Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.16.03:55:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

122. ülésnap (2004.02.16.), 42. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:16


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy először is megköszönjem az elismerő szavait. Igazán jólesik, hogy azok nevében szólt, akiket meggyőződésem szerint nagyon komoly mértékben pozitívan érint ez a döntés, képesek ezt elfogadni, elismerni és valóban a helyén értékelni azt a folyamatot, ami odáig vezetett, hogy hamarosan a matricás rendszer részeként, az egységes gyorsforgalmi úthálózat részeként használhatja mindenki az M5-ös autópályát is. És nem utolsósorban: belátható időn belül elkészül a Szegedig tartó autópályaszakasz, tehát a megvalósult beruházás egy egész dél-alföldi régiót képes bekapcsolni a gazdaság és a társadalom vérkeringésébe.

 

(15.10)

Sajnálom, hogy ezt az eredményt - még mielőtt igazából világossá válhatott volna, hogy mi is áll mögötte, milyen szerződések jönnek létre annak érdekében, hogy ez megvalósulhasson - buzgó szájak igyekeztek gyorsan elhomályosítani vagy lehúzni egy kicsit a sárba, amit persze nem tekintek a másik oldalról véletlennek. Nyilván soha nem esett jól elismerni, hogy másoknak sikerült megoldani azt, amit az előző kormány idején nem sikerült megoldani, főleg egy olyan problémát, amit az a miniszter okozott, aki, ahogy a képviselő úr is mondta, az első jobboldali kormánykoalíció tagja volt. (Balla György: Lotz Károlynak hívják.)

Az első ügy, amivel megpróbálták sárba rántani ezt az eredményt, az, hogy igaztalanul, valótlanságot állítva azt képesek mondani a tények ismeretében, hogy a szerződésért Lotz Károlyt terheli a felelősség. Önök is pontosan tudják, hogy ez nem igaz, mégis arcátlanul mondják ezt a valótlanságot. Tudniuk kell, hogy mennyire méltatlan, amit mondanak, tudniuk kell, hogy amikor Lotz Károly a módosított szerződést aláírta, csupán azt módosította az eredeti szerződésen, hogy bizonyos használói csoportok olcsóbban vehessék igénybe, illetve ha az AKA Rt. jövedelme az előzetes forgalombecslések alapján elmaradna attól, amit kalkuláltak, akkor az állam ezt kiegészíti támogatással annak érdekében, hogy ne kelljen még gyorsabb ütemben emelni a díjakat. Éppen ezzel tette lehetővé, hogy ne emelkedjen még drasztikusabb mértékben az M5-ös autópálya használati díja. Amit önök csinálnak ebben az ügyben, az méltatlan a valósághoz.

Másodsorban ott próbálták befeketíteni és lerántani a valóságot ahhoz a szinthez, ahogy kezelték négy éven keresztül, hogy azt mondták, tulajdonképpen önök is megoldották volna, ha a szerződés lehetővé tette volna, és most, 2003. december 31. után vált lehetővé a szerződés alapján a kivásárlás valamilyen formája. Megint csak nem igaz az állítás, hiszen semmi olyan nincs a koncessziós szerződésben - ismétlem, semmi olyan nincs -, ami 2003. december 31. után új jogi helyzetet teremtett volna, sem előtte nem volt joga a mindenkori magyar kormánynak, sem azután nem volt joga a magyar kormánynak kivásárolni. Ehhez le kellett ülni tárgyalni az AKA Rt. tulajdonosaival, amit önök nem tettek meg. Ez írásban dokumentálhatóan igaz. Szerencsére ismerem azokat a dokumentumokat, amiket a minisztérium örökölt, hogy önök nem is válaszoltak az AKA Rt. megkereséseire, amikor tárgyalást kezdeményezett ezekben a kérdésekben. Ismétlem, semmi olyan nem történt, ami új jogi helyzetet teremtett volna, csupán az történt, hogy jött egy olyan tárgyaló fél a jelenlegi gazdasági és közlekedési miniszter személyében, aki leült tárgyalni, és tudott tárgyalni, és másfél év alatt sikerült eredményt elérni.

Csak emlékeztetni szeretnék a Napi Gazdaság egy 2001. áprilisi cikkére, amelyben Manninger Jenő akkori közlekedési államtitkár úr azt nyilatkozta, hogy nem várható a bérlet bevezetése az M5-ös autópályán - a matricára utal a szöveg -, hiszen az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. érzékeny veszteséget szenvedne el emiatt, ezért nem tudják megoldani ezt a kérdést. A Világgazdaság 2001. május 23-i száma szerint Fónagy János akkori közlekedési miniszter úr azt nyilatkozta a költségvetési bizottság ellenőrzési albizottságában, hogy 120-150 milliárd forintba kerülne ennek a kérdésnek a megoldása, ezért sajnos nem tudják megoldani.

Uraim, az elhatározás hiányzott és az, hogy valóban komolyan vegyék a problémát. Ez változott meg a kormányváltással mára. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai