Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.10:05:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2013.05.13.), 317. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:50


Felszólalások:  Előző  317  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Engedjék meg, hogy egy rövid kiegészítést tegyek, mert noha kétségtelen, hogy már hosszú évek óta folyik az előkészítés, MSZP-s képviselőtársam részéről elhangzott egy-két olyan dolog, ami talán azt jelenti, hogy még nem tanulmányozta eléggé ezt a témát, ugyanis összehasonlítani az elektronikus útdíjszedést a kapukkal, lehet, hogy politikai fogásnak jónak tűnt, de szerintem annak sem, mert nyugodtan vállalható az, hogy a Fidesz annak idején a kapukat megszüntette; ez mind szakmailag, mind az emberek szempontjából fontos lépés volt. Például most nagyon sok helyen - biztos, hogy önök is tapasztalták - több nyugati országban is folyamatosan alakítják át a meglévő kapukat is, és nyitnak újabb és újabb elektronikus folyosókat, tehát tulajdonképpen idejétmúlt már a kapus rendszer, csak nyilvánvaló, hogy ezek az átalakítások nagyon sok pénzbe kerülnek, ezért ez folyamatosan történik.

Egy lényeges dologra hívnám föl itt a figyelmet, ami nem állja meg az összehasonlítást, habár kétségtelen, hogy ennek is vannak hátrányai. Az elektronikus útdíjrendszer lehetőséget ad arra, hogy ne csak a gyorsforgalmi utakon, autópályákon szedjenek díjat. Erre azért van szükség, mert a kapuknál pont az volt a probléma, emlékezhetünk itt az M5-ösre, ami '94-től kezdődően milyen problémákat okozott, hogy a mellette lévő főúton, az 5-ösön közlekedtek a nehéz-tehergépjárművek, mert az autópályákra a magasabb díjak miatt nem mentek fel.

(22.00)

Tehát nem akarom ennek a részleteit most itt újra elmondani, de tény az, hogy ezért van arra szükség, ahogy most a matricás rendszert is, hálózatszerűen vezessék be.

A lényeget mondanám el mégis. Mindenképpen azt jelenti, hogy ezzel az elektronikus útdíjszedés megoldható, ezért vezetik be egyre több helyen, különösen tranzitországokban. Nem véletlen, hogy Ausztria volt ennek az egyik élharcosa. Egyébként én nagyon sok fuvarozóval beszéltem, akik tulajdonképpen nem is értették, hiszen járják egész Európát. Ez egy nemzetközi piac, hogy ha megnézzük, akkor a mai tranzitútjaikon 90 százalékban sokszor külföldiek haladnak. Nem is értették, hogy én miért fizetek óriási összegeket, több tízezer forintot egy velünk szomszédos országban, nálunk meg 2-3-4 ezer forintból gyakorlatilag át lehetett szelni az országot.

Tehát azt gondolom, hogy mindenképpen szükség van erre. Ez nem is okozhat vitát, azt gondolom, hogy ezt mindenképpen be kell vezetni, és nem azért, mert uniós előírások és irányelvek vannak erre vonatkozóan, hanem ez egy tranzitországnak alapvető érdeke, a közlekedéspolitikának része. A törvényi szabályozás az, ami az előterjesztésbe került. Hogy mennyi lesz a díj és ezek a kérdések a kormányrendeletekben szabályozhatók, úgy gondolom, hogy természetesen egy ilyen bevezetésnél jogosak a kérdések, hiszen például Németországban egy évig gondokat okozott a rendszer használata. Úgy emlékszem, Szlovákiában is több mint egy hónapig komoly problémák voltak a bevezetésből.

Ezek nagyon bonyolult rendszerek mind technológiailag, mind pedig alkalmazásukban, tehát biztos, hogy sok kérdést felvetnek, de ez nem a törvényi szabályozás kérdése. A törvénynek a kereteket kell megteremteni. Azt gondolom, hogy ez az előterjesztés ezeket a kereteket megteremti, ezért javaslom az elfogadását.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  317  Következő    Ülésnap adatai