, ma a digitális távközlés terjedt el, és mindenhol kábeltévés rendszerek működnek, a csatornákat unásig kapcsolgathatjuk. Az akkori időben csodaként emlegetett crossbaros telefonrendszer ma már múzeumba való, az optikai kábel digitális lehetősége és az elektronika rohamosan teret hódított; nem beszélve a XX. század egyik legnagyobb csodájáról, a mobiltelefonról, amely álom és átok is lehet sokak számára. Az autózásban alapvetővé vált az ABS, a légzsák, és egy magyar mérnök, Ansits Ferenc fejlesztésének köszönhetően a dízelmotorok új generációja jelent meg, amely forradalmasította a dízelmotorokról vallott nézeteinket olyannyira, hogy a BMW e remek motorcsodát a 7-es szériájú sportmodellbe is már beépítette, köszönhetően a common rail elvnek, az elektronikus adagolásnak és a változtatható lapátállású turbófeltöltőnek. Az informatikában manapság csak mega- és gigabájtokról beszélünk, ami elektronika húsz évvel ezelőtt egy szobában fért el, az ma egy karóra nagyságba integrálódik. Laptop, világháló, internet, az orvostudomány pedig leírta a teljes humán géntérképet, és még sorolhatnám.
Miniszter Úr! Lenne-e önnek is néhány perce, hogy elgondolkodva legalább perspektívát adjon a Bács-Kiskun megyében, a Dél-Alföldön élőknek, hogy számukra is érdemes legyen vasúton utazni? Esetleg e perspektívába mikor kerülhet bele egy teljes vágányfelújítás és azon való 120-180 kilométer/órával való közlekedés? Várom megtisztelő válaszát. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 30 Következő Ülésnap adatai