Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.20:45:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2002.09.17.), 208. felszólalás
Felszólaló Török Zsolt (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:50


Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A családok támogatását szabályozó 1998. évi LXXXIV. számú törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitájában már számos fontos pontra utaltak az eddig felszólalók, illetve gondolom, a következőkben is történik majd utalás a családi pótlék 20 százalékos emelésére, a családi pótlékra való jogosultság korhatárának 23 éves korig történő fokozatos kitolására vagy a családi pótlék havi összegének megduplázására minden év júliusában.

Egy olyan pontról szeretnék beszélni, ha nem is részleteiben, hanem általánosságban, ami azt gondolom, egy hosszú ideje fennálló igazságtalanságot szüntetne meg: az ikergyermekeket és az ikres családokat érintő igazságtalanság az, ami fennáll jelen pillanatban a családok támogatásának rendszerében.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az eddig fennálló családtámogatási rendszer, bár jogi következtetések révén indokolt lett volna, igazságtalanul bánt az ikreket nevelő családokkal, mert bár a gyermekek egyenlők, és egyenlően kellene részesedjenek a különböző juttatásokból, egyesek eddig mégis kimaradtak ebből: ikerszülés esetén az állam csupán szimpla gyest vagy csak szimpla anyasági támogatást folyósított a szülőknek az egyik, valamelyik gyermekük után.

Jól tudjuk mindannyian, hogy a gyermekvállalás jelentős anyagi terheket ró a családokra. Ezek a születéskor jelentkező egyszeri vagy a későbbiekben rendszeres kiadások a többszörösükre is növekedhetnek ikerszülés esetén, s ezeket a családokat nemhogy pozitívan diszkriminálták volna, nemhogy pluszban támogatták volna, hanem inkább elvettek tőlük az eddigiekben.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt évek tapasztalatai alapján évente 1221 és 1370 közötti kettős ikerszületés történik hazánkban, azaz plusz 1300 körüli olyan gyermek születik, akiket az állam eddig, úgymond, megrövidített anyagilag; valamint évente további 41 és 64 közötti hármas ikerszülés történik Magyarországon, azaz száz körüli olyan gyermek érkezik közénk, akiken az állam eddig spórolt. A 2000. évben 2727 gyermek született ikerszülések alkalmával, de ez a szám egyre inkább növekszik. Hála a Jóistennek, egyre több dupla-tripla áldás érkezik közénk. Sőt, míg korábban évtizedenként csupán egy-kettő négyes-ötös ikerszületés történt, ma már ez is gyakoribbá válik.

Ezek a számok tehát, ha pluszjuttatásokat kívánunk nyújtani az ikergyermekeknek, illetve az ő szüleiknek, nem jelenthetnek hatalmas anyagi terhet a központi költségvetésre. Néhány tízmillió forintról van szó tehát ebben a törvényjavaslatban, éves szinten százmillió forintot ér el ez az összeg - azt gondolom, ettől nem fog tönkremenni az ország gazdasága.

Az ikerszülések száma növekedésének több indoka közül kettő pontosan kikövetkeztethető okból is adódik. Az egyik az, hogy az ikreknek felnőttkorban gyermekvállalás esetén nagyobb az esélye, nagyobb a genetikai valószínűsége arra, hogy ismét ikrei szülessenek, tehát egy genetikai multiplikatív hatás érzékelhető. A másik, és ez hosszabb távú egészségpolitikai kérdéseket is felvet: ma már szülőképes korba kerültek az ahhoz a generációhoz tartozó fiatalok, akik bizonyos, a fogamzást befolyásoló rizikófaktorok hatása alapján talán kisebb mértékben esélyesek arra, hogy természetes fogamzás útján essenek teherbe, szüljenek gyermekeket. Közülük sokan hormonkezelések vagy egyéb egészségügyi beavatkozások révén örülhetnek csak a gyermekáldásnak. Egy megdöbbentő szám: a szülőképes korú fiatal párok több mint 10 százaléka ismeri a Káli Intézet vagy egyéb állami, alapítványi genetikai központok nevét. Ezen beavatkozások, hormonális kezelések következtében szintén nagyobb és egyre növekszik az ikerszülések valószínűsége. Ez örvendetes is, ugyanakkor - és ez a problémának csak az egészségügyi része, a különböző, életmódot befolyásoló tényezőkre való odafigyelésre hívja fel a figyelmet - sajnálatos is. A tavalyi 2800 körüli ikerszám fokozott növekedésére lehet tehát számítani hosszabb idő távlatában.

Tisztelt Ház! A társadalmi igény az ikergyermekek után, illetve az ikerszülés alapján járó ellátási formák növelésére, igazságosabbá tételére indokolt - indokolt és egyre növekvő jogos igény volt. Sajnos el kell mondanom, hogy a családbarát kormány idejében az MSZP-s képviselők közül ketten ez ügyben módosító indítványt nyújtottak be az Országgyűléshez, azonban a magát a családok és a nemzet szaporodásának nagy pártolójaként emlegető polgári kormány és polgári többsége még csak napirendre tűzni sem engedte a módosító indítványt, ami az ikergyermekes családok körülményeit javította volna. Pedig az ikres családok esetében többszörös anyagi terhet jelent a nem iker többgyermekesekhez képest a - idézőjelbe téve - “nem örökölhetőö babakocsi, a “nem örökölhetőö kiságy, a “nem örökölhetőö babaruha és a többi, és a többi. Kétszeres-háromszoros költséget és terhet jelent a dupla-tripla öröm, áldás. Joggal kérdezik ezek a szülők, akik felvállalták ezt az áldást: igazságos ez?

Tisztelt Országgyűlés! Ez a törvénytervezet, amely előttünk fekszik, úgy fogalmaztam meg magamnak: az igazságtételről szól. Igazságtételről, ahol igazságot adhatunk az ikreknek, maguknak a gyerekeknek, és azoknak a szülőknek, akik ikreket nevelnek. S igazságot és egyfajta bizonyosságot adhatunk azoknak a családoknak, gyermeket váró családoknak, ahol ikerterhesség van. Sokaknak felteszik a kérdést ebben az esetben, pláne hármas, négyes vagy többes ikerszülésre való készülődés esetén, merik-e vállalni az ezzel járó extraterheket. Bizony-bizony nehéz döntés előtt állnak ilyenkor ezek a családok, de akik vállalják, bár sokkal több örömet kapnak, eddig nagyobb terhekben is részesültek. Hála istennek és a benyújtóknak, ezzel a törvénymódosító javaslattal ezen változtathatunk.

Kérem tehát önöket, hogy támogassák a törvény módosítását, így többek között az ikres családok esetében a gyesre jogosultság időhatárának a gyermek tanköteles, hat-hét éves korúvá válásáig való növelését, az anyasági támogatás jelentős emelését és a gyes duplázását-triplázását.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai