Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.06:44:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

51. ülésnap (2023.03.07.), 134. felszólalás
Felszólaló Dr. Hargitai János (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:52


Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARGITAI JÁNOS, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Hallva az előbbi DK-s vezérszónok mondatait, abszolút nem lennék meglepve, ha ez a vagyonnyilatkozati módosítási sor folytatódna, mert ilyenkor a gyakorlat az, hogy izzítják az Európai Parlamentben lévő képviselőket, Dobrev Klárát és a többieket, és rábírják az ottani döntéshozókat, hogy folytassuk ezt a történetet. Itt ez a megszólalás adott is nekik muníciót.

Azokat az európai parlamenti képviselőiket fogják majd munkára, akik tudjuk, hogy milyen vagyonnyilatkozatot tesznek. Amikor ön arról beszélt (Sebián-Petrovszki László közbeszól.), hogy rossz volt az az irány, amikor egy-két oldalból állt a vagyonnyilatkozat, akkor is négy-öt oldalból állt (Az elnök csenget.), de akkor egy az egyben átvette a magyar parlament azt a vagyonnyilatkozati rendet, amit Dobrev Klára és mások az Európai Parlamentben gyakorolnak. Akkor ezt a megoldást azért vettük elő, mert körülbelül tíz éve hallgatjuk Nyugatról, Brüsszelből azt a süketelést, hogy a magyar vagyonnyilatkozati rendszerrel gond van.

A gondot úgy akartuk megoldani, hát, ha gond van a miénkkel, akkor megcsináljuk azt, amit a jogállam centrumából, az Európai Parlamentből diktálnak nekünk. Amikor ezt megcsináltuk, akkor az Európai Bizottság azt kérte, hogy térjünk vissza a régi gyakorlathoz, mert az nagyságrendekkel szerteágazóbb volt, áttekinthetőbb volt, többet markoló volt, és igazuk van.

Most további szigorításokat én nem látok ebben a rendszerben, ez egyszerűen a digitalizálás lehetőségét teremti meg a vagyonnyilatkozatok kapcsán. Abban igaza van, képviselő úr, hogy voltak, akik hosszú ideje szorgalmazták, hogy ezt is lépjük meg, amit most ebben a törvényjavaslatban meglépünk.

Egy-két héttel ezelőtt, az időpontra nem emlékszem pontosan, egy online rendezvényen keresztül, egy konferencián keresztül, a jogállamisági párbeszéd kapcsán európai bizottsági szakértőkkel folytattunk eszmecserét alapvetően a magyar vagyonnyilatkozati rendszerről. Zsigmond Barna képviselőtársam volt még velem ezen a rendezvényen, ő a Külügyi Bizottság alelnökeként vett részt ezen az online rendezvényen, de alapvetően a vagyonnyilatkozati rendszerről szólt. Mivel ott szakértők voltak a túloldalon, ezért vita sem volt köztünk. Ha európai parlamenti képviselőkkel zajlott volna az egész eljárás, akkor nyilvánvalóan nem lett volna nézetazonosság köztünk, de ezek a szakértők, tehát a Bizottság szakértői, jegyzőkönyvben utánanézhetnek annak, amit mondok, ezen a rendezvényen is megállapították, hogy a magyar vagyonnyilatkozati rendszer, a tegnapi, a módosítássor előtti vagyonnyilatkozati rendszer az Európai Unió tagállamai közül az egyik legátfogóbb és leggazdagabb volt.

(16.40)

Azóta ezt csak  ha úgy tetszik  erősítettük. Tehát a szakértők és köztünk ilyen szempontból véleményeltérés nincs.

Miben mutatkozik meg, hogy a magyar rendszer sokkal átfogóbb, mint amit a legtöbb európai tagállam folytat, nem is beszélve az Európai Parlamentről? Egyszer az időbeliség. Hányszor teszünk vagyonnyilatkozatot? Teszünk akkor, amikor megválasztanak minket képviselőnek. Teszünk minden év elején, teszünk egy záró vagyonnyilatkozatot akkor, amikor befejezzük a parlamenti ténykedésünket. Ezzel szemben az európai parlamenti képviselők megválasztásukkor, tehát ha úgy tetszik, a ciklus elején tesznek egy nyilatkozatot, és tesznek a ciklus végén.

Gondoljanak vissza a ’22-es évünkre, ezt elmondtam a szakértőknek is, ’22-ben a magyar parlamenti képviselő alapvetően nem csinált mást, mint vagyonnyilatkozatokat tett, és ha volt egy kis ideje, akkor mással is foglalkozott. ’22-ben év elején vagyonnyilatkozatot tettünk, mivel parlamenti ciklusváltás volt, záró vagyonnyilatkozatot tettünk. Elindult az új parlament, új vagyonnyilatkozati eljárást folytattunk le, és tettünk megint egy vagyonnyilatkozatot. Aztán tettünk egy rövid kísérletet arra, hogy átvegyük az Európai Parlament gyakorlatát, és így, augusztus 5-ei határidővel újra tettünk egy vagyonnyilatkozatot. És aztán év végével, nem év végi dátummal, most nemrég újra vagyonnyilatkozatot tett a magyar parlamenti képviselő.

Mondjanak a Földön még egy országot, ahol ez meg tud történni! A magyar parlament ezeket a feltételeket is teljesíti, és olyan helyről kapunk kritikát, ahol semmi ilyen nem történik, még megközelítőleg sem. És a vagyonnyilatkozat tartalmát tekintve, hogy mennyire gazdagabb a rendszer; és itt visszanyúlok megint ahhoz, amit az előbb a képviselő úr a DK részéről mondott, igen, az európai parlamenti képviselők gyakorlata az, hogy ők csak jövedelemnyilatkozatot és érdekeltségi nyilatkozatot tesznek. Ezt egy alkalommal, ugye, mi is alkalmaztuk. De mi emellé  a régi gyakorlatot újra elővéve  egy érdemi vagyonnyilatkozatot is teszünk. Tehát a vagyoni helyzetünkről, a pénzügyi helyzetünkről is átfogó tájékoztatást teszünk, gépkocsiról, vízi járműről, légi járműről  hogy Hadházy képviselő úrnak legyen lehetősége egy megfelelő rubrikában repülőgépét bevallani , műkincsekről, forintban lévő megtakarításainkról, devizában lévő megtakarításainkról, egyéb értékeinkről is teszünk vagyonbevallást; az ingatlanjainkról tételesen.

A képviselő úr szóba hozta ezt is, ebben észszerűsítést akartunk tenni; a földekre akarok kitérni. Higgye el, hogy amit meg akartunk valósítani, hogy ne kelljen tételesen felsorolni a képviselőknek azt, hogy hol van egy kicsi kis földdarabjuk, ettől áttekinthetetlen a rendszerünk, és mi azt mondtuk, hogy lehessen járásonként azt mondani, hogy egy járás területén az adott képviselőnek ennyi földje van. Ezt sem fogadták el. Máshol semmi ilyen nincs! Mi tételesen kimutatjuk. Azért, mert tételesen kimutatjuk a földingatlanjainkat, ezért azoknál a képviselőknél, akik több száz hektár földdel rendelkeznek, az a rendszer szinte követhetetlen. De velünk szemben ez az elvárás, míg máshol semmilyen elvárás nincs.

Erre kénytelen vagyok rámutatni, mert én azt gondolom, hogy az egész eljárás semmi másról nem szól, mint azoknak a forrásoknak, amik nekünk járnak; amik a magyar választóknak, a magyar adófizetőknek, a magyar állampolgároknak járnak, azoknak a kifizetését lehetőleg elhúzzák minél tovább, és ennek egy eszköze a vagyonnyilatkozati eljárások újra és újra előcitálása és a módosítási igények megfogalmazása.

Ami ebben a javaslatban érdemben szerepel, az tartalmilag nem jelent szigorítást, tehát nem változik az a rendszer, amit mi eddig gyakoroltunk, csak a jövőben a mi bevallásunk digitalizálva lesz, és akik ezt akarják, könnyebben kereshetnek a vagyonnyilatkozataink között. Ennek van egy időbeli rendje. Ha a vagyonnyilatkozatát a képviselő megteszi, akkor ez a digitalizáció megtörténik nyolc napon belül, utána felhívják a képviselőt, hogy a digitalizált anyagára nézzen rá  a képviselőnek két munkanapja van ahhoz, hogy visszajelezzen, hogy a dolog rendben van vagy valahol elírtak valamit , és ha ez a kétnapos határidő is eltelt, akkor további öt nap van arra, hogy a végleges anyaga digitalizált formában a nyilvánosság elé kerüljön. Tehát összességében ez 15 nap alatt fog ilyen szempontból megtérülni, és nyilvánvalóan a törvényjavaslat módosítása jelzi azt, hogy kik végzik el ezt a munkát; a kormánynak felhatalmazást ad arra, hogy ebben a tárgyban még további részletszabályokat megfogalmazzon.

Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Én azt kérem önöktől, hogy merjük nyugodtan kimondani, hogy az a rendszer, amit mi alkalmazunk, az Európában  én ismerem az európai tagállamok gyakorlatát  példátlanul gazdag, nyilvánvalóan lehetne ezt még tovább gazdagítani, de az Európai Unióban az is elvárás lenne, hogy minden joganyagot valamelyest közelítsünk, harmonizáljunk.

Lássuk a végletet! Meggyőződésem, hogy az egyik véglet a magyar gyakorlat, a magyar gyakorlat gazdagsága, és a másik véglet ahonnan a kritikát kapjuk, és ez az európai képviselőket, az Európai Parlamentet illető gyakorlat, ami tényleg a miénkhez képest  hát  egy semmi, egy sajtpapír. És félek tőle  hallva DK-s képviselőtársam megszólalásait , hogy a folyamatnak nem lesz vége, még további ötletek is megfogalmazhatók innen, a Házból súgva Brüsszelbe, hogy gördítsenek további akadályokat ahhoz, hogy ne jusson hozzá Magyarország ezekhez a forrásokhoz, amik minket megilletnek.

Egy biztos: a vagyonnyilatkozati eljárás biztosan nem fog soha abba a tárgykörbe tartozni, ahol mi megfeszítjük magunkat, ahol összekülönbözünk az Európai Parlamenttel vagy az Európai Bizottsággal. Ha újabb ötletek jönnek, azt is teljesíteni fogjuk, mert az ország érdeke, hogy ezekhez a forrásokhoz hozzájussunk.

Ellenzéki képviselőtársaim némelyikétől  a DK-t mindenképp ilyennek gondolom  direkt azt kérem, hogy a befolyásukat vessék latba, hogy ez az eljárássor a vagyonnyilatkozatok kapcsán itt, a magyar parlamentben már befejeződhessen, és ne legyen akadálya annak, hogy Magyarország hozzájusson a minket megillető forrásokhoz. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai