Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.08:30:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2001.06.12.), 410. felszólalás
Felszólaló Dr. Fazekas Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:02


Felszólalások:  Előző  410  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FAZEKAS SÁNDOR (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A probléma, amellyel kapcsolatban szólni szeretnék, már igazán régi keletű. Jól tudjuk, hogy az ország talán legzsúfoltabb útvonalának, a Budapest-Szolnok-Karcag-Debrecen-Záhony tengelyt jelentő 4-es számú főútnak a fejlesztése, illetve lassú fejlesztése évtizedek óta foglalkoztatja nemcsak a környék lakóit, de a szakmai és politikai közvéleményt is. Miközben más, nálunknál szerencsésebb vidékek lakói tapasztalhatták, hogy főútvonaluk fokozatosan autópályává épül ki, a 4-esen, bár voltak fejlesztések, ezek elmaradtak a máshol tapasztaltaktól, illetve a forgalom hirtelen megnövekedésétől.

A szolnoki elkerülő gyűrű, illetve a szajoli négysávosítás mindenképpen pozitív hatást gyakorolt a közlekedési lehetőségekre, de még mindig vannak olyan pontok, amelyek a bővítést megkívánják, illetve továbbra is döntést igényel az egész főútvonal kiépítése. Ezért is nagyon fontos, hogy az idei költségvetésbe is betervezett törökszentmiklósi elkerülő gyűrű kiépítése megkezdődjék. Ezúton is szeretnék arról tudakozódni, hol tart az előkészítő munka, a közbeszereztetés, illetve mikorra várható a kivitelezés megkezdése és befejezése.

Ez azért is fontos, mert a rendkívül nagyszámú és ezen belül zömmel nehézgépjárművekből álló autósereglet Törökszentmiklóst, mely megyénkben található, valósággal elárasztja, környezetszennyezést és állandó balesetveszélyt jelentve. A beruházást mind a helyi önkormányzatok, mind a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés - melynek elnöke Búsi Lajos képviselőtársam - a legnagyobb mértékig támogatják.

A törökszentmiklósi elkerülő út mellett felvetődik az abonyi elkerülő szakasz, illetve a főútvonal becsatlakozása a budapesti M0-s körgyűrűbe is mind kérdés. Itt reményt keltő, hogy az M0-s ügyében előrelépés történt, de vannak távlati elképzelések és szükségletek is. A tiszántúli térség szempontjából is reményt keltő, ezért üdvözlendő az, hogy felvetődött az M8-M4 gyorsforgalmi út kiépítésének elképzelése, amely térségünk, a Nagykunság és Karcag városa szempontjából is kiemelten fontos, hiszen bekapcsolódásunkat meggyorsítja az országos vérkeringésbe, és egyúttal tehermentesíti a főváros és környéke úthálózatát is. Arról nem is beszélve, hogy száz kilométeres nagyságrendekkel hozza közelebb a Balatont és a Nyugat-Dunántúlt a Tiszántúlhoz, illetve fordítva. Természetesen nem mindegy, mikorra várható az, hogy az építkezés megkezdődik, mivel meggyőződésem, hogy ezen beruházás nemzetgazdasági haszna is számszakilag mérhető és milliárdokban kifejezhető. Ilyen vonatkozásaiban akár egyfajta különleges üzletként is felfogható, amely beruházás az érintett, nemritkán szélárnyékosnak tekinthető települések gazdasági aktivitását örvendetes módon felfokozhatja, illetve felszabadíthatja.

Olyan városok, amelyek ma jóval kívül esnek az autópályák sávszerű fellendülési lehetőségein, övezetén, új lehetőségeket nyerhetnek, és ezek nem kis települések, hiszen Pápa vagy Ajka, Dunaújváros vagy Mezőtúr, Szolnok vagy Karcag, Püspökladány, illetve Berettyóújfalu mind-mind térségi szerepkörrel és jelentős vonzáskörzettel rendelkezik, mind a 4-es út kiépítése, mind a vele átfedésben lévő, kelet-nyugati irányú M8-as tengely. Tehát azt hiszem, megérdemli, hogy kiemelt fontosságú programként kezeljük.

Azon emberek százezrei számára, akiket a fejlesztés érinthet, nagyon fontos, hogy a tervek minél előbb valóra váljanak, és így közlekedési és életlehetőségeik, életminőségük javuljon.

Azt hiszem, a térség azon képviselői, akiknek nevében ezt a problémát most felvetem, a legnagyobb mértékig támogatják ezen elképzeléseket. Köszönöm. (Taps.)

 




Felszólalások:  Előző  410  Következő    Ülésnap adatai