Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.12:11:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2013.05.13.), 307. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:27


Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A gazdasági és informatikai bizottság megtárgyalta az előterjesztést, és általános vitára alkalmasnak találta. Mint ismeretes, az elektronikus díjszedési rendszer már régóta tervezett, és több európai országban is - köztük a szomszédos országokban is már több helyen - megvalósították.

Annyit szeretnék még hozzátenni, hogy ez nemcsak egy díjszedési rendszer önmagában, hanem feltétlenül a közlekedéspolitikának egy jelentős eszköze. Ezért fogalmazott meg az Unió is különböző irányelveket és előírásokat ezzel kapcsolatban, tette ajánlottá a bevezetését. Hiszen - ahogy államtitkár úr is elmondta - a nehézgépjárművek okozzák az utak tönkremenetelét egyfelől, másfelől környezeti szempontból a környezeti ártalmak java részét is a nehézgépjárművek, köznyelven szólva: a kamionok okozzák általában; és a közlekedéspolitika alapja a környezet védelme, hogy különböző eszközökkel segítsük a fuvarozás és a közlekedés környezetbarátabb, kevesebb emisszióval rendelkező közlekedési ágazathoz vagy alágazatokhoz tartozó átrendeződését.

(21.40)

Tehát magyarul arról van szó, hogy ha újra a vasutat használják a teherszállításra, az mindenkinek előnyös, környezetvédelmi szempontból különösen. Ennek egyik eszköze a díjszedés és az elektronikus díjfizetés. Természetesen ez önmagában nem oldja meg, de bizonyos formában már jobban tükrözi a valós költségeket. Hiszen például a vasutasok ezt gyakran vetik föl a vasúti fuvarozásnál, a vasúti áruszállításnál, hogy az áruszállítók fizetnek a pálya használatáért, míg az autópályán a nehéz-tehergépjárművek magáért az autópálya-használatért nem arányosan fizetnek. Fizetnek természetesen adót, a benzinben eddig is fizettek, de nem arányosan fizetnek. Ha csak annyit mondok talán a laikusoknak, hogy egy tehergépjármű tízezer gépjárműnek megfelelő elhasználódást okoz az autóutakon a teherbírás szempontjából, tehát gyakorlatilag az utak tönkremenetelét, az utak elhasználódását szinte kizárólag csak a nehéz-tehergépjárművek, a kamionok okozzák.

Ezért is volt különösen nehéz helyzetben Magyarország, ahol az elmúlt időszakban nem sikerült ezt bevezetni. Az előző kormány is tett már próbálkozásokat, de ennek a nehéz rendszernek a bevezetése más országokban is sok-sok évig tartott. Ugyanakkor természetes, és ez a díjszedésnek, mondjuk ki, egyik célja, nyilván fő célja a tranzitforgalom használattal arányos díjfizetése. Természetesen egyéb előnyei is vannak egy ilyen rendszernek, hiszen arányosabb az eseti felhasználók esetében. És, ami nagyon fontos, hangsúlyoznám, hogy a törvényi szintű szabályozásra szükség van, a beterjesztett törvényjavaslat lehetőséget ad a díjszámításnál a levegő- és zajszennyeződés mérlegelésére, figyelembe veheti a csúcsidőszak kijelölését, területi alapú megkülönböztetést adhat, természetesen keretek között és megfelelő szakmai alapon. És az uniós elveknek megfelelően lehetőség van bizonyos árkedvezmény adására a rendszeres használók részére a későbbi időszakban is.

Azt gondolom, igazából ma már senki nem támadja az elektronikus útdíj bevezetésének szükségességét, hiszen több európai országban is bevált, noha természetesen a bevezetése sem technikailag, sem politikailag nem volt könnyű. Itt a bizottsági ülésen az hangzott el, hogy nem látják azt, hogy a díj mire fordítódna. Sőt, egy olyan kijelentés elhangzott az ellenzék részéről, hogy tulajdonképpen magára a rendszerre használnák föl. Fölhívom a figyelmet a III. fejezet 13. §-ára, amely lehetőséget ad arra, természetesen magára a díjszedési közúthálózatra, de egyéb közúthálózatra, sőt a koncessziós szerződésekből eredő rendelkezésre állás törlesztésére is fel lehet ezt használni. Tehát ilyen szempontból ilyen megkötés nincs. Azt gondolom, hogy sajnos a korábbi kötelezettségekre és az útfenntartásban, üzemeltetésben bőven van lehetőség ennek a forrásnak a felhasználására.

Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai