Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.26.10:07:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

102. ülésnap (2024.02.27.), 82. felszólalás
Felszólaló Bodó Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:47


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BODÓ SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy rendkívül érdekes és izgalmas törvényjavaslat az, amiről itt most szót tudunk váltani, és a választókerületünkben is van néhány turisztikai fellegvár, akár Hajdúszoboszló, a Hortobágy vagy a Tisza mente, így érintettnek is érzem magam ebben a témában, hogy megnyilatkozzak.

Valóban nagyon sok minden változott a turisztikai ágazatban az elmúlt években, és azt tudom mondani, hogy a legnehezebb időszakban is sikerült olyan kormányzati segítséget nyújtani, főleg a kisebb vállalkozásoknak, amelyek látható fejlődést eredményeztek. Itt a Kisfaludy-programra gondolok, hiszen nagyon sok szálláshely tudott megújulni, jórészt kormányzati támogatásból, de nagyon sok esetben bizony ez nem volt elégséges, ezért aztán a tulajdonosok saját tőkét is befektettek annak reményében, hogy a járvány elmúltával majd egy új lendületet tudjanak venni.

Ennek a lendületnek az időszaka meg is érkezett, és azt tudom mondani, hogy akár az érintett településeken is, mint általában, említette itt képviselőtársam, ennek látható eredményei vannak. Ez a látható eredmény nyilván nagyon sok mindenből áll össze. Én most az idő rövidsége miatt talán inkább a kisebb szolgáltatókra tudok gondolni, és itt látható, hogy jelen van  még mindig jelen van, hála az égnek  egy olyan, nagyon hosszú és régi, a szolgáltató és a vendég közötti kapcsolat, amit talán úgy tudunk említeni, hogy: visszajáró vendégek, ami mindenképpen ad egy stabilitást. Ez természetesen nem elégséges, hiszen a visszajáró vendégekkel nem lehet egészében vagy akár csak egy szezonon keresztül is megtölteni ezeket a szálláshelyeket, ezért szükség van arra, hogy új vendégeket is tudjanak toborozni.

Ebben a helyzetben nyilván nagyon-nagyon átalakultak a vásárlói szokások, és talán ez az, ami miatt most itt egy picit nézetkülönbség van közöttünk. A vásárlói szokások nagyon nagy részben az online térre korlátozódnak most már, és annak kétségtelen előnyei mellett azért az ismeretlenség, a „nem tudom, ki a megrendelő”, esetenként a bizonytalan jogi háttér mind-mind kockázatot is jelent. De azt is látnunk kell, hogy a szálláshelyek nagy többsége azért mégis nyitott erre a lehetőségre.

Érthető, hogy nyitott, hiszen ebből vendég lesz, ebből bevétel lesz. Ha megkérdezném, és meg is kérdeztem a szállásadókat, hogy hogyan élik meg most ezt az átalakuló világot, a többség azért azt mondja, hogy igen, igen, de, tehát mindig van egy de is a mondat végén. És azok a problémák, amiket mi most ebben a körben felvetettünk, tényleg onnan jönnek, a gyökerektől, a szolgáltatóktól, hiszen valóban ők is a fizetési hajlandóságot vagy a határidőket, a részesedés arányát emlegetik, és nagyon sok esetben  talán ez nem domborodott még ki a mai tárgyalás során  a reklamáció lehetőségét, ami lényegében nem létezik. Tehát nagyon sok esetben megtörténik, mert emberek vagyunk, nyilván egy ilyen ágazatban nagyon sok szereplő mozog, sok változás előfordul, alakítani, formálni kell egy-egy megrendelést, vagy egy elszámolás kapcsán lehetnek olyan kérdések, amelyekben nincs egyetértés, szóval amikor olyan próbálkozás van, hogy felhívjuk, megpróbáljuk elérni, na, az a lehetetlen kategória! Olyan információval bíró vagy információval nem bíró van a telefon végén, akit szerencsés esetben el lehet érni, aki semmivel nem viszi előre a probléma rendezését, vagyis ilyenkor a szolgáltató, a magyar szállásadó erősen kiszolgáltatottnak érzi magát.

Nagyon is helyes, hogy ez a törvényjavaslat most ide került, és magam is tudom ezt támogatni, de hiszem, hogy az út elején járunk. Talán ez lesz az első év, és majd vissza kell erre térni, ahogy elhangzott itt a korábbiakban, és lehet, hogy egy kicsit bátrabbak is lehetünk majd, de egy dologra azért mindenképpen figyeljünk, hogy ezek az online közvetítő szolgáltatók azért a piaci résből nagyon nagy szeletet foglalnak el, és ha valami óriási gikszer következtében ez nem jelenik meg mint fizetőképes kereslet, akkor azért ne essünk abba a hibába, hogy a fürdővízzel a gyereket is kiöntjük.

Tehát mindenképpen indokolt és hasznos a szabályozás, de ezt megfontoltan és bölcsen tegyük meg, erre biztatom mindannyiunkat. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai