Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.18.06:55:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

240. ülésnap, 50. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:19

Felszólalások:  <<  50  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Urak! Remélem, hogy válaszom meggyőzi majd önöket arról, hogy a kormány nem megy szembe Európával, és továbbra sem célja a közösségi közlekedés lerombolása.

Az Országgyűlés által 2004-ben elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció az Európai Unió közlekedéspolitikájával összhangban a vasúti közlekedés részarányának megőrzését tűzte ki egyik legfőbb célként. Magyarországon egyébként az összes közlekedési teljesítményen belül a vasúti közlekedés részaránya még mindig kedvezőbb, mint a nyugat-európai országokban. A teherszállításban 21 százalékos, a személyszállításban pedig 13 százalékos, az Európai Unió 15 államában 15 százalék, illetve 7 százalék ez a két szám. Így van ez annak ellenére is, hogy ezen államok jóval több erőforrást tudnak a vasútra fordítani. Nálunk uniós forrásból 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg az elkövetkező években. A fejlesztések elsősorban a nemzetközi folyosókra, a törzshálózati vonalakra és az elővárosi közlekedésre irányulnak.

A visegrádi négyek országai közül hazánk közlekedési operatív programja tartalmazza legnagyobb arányban a kötöttpályás projekteket. Itt, a Parlament falai között és a sajtóban is többször elhangzott, hogy a helyközi közösségi közlekedési rendszer jelenlegi működtetése a nemzetgazdaság teherbíró képességét jelentősen meghaladja. Csak példaként említem meg, hogy a szomszédos Ausztriában sincs ez másképp, ahol az elmúlt hónapban 58 vonal megszüntetéséről és 20 százalékos létszámcsökkentésről döntöttek.

A múlt hét végén jelent meg a nyilvánosság előtt, hogy a lengyel regionális vasutak fizetésképtelenné váltak, 60 vonal megszüntetését tervezik, és Belgiumban is drasztikus átalakításra szorul a vasúti közlekedés.

A nálunk megkezdett intézkedések célja, hogy hosszú távon is kiszámítható és fenntartható legyen a helyközi közösségi közlekedés. Ez elkerülhetetlenné teszi az ágazatok közötti munkamegosztás ésszerűsítését, a vasúti és a közúti közszolgáltatások közötti indokolatlan párhuzamosságok megszüntetését.

A Karcag-Tiszafüred vasútvonal utasforgalma nem éri el azt a mértéket, amely a vasúti személyszállítás működtetését indokolttá tenné. A vonalon 2008-ban a vonatonként átlagos utasszám alig 10 főt tett ki, a legkihasználtabb vonat utasszáma is elmarad egy autóbusz befogadóképességétől. A Karcag-Tiszafüred viszonylatban jelenleg napi 54 menetrend szerinti autóbuszjárat biztosít utazási lehetőséget. Ez év december 13-ától a tervek szerint többletszolgáltatásként naponta 8 darab új vagy meghosszabbított útvonalon közlekedő járat indul a vasút vonalvezetésével párhuzamosan közúton.

Hangsúlyozni szeretném, hogy a vasúti személyforgalom esetleges szüneteltetése nem lehetetleníti el az érintett települések lakói számára az oktatási, közigazgatási, egészségügyi intézmények, munkahelyek megközelítését. Azokon a településeken, ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ez a jövőben is fennmarad.

Kérem képviselő urakat, szíveskedjenek válaszomat elfogadni. (Taps az MSZP soraiban.)

Felszólalások:  <<  50  >>    Ülésnap adatai