Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.06:33:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

121. ülésnap (2008.02.11.), 64. felszólalás
Felszólaló Tukacs István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:30


Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TUKACS ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Azt hiszem, helyesen járt el az egészségügyi bizottság és minden javaslattévő, hogy a módosító indítványok kimunkálása során a köztársasági elnök úr észrevételeire akart reagálni. Nem akart reagálni tehát mindazokra a lázálmokra vagy feltételezésekre, amelyek már megfogalmazódtak az előzőekben fideszes hozzászólók részéről, és megmondom őszintén, nem akart reagálni Mihályi Péter szavaira sem, aki módosítókat támogatott vagy munkált ki.

Ezeknek a módosító indítványoknak a java része köztársasági elnök úr szerint is érdemben foglalkozik a törvény változtatásával.

(14.20)

Nézzük meg, hogy mi ez az érdemi változás, mi ennek az iránya! Amikor az átiratot elolvastam, akkor azt láttam benne, hogy a köztársasági elnök úr jogos félelmeket táplál - no nem a már működő hazai, hanem a már megvalósult külföldi példák alapján - arról, hogy a pénztárak esetleg válogathatnak a tagjaik között. Ezeket a félelmeket az elmúlt időszakban, elmúlt hetekben, napokban, úgy látom, sokan gerjesztették.

Szeretném jelezni és itt meghivatkozni rögtön az ajánlás 7. pontját is, amely világossá teszi, hogy egyetlen pénztár sem - semmilyen indokkal nem - válogathat a tagjai között. Ha rápillantunk egy másik ajánlási pontra, azt is látjuk, hogy senki sem alkalmazhat olyan technikákat, amelyekkel eltávolítja magától a pénztártagot, megpróbálja máshová terelni. Azért fontos ez, mert ez egyben akkor erősít egy alapelvet is, ez az alapelv pedig az, amit a törvény is tartalmaz: senki nem marad ellátás nélkül.

A másik ilyen ajánlási pont, amely tízes és további pontmegjelöléseket visel, arról szól, hogy a járulékfizetők képviselői legyenek jelen a rendszerben. A járulékfizetők képviselői joggal akarnak rápillantani arra, hogy a befizetett járulékokat az a pénztári rendszer hogyan használja fel. Úgy gondolom tehát, hogy a felügyelőbizottságokban - hiszen ott a helyük, ha ellenőrizni akarnak - a javasolt technika a járulékfizetők képviselői, tehát a foglalkoztatók és a foglalkoztatottak képviselői számára üdvös és megfelelő. Ugyanakkor hadd jegyezzem meg azt, tisztelt Ház, hogy amennyiben ez megtörténik - és azt gondolom, a parlament többségi szavazatával ezt támogatni fogja -, azért azt is tudnunk kell, hogy a felügyelőbizottságokban az ottani döntések felelősséget is jelentenek, azt a felelősséget, hogy valóban megnézzük, értékeljük és ellenőrizzük, hogy mire történik meg a költés maga.

Tisztelt Ház! Sokan azt mondják, hogy itt a "nincs rajta sapka" esete forog fenn ilyenkor, amikor azt mondják, hogy olyan szigorú feltételeket támasztottak a törvényt gondozók a kisebbségi tulajdonos működésével kapcsolatban a pénztárakban, hogy talán már nem is lesznek a pénztárakban jelen, nem fognak pályázni. Azt gondolom, hogy ha ez megtörténik, akkor a módosító indítványok egy része kezeli ezt a helyzetet, mert mit mond: azt mondja, hogy ha 100 százalékban tulajdonban maradt pénztár, akkor tud működni, hiszen a működés feltételei adottak, ugyanakkor üzletileg nem akarja ezeket a kisebbségi tulajdonrészeket elértékteleníteni, tehát ésszerű időpontot jelöl meg esetleges további pályázatok időpontjaként. Ez a módosító persze arra a sokszor kimondott vádra is választ jelent, hogy vajon lesz-e 100 százalékban állami tulajdonban maradó pénztár, amely esetleg a szegények pénztára funkciót tölti be. Tisztelt Ház! Ilyen nem lesz, hiszen nem választhat senki pénztárként magának tagokat, a pénztárat a tagok választják.

Végül szeretném elmondani önöknek azt, hogy az elmúlt időszakban fórumokon és beszélgetéseken sokan sokfélét gondoltak az egészségügyről, ilyet is, olyat is, szélsőségeket, hiszen nem lehet elvitatni, hogy az is az egészségügy, amikor látjuk a gyógyítót egy éjszakai ügyelet után még nyolc vagy több órát dolgozni; amikor látjuk a szakdolgozót ennél is többet teljesíteni, és bizony az is az egészségügy, amikor látunk sebben maradt csavarhúzódarabot, már hogy ilyen bulvárszinten is megfogalmazzam a fórumokon elhangzottakat. Ugyanakkor az ott velünk beszélők többsége egyvalamiben egyetértett: igen, az egészségügy az én gyógyulásomról szól, és kell hogy legyen ebben egy partner; kell hogy legyen egy partner, amely segítséget ad nekem, a laikusnak ahhoz, hogy az én gyógyításom megfelelő színvonalú-e, megfelelő színvonalon történik-e, úgy, ahogy az kell és szükséges. Mi ezt a szerepet szánjuk a pénztáraknak.

Végül azzal szeretném zárni a mondandómat, hogy a köztársasági elnök úr még egy nagyon fontos mozzanatra hívta fel a figyelmet, mindenki figyelmét, aki tárgyalni fogja a törvény módosító indítványait: kívánatos lenne a politikai konszenzus. Többen elmondták előttem, hogy a jelenlegi helyzetben ez nem lehetséges vagy nagyon nehezen lehetséges. Én magam, önökkel közösen szeretném megvizsgálni azt, hogy a legnagyobb ellenzéki párt jelenleg érvényben lévő programja alapján lehetséges lenne-e ez a konszenzus.

Nézzük meg, hogy mit tartalmaz az a tervezet, amely az "Erős Magyarország" nevet viseli! Ha azt mondom, hogy nyolc egész mondat kevés ahhoz a súlyhoz képest, amit a társadalombiztosítás és az egészségbiztosítás jelent, akkor gondolom, ebben egyet fognak érteni velem, hiszen mindenki arról beszélt, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat nagy jelentőségű, olyan, amilyet az elmúlt hónapokban, években talán nem is fogadott el a parlament. Nyolc egész mondat ehhez kevés, de lehetne elegendő, ha ebből nem lenne néhány töltelék.

Nézzük meg azonban, hogy a nem töltelékmondatok, az érdemiek vajon adnának-e lehetőséget a konszenzusra közöttünk! Azt mondja a Fidesz programja, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség támogatja a kiegészítő biztosítások újabb formáinak megjelenését. Gondolom, mindannyian tudjuk, hogy a kiegészítő biztosítások üzleti típusú biztosításokat jelentenek. Azt mondja ez a program, hogy az önálló baleset-biztosítás létrehozásával pedig a munkaadókat a jelenleginél is érdekeltebbé kell tenni a biztonságos munkahelyek kialakításában. Ez jó, csak szeretném azt is leszögezni, hogy ugye, mindannyian, közösen tudjuk azt és jól, hogy a baleset-biztosítás tipikus üzleti biztosítási forma. Ha azt a mondatot idézem, hogy az egészségügyi ellátás mindenkinek jár állampolgári jogon, no ennek az elvében bizonyára lenne közöttünk konszenzus, csak előbb tisztázni kellene, hogy mi van e mondat mögött, mit jelent, és miféle állami ellátást, járulékalapot, vagy sem, amiről a legnagyobb ellenzéki párt beszél.

Tisztelt Ház! Azt szerettem volna megvilágítani, hogy talán a szólamok mögött lévő írott programok adnának lehetőséget arra, hogy beszéljünk tisztességesen társadalombiztosításról és egészségbiztosításról, ez most nem volt lehetséges.

Ennek ellenére is úgy érzem, hogy a benyújtott módosító indítványok megfelelnek azoknak a kritériumoknak, amelyek biztonságossá teszik, garanciális rendszerré teszik az egy biztosító, több pénztár rendszert. Ennek reményében szeretném a módosító indítványokat minden kedves képviselőtársamnak elfogadásra ajánlani, a törvényt pedig megszavazásra ajánlani.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  64  Következő    Ülésnap adatai