Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.11:06:49 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
39 50 2022.11.11. 7:17  47-68

DANKÓ BÉLA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr, Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország Kormánya szövetségese a vidéknek. Meggyőződésem, hogy Magyarország jövőbeni sikerének egyik legfontosabb kulcsa, ha vidéki térségeink, városaink és falvaink is sikeresek, az ott élő emberekkel együtt. A magyar vidék jövőjének alakítása éppen ezért társadalmi, gazdasági és környezeti szempontból is alapvető fontosságú a magyar kormány számára.

A törvény célja, hogy a korszerűbb, hatékonyabb és átláthatóbb döntéshozatal érdekében az európai uniós és a nemzeti forrásból folyósított agrártámogatások igénybevételével összefüggő eljárási szabályokat új alapra helyezze. Ezeket a szempontokat szem előtt tartva a törvényjavaslat azokat a célkitűzéseket határozza meg, amelyek megteremtik az új programozási időszakra vonatkozó, az európai uniós szabályrendszerhez igazodó tagállami eljárás törvényi kereteit.

Hazánkban nemzetközi összevetésben is magas a mezőgazdasági területek aránya, hiszen közel 5,5 millió hektár termőföld áll mezőgazdasági művelés alatt. Közel 500 ezer munkavállaló és rajtuk keresztül ugyanannyi család kötődik közvetlenül vagy kapcsolódik gazdasági ágazatokon, vállalkozásokon keresztül a mezőgazdasághoz, az élelmiszeriparhoz és az e szektorokat kiszolgáló beszállító vállalkozásokhoz. Ezért is fontos nemzeti kormányunk döntése, mely alapján hazánk 2021-től a maximális 80 százalékos mértékű nemzeti kiegészítő forrást biztosítja a közös agrárpolitika európai uniós forrásai mellé.

(12.30)

Az Európai Parlament és a Tanács 2021. december 2-án elfogadta a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap által finanszírozott támogatásra vonatkozó két rendeletet; mindezt úgy időzítve, hogy illeszkedjen a 2023. január 1-jén induló közös agrárpolitika két pénzügyi alapjára vonatkozó programozási időszakkal. E két rendelet határozza meg a 2023-27 közötti közös agrárpolitika jogszabályi keretrendszerét.

Az új szabályozás a 2023-27 közötti közös agrárpolitika végrehajtásában jelentős változásokat léptet életbe az európai uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatások és egyéb piacszabályozási intézkedések tervezését, irányítását és értékelését illetően. Az új szabályozás egyik legfontosabb jellemzője a két pénzügyi alapra vonatkozó, tagállami szintű stratégiai tervek bevezetése, ami lehetővé teszi a tagállamok számára, így Magyarország számára is, hogy a közös agrárpolitika rendelkezéseit a hazai mezőgazdasági termelői szerkezet szükségleteihez igazítsák. Továbbá az új KAP-rendszer másik lényeges eleme, hogy a KAP stratégiai terv végrehajtása vonatkozásában mindkét pénzügyi alap irányítására egyetlen nemzeti irányító hatóságot kell kijelölni. Ez korábban csak az EMVA végrehajtására irányuló vidékfejlesztési program esetében volt elvárás.

A pénzügyi végrehajtás szempontjából változatlan, hogy a két pénzügyi alap kifizetéseit tagállamonként egy ügynökségen keresztül kell majd teljesíteni. Az új szabályozással végre lehet hajtani azokat a változtatásokat, amelyek az intézményi szervezetben a párhuzamosságok felszámolását, az eljárások esetében pedig az egyszerűsítést eredményezik.

A javaslat megteremti az új programozási időszakra vonatkozó, az európai uniós szabályrendszerhez igazodó tagállami eljárás törvényi kereteit. Az előbbiek alapján a 2023-27 közötti ciklusban mind az EMGA, mind az EMVA tagállami hatáskörbe tartozó végrehajtási rendszerében változásokra kell számítani. Ezekhez a változásokhoz kapcsolódik a KAP 2023-27 közötti nemzeti stratégiai tervének kialakítása és tárgyalása, melyet hazánk számára az Európai Bizottság 2022. november 7-én el is fogadott.

A törvényjavaslat, mint ahogy miniszter úr is említette, három szabályozási szintre épül. A két korábbi programozási időszak jól működő elemeit kellett ötvözni, a nehézségeket pedig kiküszöbölni. Az előző programozási időszakok szabályozási tapasztalataiból ugyanis tagállami szinten is le kell vonni a megfelelő következtetéseket, és a KAP két pillérének szálait a korábbiaknál szorosabbra kellett fonni, leválasztva az EMVA-t a strukturális és kohéziós alapokról. Az EMVA tekintetében mind a hatósági eljárásrend szigorú rendszerét, mind a polgári jogi alapú pályázati felhívásokra épülő rugalmasabb rendszert alkalmazhattuk az eltelt időszak alatt.

Az előbbieket szem előtt tartva a törvényjavaslat keretjellegű szabályokat tartalmaz, összegezve a KAP két pénzügyi alapjának felhasználása során szerzett lényeges tapasztalatainkat. A normatív típusú, terület- és állatlétszám-alapú támogatási konstrukciók sokkal hatékonyabban működtethetők miniszteri rendeleti szintű szabályozás mellett, különös tekintettel a mindkét pénzügyi alapot egyaránt érintő egységes kérelem rendszerére és az ehhez szorosan kapcsolódó, korábban kölcsönös megfeleltetési, az új uniós szabályok szerint feltételességi rendszerre. Azonban a beruházási típusú támogatások a pályázati felhívási rendszerben sokkal rugalmasabban működtethetők. Ezek alapján az eljárási modell alkalmas az agrárpolitikai célok és a KAP stratégiai terv megvalósítására; egységes irányítási mechanizmust, támogatásikérelem-értékelői rendszert és informatikai hátteret biztosít.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, támogassák ezt a törvényjavaslatot, hiszen a cél, hogy megújítsuk, erősítsük Magyarország vidéki területeinek gazdaságát, és minél magasabb fokú fejlődési pályára állítsuk azt, kihasználva a modern technológiák adta lehetőségeket. A vidéki Magyarország számára a mezőgazdaság, az erdőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és a kapcsolódó gazdasági ágazatok gazdaságilag és környezetileg fenntartható fejlődése olyan lehetőséget jelent, amelynek révén saját erőforrásaira építve képes értéket teremteni és megélhetést biztosítani.

A magyar vidéki térségek jelentős része komparatív előnyökkel, felhalmozott tudással rendelkezik a mezőgazdasághoz kapcsolódó gazdasági tevékenységek tekintetében, erre érdemes és kell is építeni. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)