Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.10:26:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2013.05.13.), 28. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:12


Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A Gyurcsány- és Bajnai-kormányok idején (Derültség az MSZP padsoraiban.), úgy minden melléknév és minden jelző nélkül, derűs tekintettel 140 százalékkal pofán nyomták az utazóközönséget áremelkedéssel. (Felzúdulás, közbeszólások az MSZP padsoraiban. - Nyakó István: Pofátok nektek van.) Ha volna kedves erről is néhány szót szólni! (Taps a kormánypártok soraiban.)

Legutóbb 2010. február 1-jén - szintén az önök kormányzása alatt - emelkedtek a személyszállítás közszolgáltatási díjai. A jegyek árát akkor 15 százalékkal - nem alattomosan, nyíltan, derűsen, 15 százalékkal - emelték, a bérletekét ugyancsak - belenézve az emberek szemébe - 10 százalékkal emelték.

(14.00)

Az azóta bekövetkezett fogyasztói árindex-növekedést a jelenlegi kormány a közlekedési társaságok hatékonyságának növelésével ellensúlyozta, az elmúlt három évben nem emeltünk árakat. (Moraj az MSZP soraiban. - Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.) A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012-es törvény alapján a közszolgáltatási személyszállításért felszámított díjaknak arányban kell állniuk a komfortfokozattal, a kiegészítő szolgáltatások által nyújtott többletszolgáltatásokkal. A május 15-től érvénybe lépő intézkedés a gyors, nagy távolságú, közvetlen eljutást biztosító járatokra terjed ki, amelyek legalább három megyét érintenek, és közlekedési útvonaluk legalább 100 kilométerrel hosszabb. Az emelés mellett a Fidesz-frakció javaslatára, az alacsony komfortfokozatú vonalakon mintegy 100-120 járatnál június 1-jétől 15 százalékkal csökkentjük a tarifát; tehát nemcsak a komfortfokozat növelésénél az árakat... - hanem csökkentjük is. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Az autóbuszjáratok több mint 98 százaléka, a vasúti járatok 85 százaléka továbbra is pótjegy nélkül vehető igénybe. Az ön által említett számok tehát megalapozatlanok. A naponta elindított közel 3 ezer vonatból a rendszer kiterjesztése után is csak 456 intercity-, hibrid, gyors- vagy sebesjáraton kell gyorsvonati pótjegyet váltani. A bérletes utasoknak nem kell pótjegyet váltani, így a rendszeresen munkába vagy iskolába közlekedőket a változás nem érinti. A 6 év alattiak, illetve 65 év felettiek a pótjegyköteles vonatokon 1500 forint/hó térítés mellett havi bérletet válthatnak, ezáltal ezt ki tudják váltani. (Nyakó István: Halleluja!) A 65 év felettiek helyi, regionális, illetve helyközi utazásainak lebonyolítására továbbra is rendelkezésre állnak a pótjegymentes járatok. Számuk nem csökkent, sőt egyetlen regionális járat sem került a díjintézkedéssel érintett körbe. Ennek megfelelően tehát a 65 év felettiek továbbra is díjmentesen vehetik igénybe az alapvető életszükségleteik kielégítésére, például az egészségügyi ellátórendszer igénybevételéhez szükséges járatokat. A 26 év alattiak a Start-klubkártya megvásárlásával mentesülhetnek a felár megfizetése alól, ennek ára már évi 16 utazással megtérül.

Ami az ön megjegyzését illeti (Az elnök csenget), a miniszterelnök utasításának megfelelően az országgyűlési és európai parlamenti képviselőknek az üzletpolitikai kedvezményt a MÁV haladéktalanul meg fogja szüntetni, a MÁV felé már intézkedtünk.

Köszönöm a türelmét, elnök úr. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai