Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.22:23:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 124. felszólalás
Felszólaló Zsigó Róbert (Fidesz)
Beosztás Földművelésügyi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:17


Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ZSIGÓ RÓBERT földművelésügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Röviden szeretnék zárszót mondani, hiszen maga a törvényjavaslat vitája is rövid volt. Ez egyébként természetesen nem azt jelenti, hogy nem fontos ügyről vagy ügyekről van szó. Először is mindenkinek köszönöm a felszólalását, természetesen köszönöm a támogató felszólalásokat, és köszönjük azokat a javaslatokat, amelyekkel minden tekintetben jobbá és eredményesebbé lehet tenni az élelmiszerlánc-felü­gyeleti rendszert.

Nem provokálni akarok, csak a szocialista képviselő úr felszólalásával kapcsolatban nem értettem azt a mondatot, amelyben azt mondta, hogy nem fogják támogatni ezt a módosítást, merthogy az eredeti törvényjavaslatot sem támogatták. Hát, amiről most beszélünk nagyrészt, az az élelmiszerláncról és a hatósági felügyeletről szóló, egyébként 2008-ban tárgyalt és elfogadott törvénynek a módosítása. Itt valószínűleg valamilyen tévedés lehetett. Én azt kérem önöktől, hogy mivel fontos ügyek vannak az élelmiszerlánccal, a vásárlók biztonságával, a közétkeztetéssel, a növényvédő szerekkel kapcsolatban, és nem akarom újra elmondani az expozémat, ezért gondolják végig, hogy mégis támogatják-e ezt a javaslatot.

Z. Kárpát Dániel képviselő úr a hozzászólásában több kérdést tett fel, megpróbálok ezekre a kérdésekre egyenként válaszolni. Először a laborhálózatról beszélt, és az volt a kérdése, hogy milyen arányban van az állami laborhálózat ‑ ha jól értettem ‑ az egész tekintetében, és mi indokolja azt, hogy a közigazgatáson kívülre lehessen „kiszervezni” lehetőségeket. Arról tudom tájékoztatni, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal laborhálózata, ami állami kézben van, száz százalékban lefedi azon vizsgálati lehetőségeket, amelyeket kell. Tehát nem laborvizsgálatok kiszervezéséről, hanem olyan technikai dolgokról, részletekről beszéltem az expozémban, mint például esetleg a mintavétel vagy a minták szállítása, amely nem feltétlenül kell hogy a közigazgatás, az államigazgatás területén történjen. De még egyszer mondom, a Nébih laborhálózata száz százalékban lefedi ezt a területet. Nemrég, az idei esztendő március 15-én volt ötesztendős a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, öt évvel ezelőtt kezdődött a tevékenysége. Arról tudom tájékoztatni, hogy több mint 12 millió laborvizsgálatot végzett ez alatt az öt esztendő alatt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.

Próbáltam a vitaindítómban elmondani, hogy a 705 ellenőrzés és a 390 millió forint bírság nem a teljes évre vonatkozó teljes ellenőrzési szám és bírság, ezek csak a Központi Ügyek Igazgatóságának a számai ‑ a Nébihen belül egy Központi Ügyek Igazgatósága működik országos hatáskörrel, nyomozati jogkörrel ‑, amelyek ezeket a számokat mutatták. Ter­mészetesen sokkal több vizsgálatot végzett a Nem­zeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal a Földmű­velésügyi Minisztérium utasítására, kérésére, felügyelete alatt. Két példát engedjen meg! Egyrészt minden kiemelt időszakban, húsvét előtt, karácsony előtt, illetve a nyári időszakban kiemelt élelmiszerlánc-ellenőrzést végez a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, és a megyei kormányhivatalok idetartozó munkatársai, amelyben külön ‑ amik ezekben a számokban nincsenek benne ‑ próbáljuk meg az éppen aktuális, az időszaknak megfelelő élelmiszereket ellenőrizni, megbüntetni azokat, akik vétenek a szabályok ellen, illetve segíteni azokat a vállalkozásokat, amelyek betartják ezt.

Itt rá is kanyarodok arra, amit már mondtam: szerintem az elmúlt öt esztendő munkája a minisztérium megítélése szerint, s azt gondolom, talán a vásárlók megítélése szerint is részben azon múlik, hogy képesek vagyunk-e olyan szemléletformáló kampányokat végezni, amelyek hiteles információkon alapulnak. Nem véletlen, hogy minden olyan jogsértést, amely elkövetődik és amelyet a Központi Ügyek Igazgatósága leleplez, azt nyilvánossá tesszük az interneten, hogy mindenki tudjon róla. S azt gondolom, hogy mivel az egész tevékenység leginkább az élelmiszerlánc azon tisztességes vállalkozóinak érdekében és ezen keresztül a vásárlók érdekében történik, fontos dolog az, hogy az Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal adatbázisában arra is rá lehet majd keresni, hogy melyek azok a vállalkozások, amelyek az ellenőrzések után is tisztességesen, megbízható módon végzik a munkájukat. Fontos szerepe van ennek az elkövetkezendő időszak eredményes munkáiban.

(15.30)

Szerintem csak szóban van különbség köztünk GMO-mentesség ügyében, hiszen a kormány nemcsak az Alaptörvényben, hanem a minisztérium, a miniszter úr is elkötelezett és nemcsak szavakban, hanem tettekben is az irányban, hogy a GMO-men­tes­sé­gün­ket megőrizzük minden tekintetben. Azon is dolgozunk, hogy a GMO-mentes jelölés tekintetében is tájékoztatni tudjuk a magyar embereket. Azt gondolom, ebben nem lehet vita. Ha lehet vita ezen a területen, akkor azok rész-, technikai dolgok, mert, még egyszer mondom, a kormány teljes mellszélességgel elkötelezett egyébként a magyar mezőgazdaság GMO-mentességének megőrzése mellett.

Szólt képviselő úr a közétkeztetésről. Ha félreértettem, akkor elnézését kérem. Azt mondta, hogy mintha nem lennénk elég eredményesek abban, hogy ennek a vizsgálatnak, a 2015-ben elkezdődött minőségvezérelt közétkeztetési rendszer projektnek, amely megpróbálja felmérni… ‑ mint mondtam, 3500 főző-, illetve tárolókonyhát mértünk föl eddig, azokat a paramétereket, amelyek mindenképpen fontosak lehetnek mind az ott étkezőknek, mind a hatóságoknak. Minden egyes ellenőrzés tapasztalatait, eredményeit föltesszük a honlapra. Mind a 3500, lehet, hogy a mai napon még nem pont 3500, de minden ellenőrzés tapasztalata fönn van a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal honlapján, éppen azért, mert nem a magunk számára végezzük, hanem a nagyközönség, a gyermekek, a szüleik, az iskolások számára.

Tisztelt Elnök Úr! Sokat tudnék még beszélni az élelmiszerlánc-biztonságról, de azt gondolom, nagyjából ezek a kérdések voltak fontosak, amelyek szóba kerültek. Azt gondoljuk, tisztelt képviselő úr, részben zárásként, hogy az élelmiszerrendész bevezetése, a szükséges eszközök ‑ jogi eszközökre gondolok elsősorban ‑ megteremtése mindenképpen segíteni fogja azt, hogy a magyar vásárlók, a magyar családok asztalára egészséges, biztonságos, kiváló minőségű élel­mi­szerek kerüljenek. Ez volt a célunk eddig is, ez a célunk ezután is.

Minden, az adott területen dolgozó tisztességes szereplőt partnerünknek tekintünk, és továbbra is a vállalkozásokkal is, a civil szervezetekkel is és mindenkivel, aki ebben segít, megpróbálunk együtt dolgozni. Például a kettős minőségű élelmiszerek tekintetben tájékoztatom önt, hogy a javaslatban korábban szereplő passzus notifikáción van, tehát elkezdődött a notifikációs eljárás. És nemcsak eljuttattuk az eredményeket az Európai Bizottsághoz, hanem olyan javaslatot is tettünk, ami egyébként arról szól, hogy kötelező legyen azon élelmiszerek jelölése, amelyeket ugyanazon gyártó, ugyanolyan márkájú élelmiszerét más minőségben tekinti.

Reményeink szerint mi mindent el fogunk követni, hogy az európai színtéren ezt a javaslatot notifikáltatni tudjuk. Reméljük, hogy az Európai Bizottság abban partnerünk lesz, hogy minden magyar vásárló azonos, jó minőségű, azonos, megfelelő összetételű élelmiszert tudjon vásárolni a boltokban. Ezért dolgoztunk eddig is, és ezért fogunk dolgozni ezután is.

Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a figyelmét, röviden ennyit akartam mondani zárszóként. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai