Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.13.23:11:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

74. ülésnap (2023.06.16.), 288. felszólalás
Felszólaló Bakos Bernadett (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kétperces felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:04


Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Én úgy gondolom, hogy felesleges másra hivatkozni, az elmúlt 13 évben ennek a kormánynak minden politikai és gazdasági erőforrása megvolt ahhoz, hogy az oktatást érdemben javítani tudja. Ez nem történt meg, pontosan ezzel ellentétes folyamatok indultak el, jelentős minőségromlás következett be.

Én két nagyon fontos funkcióját emelném ki az oktatásnak, elsősorban a közoktatásnak. Az egyik az ismeretek és a készségek átadása, fejlesztése. Valóban, ez lenne az elsődleges funkció, amit gondolunk az iskoláknak, csak sajnos a valóság ezzel ellentétes képet mutat, a diákok egyre nagyobb része, közel 30 százaléka érkezik általános iskolából olyan súlyos kompetenciahiányokkal, hogy később már nem lesz képes versenyképes tudást szerezni. És ez azt is eredményezi, hogy a technológiával nem tud lépést tartani, nem tudja majd átképezni magát, ha olyan helyzetbe kerül. Úgyhogy alapvetően nem tud a változó környezethez alkalmazkodni később. Országos átlagban egyébként a végzettség nélküli iskolaelhagyók aránya meghaladja a 10 százalékot, és a hátrányos helyzetű térségekben ez a szám megközelíti a 40 százalékot.

És itt rátérnék a másik nagyon komoly és hasznos funkciójára: társadalmi mobilitási csatornát nyithatna. Csak sajnos Magyarországon ez a funkció sem teljesül, hiszen azt látjuk, hogy a PISA-felmérések is egyértelműen kimutatják, hogy a legrosszabb és a legjobb szociális hátterű gyermekek esetében nagyon drasztikusan kinyílt ez az olló. Ez gyakorlatilag visszaigazolja azt, hogy a teljes centralizáció, ami az elmúlt 12 évben lezajlott, nem működik, mert a rosszul teljesítő diákok egészen egyszerűen egy-egy iskolába, egy-egy földrajzi területre koncentrálódnak, nagyon erősen tetten érhető akár vidéki egyházi és állami iskolák közötti különbségekben. Ha valamiről, akkor ezekről a kérdésekről kellene beszélni, és nem hatalomtechnikai javaslatokat benyújtani. Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai