Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.09:36:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

173. ülésnap (2020.12.01.), 78. felszólalás
Felszólaló Schanda Tamás János
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 4:00


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Magyarországon több mint hat éve működik a nemzeti mobil fizetési rendszer, ez biztosítja a közterületi parkolási díj, az autópályadíj, az útdíj és a személyszállítási menetjegyek mobil fizetéssel történő kiegyenlítésének a lehetőségét, egy országosan egységes platform, a nemzeti mobil fizetési rendszer útján. A nemzeti mobil fizetési rendszer egységes csatlakozási és szolgáltatásnyújtási feltételrendszert biztosít a szereplőknek, ami lehetőséget ad arra is, hogy az érintett közszolgáltatások értékesítésében részt vehessenek új piaci vállalkozások, hazai kkv-k, startupok is; ez is az előző beszélgetésünkhöz kapcsolódóan a patrióta gazdaságpolitika egyik fontos része.

(12.10)

A rendszer sikerét mutatja, hogy jelenleg közel négymillió felhasználóval, 90 városban és fővárosi kerületben több mint 30 viszonteladóval működik.

Tisztelt Országgyűlés! Az Európai Bizottság a törvény hatálybalépésével párhuzamosan vizsgálatot kezdeményezett a nemzeti mobil fizetési rendszer kapcsán, és kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. A hazai rendszer megfelelősége mellett is sikeres kormányzati érvelés következtében a kötelezettségszegési eljárás eredményeként az Európai Unió Bírósága kompromisszumos ítéletet hozott: jóváhagyta az egységes értékesítési rendszer fennállását, ugyanakkor rávilágított arra, hogy a platform üzemeltetőjének kizárólagos jellegű jogszabályi kijelölése helyett egy versenyre nyitott eljáráson alapuló koncessziós rendszer lehet a megfelelő megoldás. Az önök előtt lévő törvényjavaslat elsődleges célja tehát, hogy Magyarország az Európai Bíróság ítéletében foglaltaknak eleget tegyen.

Tisztelt Országgyűlés! Az ítélet óta eltelt időszakban az új szabályozási modell minden elemét, így a most tárgyalt törvényjavaslat és a hozzá kapcsolódó kormányrendelet-tervezet minden rendelkezését részletesen megtárgyaltuk az Európai Bizottsággal, amely elfogadta ezt a megoldást az ítélet végrehajtásaként. Így biztosítható, hogy megmarad az országosan egységes, viszonteladói terjesztésen alapuló elektronikus értékesítési platform, és ez továbbra is úgy fog működni, mint az eddigiekben, egységes módon  ez az egyik legfontosabb vívmány.

Az új rendszer nagykereskedelmi oldala továbbra is központosított marad, vagyis az érintett közszolgáltatók továbbra is egy egységes értékesítési rendszerhez kötelesek csatlakozni. A rendszerhez továbbra is csatlakozhatnak viszonteladók, azonban újdonság, hogy a végfelhasználók, többek között a parkolási díjat, az autópályadíjat fizető állampolgárok felé csak a viszonteladók értékesíthetnek, a platform üzemeltetője közvetlenül nem. Vagyis a koncesszió nyertese nem végezhet kiskereskedelmi tevékenységet, ezzel is erősítve a viszonteladói piacon folyó versenyt.

Tisztelt Országgyűlés! A jelen törvényjavaslat szerinti szabályozással az állampolgárok számára összességében is olcsóbbá válik a szolgáltatás, engedjék meg, hogy ezt kiemeljem, ugyanis megszűnik a kényelmi díj fizetése.

Tisztelt Országgyűlés! A tárgyalt törvényjavaslat tehát azon túl, hogy eleget tesz az Európai Unió Bírósága ítéletének, a rendszer pozitívumait megtartva úgy alakítja át és helyezi új alapokra a jelenlegi mobil fizetési rendszert, hogy ezzel érezhetően csökkenti a magyar családok terheit, és emeli a szolgáltatás színvonalát. Éppen ezért azt kérem a tisztelt Országgyűléstől, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai